Citat:
Ursprungligen postat av
despondency
Rurouni Kenshin var faktiskt en animé jag gillade, i den där förlängda typen av omgjord animé som kommer då och då. Detta var dock längesen, är inget fan av animé. Har fått ned filmerna men jag är inte överförtjust i stilen vid en snabb genomblick. De får en chans när humöret är rätt dock. Kanske ger animén en chans till också. Då i de förlängda versionerna, orkar inte med någon serie i vanligt format.
Jag lyckades se en hel film i sträck idag efter olidlig sömnlöshet. Tyvärr var filmen väldig medioker. The Coast Guard, som det talats om ganska nyligen i tråden. Jag gillar verkligen Ki-Duk och uppskattade både Moebius och Pieta men det här var ju väldigt tafatt. Hans sämsta av de 6 filmer jag sett av honom. Aja, hade den varit bra hade jag väl somnat mitt i vanlig ordning antar jag... Joint Security Area är filmen att se när det kommer till militärzoner mellan Nord- och Sydkorea och hur den typen av militär erfarenhet formar en som människa. JSA är kanske Parks allra bästa film i mitt tycke, särskilt med det nästan spöklikt kusliga fotot och vackra musiken som spelas i filmens sista stycke. Park anses ju vara överskattad av många som gillar asiatisk film men jag tillhör inte den kategorin. Jag önskar dock att han kunde göra en film med samma dramatiska djup som JSA igen.
Detta är inget som kommer hända i Hollywood. Inte för att det inte kommer bra dramatik från Hollywood utan för att jag är synnerligen skeptiskt till exporten av asiatiska regissörer till staterna. Jag tycker ingen har levererat. Snowpiercer höll inte måttet trots en massa intressanta idéer, The Last Stand var inte en film jag kan uttala mig om då action-komedier står långt utanför min skala men jag gillade den inte. Allt Nakata och Shimizu har gjort har varit sämre än vad de producerade i Japan. Parks Stoker gillade jag faktiskt men enbart på grund av gott skådespel och att den var så fantastisk vacker. Millers manus var inte alls bra, särskilt inte i svallvågorna av TV-serien Dexter. Tafatt, osammanhängande och helt enkelt undermåligt. Gillade den ändå för jag erkänna. Park räddade den genom att göra varje scen till en tavla. Lättare att glömma att manuset förmodligen var skrivit med krita på en kartongskiva... Men överlag, exporten av asiatisk talang till staterna fungerar inte. Inte än.
Själv så gillade jag Coast Guard en hel del, Kim Ki-duk behandlar galenskapen på ett sådär poetiskt absurt vis som bara han kan få till. Men håller med dig om att JSA är en bättre film och absolut den man skall se först om man verkligen vill känna hur det kan vara där på ett mer realistiskt vis.
Nu skall jag faktiskt se sydkoreanska The Pirates (2014) som jag väntat på länge och som äntligen kommit med subs.