2015-01-19, 02:51
Medlem
att skriva att man inte ska skaffa barn, då kan du ju lika gärna lägga till att inte skaffa flickvän på den listan

Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Det mesta du skriver är skräp.Amortera? Ja, om man är förståndshandikappad och helt ointresserad av ekonomi. Skaffa en bra lön.
+1

att amortera bostadslån är knappt ens att rekommendera om man är totalt hjärndöd, med en ränta som ligger på 2% som dessutom är avdragsgill är det flera gånger om bättre att investera pengarna, aktier om man vet vad man gör eller fonder om man är oinsatt.
Citera
2015-01-19, 06:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Valhall300
att skriva att man inte ska skaffa barn, då kan du ju lika gärna lägga till att inte skaffa flickvän på den listan

+1

att amortera bostadslån är knappt ens att rekommendera om man är totalt hjärndöd, med en ränta som ligger på 2% som dessutom är avdragsgill är det flera gånger om bättre att investera pengarna, aktier om man vet vad man gör eller fonder om man är oinsatt.
ne varför då? ts skrev ju att man skulle bo hemma hos sina föräldrar med sin flickvän och ta betalt av henne för att hon bor där, sen inte betala nått till sina föräldrar måste vara en skämttråd.
Citera
2015-01-19, 06:47
Medlem
Dan88s avatar
Här kommer ett snålt tips: Laddar mobilen på jobbet varje dag.
Citera
2015-01-19, 09:06
Medlem
Docklands avatar
Det enklaste som finns.

Spara. Se till att utgifterna var månad är max 35% av nettolönen. Spara resten.
Efter 5-10 år har man en slant.

Undvik bolån.
Citera
2015-01-19, 09:22
Medlem
KnullMarodorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88

Ja då sparar du i alla fall mellan 10-15 kronor per år!
Citera
2015-01-19, 09:28
Medlem
MsPa1nTs avatar
Intressant tråd!

Prenumererar dock inte på nästan någon utav punkterna men finner de ändå läsvärda och något som kan ge en tankeställare.

Folk som skriver "sopa" och "snåljåp" etc. är uppenbarligen IQ-skostorlek tjommar som inte förstått att tråden är menad som "Tips till mindre utgifter" snarare än "Jag lever mitt liv så här, det borde du med göra".
Citera
2015-01-19, 09:54
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin-JG
3. Skaffa en bostadsrätt centralt i Stockholm

Det fanns säkert nån stackare i mitten på 2008 som sa "Köp ett hus i Arizona! De går bara upp, upp och upp!" och trodde det var ett bra ekonomiskt tips. Sen kom bobubblekraschen i USA samma höst och marknaden i Arizona kraschade med 70% och har inte hämtat upp fallet än idag.

Hade man sagt till dessa stackare innan kraschen att marknaden verkade vara övervärderad hade de haft en miljon bortförklaringar och kallat en för alarmist och idiot.

Ta en titt på detta:

http://cornucopia.cornubot.se/2011/12/bostadsbubblan-avsevart-varre-runt-1990.html

Jag säger inte att en bostadsrätt i Stockholm inte kan gå upp ytterligare lite i pris. Vi har trots allt nollränta och bostadsbrist. Men uppsidan känns väldigt liten i förhållande till nedsidan på en sådan investering. Går man in idag anser jag att risken är stor att man hoppar på väldigt nära pristoppen och kommer få ta en betydande smäll när (inte om utan när) kraschen kommer.
Citera
2015-01-19, 10:42
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Några av mina snåltips:

Säg upp TV-avgiften. 2000+ spänn om året.

Gå ur kyrkan illa kvickt. Kostar tusentals kr/år beroende på vad man tjänar. 4000 spänn om året med en lön på 30k/mån.

Snåla in på mat men vid rätt tillfällen. Gör storkok och ta med matlådor till jobbet. Det är bara idioter som köper mat varenda lunch på jobbet på lunchrestauranger som alltid suger kuk. Gå ut på restaurang med vänner då det faktiskt är trevligt att käka ute istället.

Håller med TS om att man inte behöver i bil i STHLM men i resten av landet behöver man det. Om du är ung regga bilen på farsan. Köp ingen gammal bil som drar hur mycket bränsle som helst, köp en några år gammal miljöbil. Alternativt beroende på vad man bor kan man ju köpa en moppe annars, mycket billigare och duger för det mesta. Eller elcykel t.o.m.

Skaffa en Handy och tvätta ur röven med istället för att använda toapapper. Både mer hygieniskt och billigt.

Som TS sa: Köp en lägenhet eller ett hus. Bo hemma tills du gör det. Ingen hyresrätt.

De flesta andra av TS tips orkar jag inte med. Det ligger väldigt lite pengar i tvättmedel/diskmedel/disktrasor och sånt så det är inte värt att hålla på att tänka på det.

Men toapapper sparar man mycket på? Skiter du som en elefant flera gånger varje dag?

Citat:
Ursprungligen postat av -Veritas-
ne varför då? ts skrev ju att man skulle bo hemma hos sina föräldrar med sin flickvän och ta betalt av henne för att hon bor där, sen inte betala nått till sina föräldrar måste vara en skämttråd.

TS är ett skämt om han beter sig så. Bjuder väl flickan på utspädd gröt- och bönsoppa på pojkrummet på fredagen för att lyxa till det lite. Givetvis får hon betala 70 kr för sin måltid.

Citat:
Ursprungligen postat av Dan88

Sitt naken också så sliter du inte på kläderna.
Citera
2015-01-19, 11:05
Medlem
Docklands avatar
Sedan gäller det att hitta lågprisbutiker. Många bäckar små.
Här är ett exempel på butik, men där finns många många fler.

http://oi61.tinypic.com/keg9ld.jpg
Citera
2015-01-19, 11:09
Bannlyst
Gick ett program på tv om en kille som lagade till rester han hittade i soptunnor och bjöd på vin han samlat ihop från slattar på en pub. Han körde det sen i en kolsyreapparat för att fixa till smaken.

Bra tips
Citera
2015-01-19, 11:28
Medlem
BorgeHs avatar
Det ligger lite sanning i trådens råd och erfarenheter. Jag har mött många mycket rika och de är faktiskt nästan genomgående oerhört rädda om sina pengar och vill inte skiljas från dem. Det är oftast så att de fattigaste man möter är de mest generösa...

Jag tycker inte man skall bli som de sniket rika som alltid vill ha allt gratis för de är "kändisar". Vad är det för mening att leva sitt liv som en skitstövel eller snål parasit? Men det skadar inte att fundera lite över sina utgifter. Man ser folk som handlar på 7-eleven eller bensinmackar när Willys är öppet. Som köper kvällstidningar för att titta efter bioannons eller TV-program och slänger den sedan.

Jag tror (vet!) att många slösar bort sina pengar på skit.

Mitt råd är istället att använd dina pengar till det som du tycker är kul och viktigt.

1) Försök undvika dra på dig utgifter som kommer varje månad. Det blir dyrt i längden. Sluta med abonnemang på filmkanaler och annat.

2) Spara till det du vill ha. Köp kontant. Låna aldrig till konsumtion som resor eller hemelektronik. Mycket viktigt råd!

3) Låna bara till investeringar som ökar i värde, som boende. Mycket viktigt råd!

4) Amortera bort dina lån så fort du kan. Det är ditt bästa sparande. Det är mycket bättre än de skitfonder bankerna försöker lura på dig.

5) Jämför priser på försäkringar, el, telefon mm. varje år. Välj alltid kritiskt.

6) När du går ut och festar, tag med dig bara så mycket pengar kontant du vill göra av med.

7) Tag med dig lunch-låda till jobbat. Bättre mat än tveksam lunch-kebab eller pizza! Du sparar mycket per månad: 20dagar*70:-/lunch=1400 kronor. Ta av detta 700 kronor till en helkväll på krogen, lägg 700 kronor i din sparkassa!

8) Undvik använda kort om du har svårt för att ha koll på vad du köper. Korten vet hur vi fungerar, det dröjer innan saldot ändras när du handlar på kortet så det är hopplöst att hålla koll på utgifterna om du inte för egna anteckningar. Det orkar få göra. Använd korten bara till större köp!

9) Betala alla räkningar i tid. Du slipper dyra förseningsavgifter. Använd bankernas betalhjälp. Jämför bankerna, en del tar betalt vilket andra inte gör för internetbanken. Tveka inte att byta bank. Det finns ingen anledning att stödja de flinande parasit-direktörernas bonusar om de inte är bäst på marknaden!

10) Var inte snål mot dig själv eller andra, du lever bara en gång. Använd dina pengar till det du vill, inte vad lånegivare, banker eller avbetalningsföretag vill!
Citera
2015-01-19, 11:46
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin-JG
Hur sparar ni pengar bäst? Jag tänkte berätta mina bästa spartips och investeringstips för ett rikare liv. ...

Jag anser inte att dina tips medför ett rikare liv. Snarare ett miserabelt liv, där man samlar pengar på hög, i stället för att leva ett rikt liv.

Vad är poängen med att ha pengar, om man ändå tvingar sig själv att leva som en fattig student?

Vill man leva som en fattig student, så vore det betydligt mer rationellt att undvika att tjäna pengar. Att tjäna pengar kräver ofta tid och ansträngning (pluggande, hårt arbete, "omoraliska" handlingar). Utan arbete så minskar ditt behov av, och kostnaden för, en lång rad faktorer (transporter, mat, kläder etc.).

Den utan jämförelse största kostnaden för många nmänniskor är bostaden. Om man ändå inte är intresserad av livskvalitet (eller om din livskvalitet inte beror på världen runtomkring dig), så är det ju väldigt dumt att betala tusentals kronor varje månad för en bostad. Genom att bli hemlös så spar du oerhörda summer i längden.

Rent seriöst så kan jag nämna två risker med ditt upplägg, även om du trivs med din livsföring:
  1. När du väl har nått ett mycket fördelaktig ekonomiskt läge, efter att ha "uppoffrat" dig halva livet, så inser du att pengar inte längre spelar så stor roll, och att du inte kan köpa barn, familj, vänner, vissa upplevelser etc. för pengar. Du kan alltid tjäna nya pengar, men du kan aldrig ta tillbaka den tid som har flytt.
  2. När du väl har nått ett mycket fördelaktigt ekonomiskt läge, och är redo att börja njuta av pengarna, så blir du påkörd av en bil och dör.

Rent ekonomiskt så var det annars väldigt bra tips. Men jag frågar mig bara varför man strävar efter att bli rik, om man trivs med att åka buss och ha inneboende...? Lite som att gå över ån efter vatten enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in