2013-04-27, 16:59
Medlem
MrFishers avatar
Har länge varit sugen på en rostfri stekpanna, gärna då från demeyere (prylfixerad som man är!). Har sedan tidigare en såskastrull från deras apolloserie som är fantastiskt bra och användbar!

Nu såg jag precis att IKEA har lanserad en egen, 28cm rostfri stekpanna, med namnet sensuell.

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90207336/

Klämde lite på ikeapannan och den verkar onekligen ganska robust byggd, vikt och designmässigt känns den relativt lik demeyerepannan.

Med risk för att bli totalt idiotförklarad; hur stor skillnad är det EGENTLIGEN, rent prestandamässigt, mellan dessa två stekpannor?

Nu är inte jag den som backar för att betala för kvalitet, men med en prislapp som ligger nästan 10 ggr högre måste man ju fråga sig om inte IKEA pannan skulle fungera lika bra.
Citera
2013-04-27, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFisher
Har länge varit sugen på en rostfri stekpanna, gärna då från demeyere (prylfixerad som man är!). Har sedan tidigare en såskastrull från deras apolloserie som är fantastiskt bra och användbar!

Nu såg jag precis att IKEA har lanserad en egen, 28cm rostfri stekpanna, med namnet sensuell.

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90207336/

Klämde lite på ikeapannan och den verkar onekligen ganska robust byggd, vikt och designmässigt känns den relativt lik demeyerepannan.

Med risk för att bli totalt idiotförklarad; hur stor skillnad är det EGENTLIGEN, rent prestandamässigt, mellan dessa två stekpannor?

Nu är inte jag den som backar för att betala för kvalitet, men med en prislapp som ligger nästan 10 ggr högre måste man ju fråga sig om inte IKEA pannan skulle fungera lika bra.
Antalet lager skiljer. Är det inte 7 på demeyere och denna har 3? Det är väl koppar och annat myspys i Demeyere för bättre värmespridning med. Men varför varför var de tvingade att klämma dit en röd klump på handtaget..!
Citera
2013-04-27, 17:56
Medlem
MrFishers avatar
Citat:
Antalet lager skiljer. Är det inte 7 på demeyere och denna har 3? Det är väl koppar och annat myspys i Demeyere för bättre värmespridning med. Men varför varför var de tvingade att klämma dit en röd klump på handtaget..!

Japp, antalet lager skiljer. demeyeren har, som sagt, 7 lager, men inget koppar utan stål-alu-alulegering-alu-"trippellegering ".

IKEAN kan väl tolkas som att den har tre lager, stål-alu-stål.

Citat:
- Hela stekpannan, både botten och väggar, har två lager rostfritt stål och ett mellanskikt av värmeledande aluminium.

IKEAN har ju även nitar, inne i pannan, vilket inte känns helt 100 (plus den röda klumpen).. MEN, frågan kvarstår, skiljer dom sig så märkbart prestandamässigt att motivera det betydligt högre priset?

Hur stor skillnad märker användaren av dom där extra lagren då man använder pannan?
Citera
2013-04-27, 18:36
Medlem
DingusMcDucks avatar
Jag har också svårt att förstå varför de var tvungna att sätta dit en silikonbit på handtaget. Nu är ju silikon värmetåligt, men om man vill kunna köra in pannan i en het ugn, så verkar det bara onödigt att ha annat än metall i den. Annars tycker jag att det verkar vara en väldigt prisvärd panna, och är rätt sugen på att köpa en.
Citera
2013-04-28, 08:07
Medlem
rob1234s avatar
Rent praktiskt tvivlar jag starkt på att fler än 3 lager egentlign gör någon märkbar skillnad. Tjockare, visst och även om du ersätter alu med koppar kanske du kan märka, men annars inte.
Det fanns en bra artikel på Chowhound.com om det för ett par år sedan.

Nitar på insidan är väl ingen katastrof. Men silikonet på handtaget.... Het ugn....
Citera
2013-05-02, 16:33
Medlem
MrFishers avatar
kunde inte leva i ovisshet längre, så införskaffade en IKEA panna häromdagen.

Första intrycket var genomgående positivt! Bra vikt och kändes stabil. Provstekte några köttbitar med gott resultat, märkte inte av att det skulle vara någon direkt ojämn värmefördelning el.dyl.

Kanske blir bra detta!
Citera
2013-05-07, 11:05
Medlem
Oxbringas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFisher
kunde inte leva i ovisshet längre, så införskaffade en IKEA panna häromdagen.

Första intrycket var genomgående positivt! Bra vikt och kändes stabil. Provstekte några köttbitar med gott resultat, märkte inte av att det skulle vara någon direkt ojämn värmefördelning el.dyl.

Kanske blir bra detta!

Jag slog också till på denna när jag råkade gå förbi den på IKEA, tyckte att den kändes riktigt stabil och fin. Den där silikonploppen kunde man varit utan men annars en fin panna. Har bara hunnit testa den en gång och då med några tunna skivor oxfilé. Den fungerade utmärkt i det ändamålet iaf.
Citera
2015-01-03, 17:30
Medlem
Jag slog till på pannan som jag upplevde som kvalitativ. Pannans problem uppdagade sig dock omedelbart: så fort jag värmde pannan slog den sig och blev skålformad. När den var kall så var den plan. Detta är naturligtvis ett kvalitetsproblem och knappast överraskande för en IKEA-panna för 350 kr.

Jag fixade problemet hjälpligt genom att hetta upp pannan, lägga den upp och ned på en hög skärbräda så att handtaget inte var i vägen, och slutligen dänga till med några välriktade hammarslag på mitten. Jag la en tjock bit papper emellan vilket undvek de värsta slagmärkena. Pannan är nu hyfsat plan i varmt tillstånd. Använder keramikhäll.

Annars är konceptet med en rostfri stekpanna fantastiskt. Jag upplever det som lättare att få stekyta, men också att få till det där sega stekgucket i botten som ger smak till allt möjligt.
Senast redigerad av JakobR 2015-01-03 kl. 17:33.
Citera
2015-01-17, 11:38
Medlem
MacLeods avatar
Du ska inte köra på högsta värmeeffekt på spisen när du värmer upp pannan från kall, då slår den sig.
Samma instruktioner får du exempelvis på en de Buyer.

Värm upp på lite lägre effekt, sen öka upp om du behöver hög effekt.
Citera
2015-01-19, 06:02
Medlem
rob1234s avatar
Någon som gett sig in på att ta bort silikonet för att kunna köra den i ugn?

Sedan noterar jag att de säger emot sig själva lite i instruktionen...

Om hur man skall steka:
"För att få bästa stekresultat ska du först
hetta upp pannan på hög värme och sedan
sänka temperaturen till en tredjedel när
du lagar mat."

"Lite längre ner om att inte koka torrt:
Låt inte kärlet koka torrt eftersom överhettningen
gör att bottnen blir skev"

Så hur värmer man på hög värme innan man stpoppar i det man skall steka utan att botten blir skev? Eller skall man bara värma på medium och sedan sänka till låg? Det limiterar ju användandet ganska duktigt...
Citera
2015-01-26, 00:46
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Någon som gett sig in på att ta bort silikonet för att kunna köra den i ugn?
t...

Silikonet är gjort för at klara ugnsvärme, så in med pannan bara.
Citera
2015-01-29, 16:06
Medlem
Glappkontakts avatar
Jag kör Patina hela vägen. Stekpannor, kastruller och grytor. Tycker dom funkar kanon och är prisvärda. Används även av många restauranger, så dom tål lite stryk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in