2015-01-19, 19:05
Medlem
geir44s avatar
I Sverige styrs ni av en elit på Söder och Östelmalm. Dom har goda job, hög lön och millionlägenheter med många rum. Nu är det dags att kräva rettvisa.
Citera
2015-01-19, 19:12
Medlem
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Uppsägningar av vårdpersonal är inget okänt fenomen, har förekommit ofta i massmedia. Du kan säkert Googla själv, men jag kan ju visa några "källor":

http://arbetet.se/2010/01/08/700-vardjobb-bort-i-sundsvall/

http://www.vf.se/node/8724
Det är irrelevant eftersom det fortfarande finns så mycket vårdjobb. Om jobben försvinner i S-vall får man väl dra från den hålan.

Citat:
Jag förstår att du inte förstår det, så jag ska förklara: är man arbetslös har man rätt till a-kassa. A-kassa har man inte rätt till om man studerar, man måste "stå till arbetsmarknaden förfogande" för att få ersättning. Det anses man inte göra om man studerar.
För att få socialbidrag ska man helt sakna tillgångar, först måste lägenheten eller huset säljas, likaså bilen. Inga banktillgångar, fonder eller aktier får man ha. Inte ett bra alternativ för de flesta.
Men vad gör man när A-kassan är slut och man fortfarande inte har jobb? Det är ju då man kommer tvingas sälja det man äger och det finns inget alternativ. Det här gäller ändå inte ungdomar som tråden handlar om.
Citera
2015-01-19, 19:16
Medlem
skoltjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
You are a spoiled kid.

På vilket sätt? För att jag anstränger mig och sätter upp mål att sträva efter?
Citera
2015-01-19, 19:19
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Det är såhär det är med långtidsarbetslösa. De är värdelösa, men de känner sig inte värdelösa och alltså finns det inget som går att förbättra hos dem. De anser sig sitta fast i en ond värld som just är mot dem och allt vad dem står för.
Så det är folk som sitter på pengar som bestämmer vem som är värdefull och värdelös menar du? Om en kapitalist tillförskansat sig sin rikedom genom krig, stöld och annat otyg då? Är denne fortfarande lämplig att bedöma vem som är värdelös?

Arbetsmarknaden är faktiskt lite knepig. Om jag tar hand om min mormor hemma räknas det som en hobby, medan det räknas som ett jobb om jag tar hand om någon annans mormor.

Det finns mycket arbete som utförs i hemmet utan betalning, och bara för att någon är officiellt arbetslös eller långtidsarbetslös behöver det inte betyda att de inte utför arbete.

Detta kan en medborgarlön råda bot på.
Senast redigerad av KonungHonung 2015-01-19 kl. 19:25.
Citera
2015-01-19, 19:22
Bannlyst
Finns många unga ensamma män där ute eller vuxna män som fortfarande bor hemma. Utan framtid, jobb, flickvän, hopp. Samhället har helt glömt dessa (enda sedan dagisåldern och genom skolgång därefter) och framtiden ser verkligen inte ljus ut i det här landet. Frukten av detta kommer visa sig inom sinom tid, och då kommer förmodligen en samhällskollaps ske.
Citera
2015-01-19, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Men arbetsmarknaden är faktiskt lite knepig. Om jag tar hand om min mormor hemma räknas det som en hobby, medan det räknas som ett jobb om jag tar hand om någon annans mormor.

Det finns mycket jobb som utförs i hemmet utan betalning, och bara för att någon är arbetslös eller långtidsarbetslös behöver det inte betyda att de inte utför arbete.
Varför är den knepig? Man kan väl för helvete inte spendera hela dagen med mormor när man inte kan försörja sig själv. Det finns andra som kan ta hand om henne sen kan man ju vara där när man är ledig.

Om man inte får betalt för det man gör så är det inget riktigt jobb, inte alls knepigt.
Citera
2015-01-19, 19:34
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalambolle
Finns många unga ensamma män där ute eller vuxna män som fortfarande bor hemma. Utan framtid, jobb, flickvän, hopp. Samhället har helt glömt dessa (enda sedan dagisåldern och genom skolgång därefter) och framtiden ser verkligen inte ljus ut i det här landet. Frukten av detta kommer visa sig inom sinom tid, och då kommer förmodligen en samhällskollaps ske.
Är det verkligen många? Vet ingen. Enda som bor hemma som jag vet är studenter som är något för gamla för det, men de har ju framtid.
Citera
2015-01-19, 19:46
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Uppsägningar av vårdpersonal är inget okänt fenomen, har förekommit ofta i massmedia. Du kan säkert Googla själv, men jag kan ju visa några "källor":

http://arbetet.se/2010/01/08/700-vardjobb-bort-i-sundsvall/

http://www.vf.se/node/8724

Jag förstår att du inte förstår det, så jag ska förklara: är man arbetslös har man rätt till a-kassa. A-kassa har man inte rätt till om man studerar, man måste "stå till arbetsmarknaden förfogande" för att få ersättning. Det anses man inte göra om man studerar.
För att få socialbidrag ska man helt sakna tillgångar, först måste lägenheten eller huset säljas, likaså bilen. Inga banktillgångar, fonder eller aktier får man ha. Inte ett bra alternativ för de flesta.
Ta studielån då.
Citera
2015-01-19, 19:49
Medlem
Aisoposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Så det är folk som sitter på pengar som bestämmer vem som är värdefull och värdelös menar du? Om en kapitalist tillförskansat sig sin rikedom genom krig, stöld och annat otyg då? Är denne fortfarande lämplig att bedöma vem som är värdelös?

Arbetsmarknaden är faktiskt lite knepig. Om jag tar hand om min mormor hemma räknas det som en hobby, medan det räknas som ett jobb om jag tar hand om någon annans mormor.

Det finns mycket arbete som utförs i hemmet utan betalning, och bara för att någon är officiellt arbetslös eller långtidsarbetslös behöver det inte betyda att de inte utför arbete.

Detta kan en medborgarlön råda bot på.

Du tror inte det finns arbetsgivare som sparat ihop pengar genom att arbeta åt andra. De har sedan använt dessa pengar för att starta sitt företag. De avgör sedan utifrån sina egna erfarenheter vem som är mest kvalificerad för att arbeta i deras företag. Menar du att det är något fel på det?
Citera
2015-01-19, 19:49
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Är det verkligen många? Vet ingen. Enda som bor hemma som jag vet är studenter som är något för gamla för det, men de har ju framtid.

Att du inte ser dem kan nog ha att göra med att de inte har några vänner.
Citera
2015-01-19, 19:54
Medlem
qrzds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aisopos
Din rätt att utvecklas och må bra, är det någon annans ansvar?

Ta tillbaka välfärden, vem skall du ta tillbaka den ifrån?

Vi kan börja med att inse problem och kostnader som lägges på fel insatser är bevisligen förkastligt.

Att må bra är aldrig någons annans ansvar, dock kan man sträva för en medmänniskas välmående av rent medmänskliga utgångspunkter.
Välfärden skapades för ett samhälle där vi kunde lita på varandra, vi kunde skicka ut våra ungar på gatan och veta att de var trygga, välfärden byggde på att vi kunde lita på att våra mammor kunde tas omhand när de slutat passa ungarna på gården, nu går pengarna till "välfärd" för -du vet vad fittskalle!
Citera
2015-01-19, 19:59
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aisopos
Du tror inte det finns arbetsgivare som sparat ihop pengar genom att arbeta åt andra. De har sedan använt dessa pengar för att starta sitt företag. De avgör sedan utifrån sina egna erfarenheter vem som är mest kvalificerad för att arbeta i deras företag. Menar du att det är något fel på det?
Självklart finns de. Jag ämnade bara nyansera bilden en aning. Alla storföretag och finansiärer är inga helgon vars minsta vink bör följas.

Citat:
Ursprungligen postat av zuluwanker
Varför är den knepig? Man kan väl för helvete inte spendera hela dagen med mormor när man inte kan försörja sig själv. Det finns andra som kan ta hand om henne sen kan man ju vara där när man är ledig.

Om man inte får betalt för det man gör så är det inget riktigt jobb, inte alls knepigt.
Det är synnerligen problematiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Ta studielån då.
Belåna sig för att överleva? Studielån är inget substitut för försörjningsstöd. Försörjningsstöd i storleksordningen 10-15K bör man ha rätt till utan att lyfta ett finger.
Senast redigerad av KonungHonung 2015-01-19 kl. 20:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in