2015-01-19, 17:16
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoltjej
Du förstår väl att det krävs lite ansträngning också? Vad hindrar dig från att läsa en utbildning?
Du inser i alla fall att det inte finns arbete åt "alla som vill"? Jobben finns för dem som har rätt utbildning och erfarenhet.
Om man sen kan skaffa sig den utbildningen beror på vilken livssituation man befinner sig i. Har man hyra och räkningar att betala funkar det inte att sätta sig på skolbänken. Alla vill inte investera några år i en utbildning som det kanske inte längre finns behov av när man är klar. Det kanske är anställningsstopp för undersköterskor den dan man är utbildad, vad gör man då? Går en ny utbildning till busschaufför och hoppas på bättre tur nästa gång? Vad som behövs är jobb man kan få utan utbildning, eller att man får betald utbildning medan man jobbar. Sånt fanns förr, men dagens företag är inte beredda att göra den samhällsinsatsen längre.
Eller att staten ordnar Alu- eller beredskapsjobb, om inte det privata näringslivat kan lösa problemet med arbetslösheten.
Citera
2015-01-19, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Du inser i alla fall att det inte finns arbete åt "alla som vill"? Jobben finns för dem som har rätt utbildning och erfarenhet.
Om man sen kan skaffa sig den utbildningen beror på vilken livssituation man befinner sig i. Har man hyra och räkningar att betala funkar det inte att sätta sig på skolbänken. Alla vill inte investera några år i en utbildning som det kanske inte längre finns behov av när man är klar. Det kanske är anställningsstopp för undersköterskor den dan man är utbildad, vad gör man då? Går en ny utbildning till busschaufför och hoppas på bättre tur nästa gång? Vad som behövs är jobb man kan få utan utbildning, eller att man får betald utbildning medan man jobbar. Sånt fanns förr, men dagens företag är inte beredda att göra den samhällsinsatsen längre.
Eller att staten ordnar Alu- eller beredskapsjobb, om inte det privata näringslivat kan lösa problemet med arbetslösheten.
Men det kommer inte bli en lägre efterfrågan inom t.ex. vården. Har man räkningar så får man ta CSN-lån och sen leva fattigt. Klara man sig inte på 10k så kanske man får flytta hem till mamsen.
Citera
2015-01-19, 17:31
Medlem
Citat:
Gymnasieskolans Vård- och omsorgsprogram är treårigt, och det är vad som krävs i de flesta platsannonserna. Plus några års erfarenhet också, och gärna lite specialkompetenser.
Visst är det nåt de flesta klarar att genomföra, men sen ska man konkurrera med andra om jobben. Det är inte säkert att det blir nåt jobb i slutänden.
Men som sagt, med rätt utbildning kan man kanske få jobb, men det är inte samma sak som att alla som vill kan få ett arbete. Vad som gäller är att alla med rätt utbildning kan få ett jobb, men vi andra då?
Men inom vuxenutbildningen är det ett år. Ni andra får skaffa er rätt utbildning och så är det. Antingen gör man det eller så skiter man i det och får vara arbetslös. Det finns ingen 100% garanti men det är ju en chansning man får ta, är det inte bättre än att ha noll chans på dessa jobb?
Citera
2015-01-19, 17:36
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuluwanker
Men det kommer inte bli en lägre efterfrågan inom t.ex. vården.
Det är många som blivit uppsagda både från Landstinget och privata vårdföretag av besparingsskäl.

Citat:
Har man räkningar så får man ta CSN-lån och sen leva fattigt. Klara man sig inte på 10k så kanske man får flytta hem till mamsen.
Det fungerar inte så för alla. Överklassungdomar kan ju låta föräldrarna betala ens kostnader under utbildningen, eller flytta hem till sitt gamla rum i föräldrarnas villa. Alla har inte plats för sina vuxna barn längre, eller barnens familjer...
Och sen finns ju kategorin äldre arbetslösa som inte har några föräldrar att flytta hem till, och som inte längre får ta några studielån.
Citera
2015-01-19, 17:42
Medlem
skoltjejs avatar
Citat:
Det är många som blivit uppsagda både från Landstinget och privata vårdföretag av besparingsskäl.

Det fungerar inte så för alla. Överklassungdomar kan ju låta föräldrarna betala ens kostnader under utbildningen, eller flytta hem till sitt gamla rum i föräldrarnas villa. Alla har inte plats för sina vuxna barn längre, eller barnens familjer...
Och sen finns ju kategorin äldre arbetslösa som inte har några föräldrar att flytta hem till, och som inte längre får ta några studielån.

CSN ska täcka alla nödvändiga kostnader. Jag bor i eget, betalar mina egna räkningar och köper min egen mat och kurslitteratur. Ibland kanske man inte har så mycket över. Men en utbildning är en investering. Sedan får man ju välja en utbildning med optimistiska förutsättningar på arbetsmarknaden.

Sedan kan man alltid läsa kurser distans.
Citera
2015-01-19, 17:49
Medlem
Citat:
Vart då, källa?

Citat:
Överklass? De flesta betalar för sig med studiepengarna om man bor hemma. Om man är vuxen med egen familj så får man väl gå till soc eller försöker du lura nån att du kommer hamna på gatan när du har barn? Det funkar inte så. Om man ändå är arbetslös så förstår jag inte varför räkningarna är ett problem under utbildningen för man har ju ändå ingen inkomst att betala dem med.
Citera
2015-01-19, 17:50
Medlem
skoltjejs avatar
Förstår inte vad alla gnäller om. Jag har precis samma förutsättningar som ni. Samma förutsättningar som alla andra som har ett jobb eller utbildar sig.

Tänk efter, vem hade du själv anställt för att måla din veranda; en som har gjort det förut eller en som aldrig hållt i en pensel?
Citera
2015-01-19, 18:37
Medlem
qrzds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
Samhällsituationen håller nu på att göra mig självmordsbenägen, jag är fullt allvarlig.
Har levt på existensminimum i över 5 år sedan studenten, nått kort vik där och nån timanställning där.
Har dragit på mig dokumenterade depressioner sen jag kom in i vuxenlivet, missbruk etc.
Det spelar ju för fan ingen roll vad man gör. Samhällssituationen gör en totalt likgiltig.
Att bara gå in på arbetsförmedlingen där det redan sitter 50 ihopsjunkna själar med varsinn kölapp, och man vet att förmodligen alla här inne har mer erfarenhet och ser ändå ut att ha gett upp.

Vad fan ska man göra? Jag har börjat få en sådan frustration att jag skiter i precis allting, stjäler på köpcentrum, i affärer, begår bidragsbrott, lever jävel, än så länge går det iallafall bra. Samhället har gjort mig kriminell.

Vill politikerna att vi ska själv dö, eller ska vi bajsa fram arbetsplatser? Bill Gates kunde ju, då kan ju alla vi andra, eller hur va de nu.

På fullaste allvar, varför händer ingenting? Varför agerar ingen? Eldar upp hela jävla samhället känns de som att man vill göra när man grips av känslan, samtidig inser man att det inte kommer nått logiskt ur det.
Vad kan privatpersonen egentligen göra? Och vad kan vi göra tillsammans för att förändra skiten?
Det borde ju vara olagligt att skaffa barn i ett sådant här samhälle, om man inte är förberedd på att ungarna kommer få luffa på pojkrummen upp i 30 års åldern haha
Ge inte upp! Du är en av många i samma situation i dagens samhälle. Sverige var inte så här tidigare, vi alla måste engagera oss i att ta tillbaka välfärden, ett samhälle där vi kan lova våra unga en trygghet, en rätt till arbete, en rätt till bostad, en rätt till ett vuxet liv, fundera nu på vilka politiker som står upp för DIN rätt att utvecklas och må bra...
Citera
2015-01-19, 18:53
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Vart då, källa?
Uppsägningar av vårdpersonal är inget okänt fenomen, har förekommit ofta i massmedia. Du kan säkert Googla själv, men jag kan ju visa några "källor":

http://arbetet.se/2010/01/08/700-vardjobb-bort-i-sundsvall/

http://www.vf.se/node/8724

Citat:
Överklass? De flesta betalar för sig med studiepengarna om man bor hemma. Om man är vuxen med egen familj så får man väl gå till soc eller försöker du lura nån att du kommer hamna på gatan när du har barn? Det funkar inte så. Om man ändå är arbetslös så förstår jag inte varför räkningarna är ett problem under utbildningen för man har ju ändå ingen inkomst att betala dem med.
Jag förstår att du inte förstår det, så jag ska förklara: är man arbetslös har man rätt till a-kassa. A-kassa har man inte rätt till om man studerar, man måste "stå till arbetsmarknaden förfogande" för att få ersättning. Det anses man inte göra om man studerar.
För att få socialbidrag ska man helt sakna tillgångar, först måste lägenheten eller huset säljas, likaså bilen. Inga banktillgångar, fonder eller aktier får man ha. Inte ett bra alternativ för de flesta.
Citera
2015-01-19, 18:54
Medlem
Aisoposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrzd
vi alla måste engagera oss i att ta tillbaka välfärden, ett samhälle där vi kan lova våra unga en trygghet, en rätt till arbete, en rätt till bostad, en rätt till ett vuxet liv, fundera nu på vilka politiker som står upp för DIN rätt att utvecklas och må bra...

Din rätt att utvecklas och må bra, är det någon annans ansvar?

Ta tillbaka välfärden, vem skall du ta tillbaka den ifrån?
Citera
2015-01-19, 18:55
Medlem
Aisoposs avatar
Citat:
Förstår inte vad alla gnäller om. Jag har precis samma förutsättningar som ni. Samma förutsättningar som alla andra som har ett jobb eller utbildar sig.

Tänk efter, vem hade du själv anställt för att måla din veranda; en som har gjort det förut eller en som aldrig hållt i en pensel?

Gärna av en erfaren målare med en lägre betald lärling.
Citera
2015-01-19, 18:57
Medlem
geir44s avatar
Citat:

You are a spoiled kid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in