Det ligger lite sanning i trådens råd och erfarenheter. Jag har mött många mycket rika och de är faktiskt nästan genomgående oerhört rädda om sina pengar och vill inte skiljas från dem. Det är oftast så att de fattigaste man möter är de mest generösa...
Jag tycker inte man skall bli som de sniket rika som alltid vill ha allt gratis för de är "kändisar". Vad är det för mening att leva sitt liv som en skitstövel eller snål parasit? Men det skadar inte att fundera lite över sina utgifter. Man ser folk som handlar på 7-eleven eller bensinmackar när Willys är öppet. Som köper kvällstidningar för att titta efter bioannons eller TV-program och slänger den sedan.
Jag tror (vet!) att många slösar bort sina pengar på skit.
Mitt råd är istället att använd dina pengar till det som du tycker är kul och viktigt.
1) Försök undvika dra på dig utgifter som kommer varje månad. Det blir dyrt i längden. Sluta med abonnemang på filmkanaler och annat.
2) Spara till det du vill ha. Köp kontant.
Låna aldrig till konsumtion som resor eller hemelektronik.
Mycket viktigt råd!
3) Låna bara till investeringar som ökar i värde, som boende.
Mycket viktigt råd!
4) Amortera bort dina lån så fort du kan. Det är ditt bästa sparande. Det är mycket bättre än de skitfonder bankerna försöker lura på dig.
5)
Jämför priser på försäkringar, el, telefon mm. varje år. Välj alltid kritiskt.
6) När du går ut och festar, tag med dig bara så mycket pengar kontant du vill göra av med.
7) Tag med dig lunch-låda till jobbat. Bättre mat än tveksam lunch-kebab eller pizza! Du sparar mycket per månad: 20dagar*70:-/lunch=1400 kronor. Ta av detta 700 kronor till en helkväll på krogen, lägg 700 kronor i din sparkassa!
8) Undvik använda kort om du har svårt för att ha koll på vad du köper. Korten vet hur vi fungerar, det dröjer innan saldot ändras när du handlar på kortet så det är hopplöst att hålla koll på utgifterna om du inte för egna anteckningar. Det orkar få göra. Använd korten bara till större köp!
9) Betala alla räkningar i tid. Du slipper dyra förseningsavgifter. Använd bankernas betalhjälp. Jämför bankerna, en del tar betalt vilket andra inte gör för internetbanken. Tveka inte att byta bank. Det finns ingen anledning att stödja de flinande parasit-direktörernas bonusar om de inte är bäst på marknaden!
10) Var inte snål mot dig själv eller andra, du lever bara en gång.
Använd dina pengar till det du vill, inte vad lånegivare, banker eller avbetalningsföretag vill!