2015-01-17, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannamaria93
Du behöver inte oroa dig! Som det låter har du bara studerat 1 termin och fått studiemedel för 30 hp, varav du klarat 20. Och eftersom att denna period faller under dina 40 första veckor med studiemedel så ska du ha klarat 62,5 % av 30 hp, vilket du har gjort. Bara för att du har fått beviljat studiemedel för hela året, dvs 60 hp, så "testar" CSN endast perioden för när du fick studiemedel. Du kan alltså sitta lugnt i båten tills du ansöker igen

Tack så hemskt mycket för svaret!!!
2015-01-17, 19:58
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joemag
Hörde av en kompis att man ska få mer pengar (lån+bidrag) eftersom oppositionens budget gick igenom. Någon som vet mer om detta?
Det som sker är, framgår också på CSN:s hemsida, är att lånedelen höjs med ca 1 000 kr per månad. Jag tror inte att det hinner verkställas för denna första utbetalning dock, så förmodligen betalas ett tilläggsbelopp ut.
2015-01-17, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkadfrukt
okej tack för svar någon bra sida man kan läsa på med mycket info?

Tycker podcasten "sparpodden" är väldigt bra. Finns säkert bättre rena faktakällor men podden väcker ett intresse som får en att göra lite research själv
2015-01-17, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joemag
Hörde av en kompis att man ska få mer pengar (lån+bidrag) eftersom oppositionens budget gick igenom. Någon som vet mer om detta?

Det är sant. Det är en ökning på 944 kronor per fyra veckors heltidsstudier som gäller från och med den 1 januari 2015.

http://www.csn.se/aktuellt/2014/1.14453
2015-01-18, 00:14
Medlem
Hej

Är en nybörjare som nu ska ge mig in börsvärlden och då främst köpa aktier/fonder etc.
Jag är osäker på vissa detaljer och har därför en del frågor.

Jag funderar på att starta ett ISK på Avanza men tittar även lite på Swedbanks ISK då de verka erbjuda 0,10% ränta på kontanta medel (jag har privatkonto på Swedbank idag).

1) Vad menas med kontanta medel i detta avseende? (För det handlar väl om sparränta?!)
2) Är det korrekt uppfattat att Avanza inte erbjuder "ränta på kontanta medel" i sin ISK (som Swedbank gör)?
3) Går det att ha flera ISKer? Jag tänkte nämligen ha en lågriskportfölj, en normalrisk och en högrisk. Hur blir det i praktiken, måste jag ha allt i en och samma ISK eller kan jag ha flera?
4) Finns skärmdumpar eller videos på hur ett ISK fungerar på Avanza? Skulle vara jättetacksamt om någon vänlig själ har eller kan ladda upp (anonymiserade) bilder på hur det ser ut när man t.ex. 1) loggar in och går till sitt ISK för översikt och kanske 2) utseende när man säljer/köper aktie(r) eller hur det nu fungerar?
5) Hur går det till när man säljer t.ex. aktier i sitt ISK? Anger man bara sitt spar/privatkonto (annan bank) så kommer pengarna in där efter x dygn?
6) Är det några andra avgifter eller annat viktigt att tänka på innan jag skapar upp mitt ISK och börjar köpa aktier/värdepapper?

Tack på förhand

Swedbank ISK: http://www.swedbank.se/privat/spara-och-placera/investeringssparkonto/index.htm
Avanza ISK: https://www.avanza.se/kontotyper/isk
Senast redigerad av G0ldfinger 2015-01-18 kl. 00:19.
2015-01-18, 01:34
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
Hej

Är en nybörjare som nu ska ge mig in börsvärlden och då främst köpa aktier/fonder etc.

Jag funderar på att starta ett ISK på Avanza men tittar även lite på Swedbanks ISK då de verka erbjuda 0,10% ränta på kontanta medel (jag har privatkonto på Swedbank idag).

1) Vad menas med kontanta medel i detta avseende? (För det handlar väl om sparränta?!)
2) Är det korrekt uppfattat att Avanza inte erbjuder "ränta på kontanta medel" i sin ISK (som Swedbank gör)?
3) Går det att ha flera ISKer? Jag tänkte nämligen ha en lågriskportfölj, en normalrisk och en högrisk. Hur blir det i praktiken, måste jag ha allt i en och samma ISK eller kan jag ha flera?
4) Finns skärmdumpar eller videos på hur ett ISK fungerar på Avanza? Skulle vara jättetacksamt om någon vänlig själ har eller kan ladda upp (anonymiserade) bilder på hur det ser ut när man t.ex. 1) loggar in och går till sitt ISK för översikt och kanske 2) utseende när man säljer/köper aktie(r) eller hur det nu fungerar?
5) Hur går det till när man säljer t.ex. aktier i sitt ISK? Anger man bara sitt spar/privatkonto (annan bank) så kommer pengarna in där efter x dygn?
6) Är det några andra avgifter eller annat viktigt att tänka på innan jag skapar upp mitt ISK och börjar köpa aktier/värdepapper?

Tack på förhand

Swedbank ISK: http://www.swedbank.se/privat/spara-och-placera/investeringssparkonto/index.htm

1. Ja
2. Korrekt (Avanza har sparkonto+ som erbjuder ränta 1% men detta är konton UTANFÖR isk, ej samma sak dvs)
3. Ja, det har jag. En swingtrade och en långsiktig.
4. https://www.youtube.com/watch?v=ZxPlJdGYsQU
Under "Mina Sidor" ser man alla sina konton (ex. ISK 1 ISK2 Aktiedepå 1 Kapitalförsäkring 1 osv)
5. Nej du säljer dina aktier och så får du likvida medel (kontanter) som du kan välja hur du vill investera.
6. Googla courtage.

Läs på lite innan du köper dina första aktier. Det är en risk. Dina investeringar kommer gå ner i värde.
2015-01-18, 01:36
Medlem
Each1Teach1s avatar
Citat:
Hej

Tack på förhand

1) Kontanta medel = Likvida medel = Oplacerade pengar
2) Avanza har ingen ränta på ISK. Om någon erbjuder 0,10% är det ett skämt eftersom kontot beskattas med 0,27% av kapitalet för 2015 (billigare än någonsin). Har du pengar på ISK borde dessa vara investerade. Vill du ha ränta investerar du antingen i korträntefonder eller flyttar beloppet till ett sparkonto.
3) Du kan ha flera ISK. Dessutom i olika banker. Allting sköts med automatik vad gäller rapportering till skatteverket.
4) Du kan bildgoogla så ser du kontoöversikt samt orderläggning. Lättast är att regga ett konto hos Avanza och klicka runt själv. Kontot är gratis och om du inte är nöjd är det bara att avsluta kontot.
5) Pengarna kommer alltid in på samma konto som försäljningen sker. Du kommer alltså få kontanta medel på ditt ISK efter en försäljning.
6) Se till att välja rätt courtagevillkor innan du börjar köpa aktier. Detta så att du inte betalar onödigt mycket i courtage för din handel.
2015-01-18, 10:27
Medlem
Ioncirs avatar
Hej!

Jag studerar ett program på universitetet och är inne på min andra termin som jag även har sökt studiemedel för. Eftersom höstterminen är kortare än vårterminen, läser vi fortfarande klart de sista 3,5 poängen in på vårterminen, och vi har därför inte kunnat få några betyg inom ämnet.

Därför anser sig CSN ha rätt att neka mig studiemedel, eftersom "mina studieresultat inte räcker till". Vissa elever i klassen har säkrat sitt CSN-bidrag genom att de sökte för hela året, medan resten av oss har ett par tuffa veckor framför oss. Är detta verkligen korrekt, och okej?
2015-01-18, 10:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ioncir
Hej!

Jag studerar ett program på universitetet och är inne på min andra termin som jag även har sökt studiemedel för. Eftersom höstterminen är kortare än vårterminen, läser vi fortfarande klart de sista 3,5 poängen in på vårterminen, och vi har därför inte kunnat få några betyg inom ämnet.

Därför anser sig CSN ha rätt att neka mig studiemedel, eftersom "mina studieresultat inte räcker till". Vissa elever i klassen har säkrat sitt CSN-bidrag genom att de sökte för hela året, medan resten av oss har ett par tuffa veckor framför oss. Är detta verkligen korrekt, och okej?
Varför skulle det inte vara korrekt och okej? Varför sökte du inte för hela året?
2015-01-18, 11:51
Medlem
Tack för mycket givande svar!

Har tre följdfrågor:

1) Jag förstår att jag, vid försäljning, får kontana medel på mitt ISK. Men om syftet var att ta ut dessa för konsumtion - då vill jag ju få över dessa till Swedbankkontot. Går det snabbt och lätt? (jag måste väl ange kontonr någonstans)

2) Each1Teach1: Hur väljer jag "rätt courtagevillkor" ? Låt säga att jag vill investera ganska stora pengar och sprida dessa i 5-15 aktier/fonder whatever.

3) r0land: Förstår vad du menar, men hur kan du (eller någon) vara säker på att mina investeringar kommer gå ner i värde? Investeringen kan väl både gå upp, stå kvar, eller gå ner i värde både kort- och långsiktigt?!

Edit: en till detaljfråga - när man köper (i videon) kan man korrigera Kurs (med pilarna). Det förstår jag inte!? (Betyder det att köpet sker när kursen når detta värde? Risken är väl att det aldrig nås?)
Senast redigerad av G0ldfinger 2015-01-18 kl. 12:01.
2015-01-18, 12:10
Medlem
Each1Teach1s avatar
Citat:
Tack för mycket givande svar!

Har tre följdfrågor:

1) Jag förstår att jag, vid försäljning, får kontana medel på mitt ISK. Men om syftet var att ta ut dessa för konsumtion - då vill jag ju få över dessa till Swedbankkontot. Går det snabbt och lätt? (jag måste väl ange kontonr någonstans)

2) Each1Teach1: Hur väljer jag "rätt courtagevillkor" ? Låt säga att jag vill investera ganska stora pengar och sprida dessa i 5-15 aktier/fonder whatever.
1) Vill du ta ut pengar reggar du uttag direkt på Avanzas sajt. Reggar du det tidig på morgonen har du pengarna på Swedbank samma dag. Annars nästa dag. Gäller det försäljning av aktier gäller 2 likviddagar innan pengarna går till likvid. Vänta då till 2:a bankdagen innan du tar ut beloppet. Annars betalar du lite ränta för att du utnyttjat ett preliminärt belopp.

2) Avanza har 4 courtageklasser som alla är förmånliga beroende på hur stora ordrar du lägger. Du kan se dessa här. Mini är t.ex. billigast upp till 15 600 kr. För fonder betalar du inte courtage och behöver inte bry dig om detta.
2015-01-18, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Each1Teach1
1) Vill du ta ut pengar reggar du uttag direkt på Avanzas sajt. Reggar du det tidig på morgonen har du pengarna på Swedbank samma dag. Annars nästa dag. Gäller det försäljning av aktier gäller 2 likviddagar innan pengarna går till likvid. Vänta då till 2:a bankdagen innan du tar ut beloppet. Annars betalar du lite ränta för att du utnyttjat ett preliminärt belopp.

2) Avanza har 4 courtageklasser som alla är förmånliga beroende på hur stora ordrar du lägger. Du kan se dessa här. Mini är t.ex. billigast upp till 15 600 kr. För fonder betalar du inte courtage och behöver inte bry dig om detta.

Hur får du fram 15 600 kr? Tittar på sidan men hajjar inte.
Väljer man courtageklass för all handel (samtliga ISK:er), för varje ISK-konto, eller för varje order?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in