Citat:
Ursprungligen postat av
E259
Fartkontroller kan göras överallt. Bara man kan stoppa bilarna på ett säkert sätt osv så är det nog endast fantasin som sätter gränser. Trafikpolisernas fantasi brukar dock vad jag har sett vara ganska dålig, är ofta samma ställen dom står på tex.
Ganska vanligt är att man väljer sina platser att stå på efter dom klagomål man får från allmänheten om att det körs mycket för fort på vissa sträckor tex.
Nu pratar jag om 90-70-90 vid landsvägs-korsningar. Inte 30 vid dagis/skolor etc. Försöööööök förstå vad jag menar,
snälla? Man skulle (ur trafiksäkerhetssynpunkt) kunna sätta en 90-skylt bara en en meter efter korsningen. Men av (antar jag) besparingsskäl så skyltar man upp till 90 först där mötande trafik närmar sig korsningen (2-300 meter före korsningen). Man utnyttjar befintliga stolpar helt enkelt...
Herregud, hur svår är min fråga att förstå??? Måste jag bokstavera???
90-väg. Sänkt hastighet till 70, 2-300 meter före korsande väg (helt rimligt!). Direkt
efter korsningen trycker jag plattan i mattan, och håller 90 ett par hundra meter före skyltarna. Riskerar jag då att åka fast i en fartkontroll?
Jag vet inte hur jag ska förklara det enklare, man blir lite matt.. Jo, jag förstår att det inte är bra att braka förbi en anslutande väg i 90+, men vad fan gör det om man går ner till 70 och sedan accelererar upp till 90 direkt efter korsningen, utan att vänta på skyltarna?
Får jag ett till svar som innehåller "dagis", eller "skola" eller "30 km/h", eller "framföra sitt fordon ansvarsfullt" så lovar jag att gå ut på baksidan av min villa och skrika "ANARKI!" mot månen...