2015-01-17, 16:53
Medlem
Ursprungligen postat av riskybizzy
Tack för utförligt svar. Intressant. Om denna information är riktig så utesluter jag inte att CW har varit behjälplig att underblåsa landsförrädarspåret inför operationen och även sökt samarbete den vägen. Vi vet ju sedan tidigare att det förekommit utbyte på polisiär och säkerhetspolisiär nivå mellan SA och Sverige. Vet du något om Bengt kan tänkas ha känt Åke J EK

Citat:
Ursprungligen postat av Persoren
Nej det känner jag inte till. Däremot om jag får spekulera lite utan att boboslacke far i taket.
Så skulle det inte förvåna mig att Bengt var både agent för SÄPO och Sydafrikas säkerhetstjänst Security branch. SÄPO hade ju koll på antiapartheidrörelsen och Bengt hade ju tydligen kontakter och stod ledarskicktet inom ISAK nära. Det kan vara förklaringen till att han inte blivit haffad. Men det behövs väl en polisanmälan, vilket vore mycket intressant hur en sådan anmälan skulle utlöpa.
Den här infon från Hasselbohm tyder också på det
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10217417.ab
Citera
2015-01-17, 17:05
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
För det har inte framkommit något som jag känner till om israel i mordutredningen. Men uppgifter om sydafrikas koppling till mordet finns det hur mycket som helst som är belagt med fakta.

Frågorna ni Sydafrikaanhängare aldrig besvarar är två. Då Apartheidregimen föll undanröjdes alla politiska och diplomatiska hinder för att utreda en eventuell koppling till mordet på Olof Palme. Mandela själv har ju sagt att alla eventualiteter skulle utredas, men inget framkom tydligen. Varför tror du?

För det andra skulle inte ett sådant mordmotiv, varken då eller nu, generera en mörkläggning och definitivt inte vara politiskt känsligt än till denna dag.

Hela spåret saknar logik vid en närmare granskning. Eller tror du inte att skiten är mörklagd?

Angående Israel så hade de definitivt starkare motiv än Sydafrikanerna, ty Palmes stöd till Arafat och PLO var personligt, stödet till ANC var väl förankrat inom etablisemanget och Palmes död förändrade inte detta överhuvudaget. Bevisligen.

Hur förändrades Palestinapolitiken efter mordet? Fundera på det.
Citera
2015-01-17, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Frågorna ni Sydafrikaanhängare aldrig besvarar är två. Då Apartheidregimen föll undanröjdes alla politiska och diplomatiska hinder för att utreda en eventuell koppling till mordet på Olof Palme. Mandela själv har ju sagt att alla eventualiteter skulle utredas, men inget framkom tydligen. Varför tror du?

För det andra skulle inte ett sådant mordmotiv, varken då eller nu, generera en mörkläggning och definitivt inte vara politiskt känsligt än till denna dag.

Hela spåret saknar logik vid en närmare granskning. Eller tror du inte att skiten är mörklagd?

Angående Israel så hade de definitivt starkare motiv än Sydafrikanerna, ty Palmes stöd till Arafat och PLO var personligt, stödet till ANC var väl förankrat inom etablisemanget och Palmes död förändrade inte detta överhuvudaget. Bevisligen.

Israel och sydafrika hade långtgående samarbete. Sydafrika som är rikt på mineraler levererade uran till Israel i utbyte mot vapen. Sydafrika var då utsatt för ett internationellt vapenembargo via FN.
Uran använde Israel till att tillverka kärnvapen. Om detta finns att läsa på nätet. Så det är inte omöjligt om vi nu spekulerar lite att det även fanns samarbete mellan ländernas underättelse tjänster. Det klart att Israel inte direkt sörjde när Palme blev mördad. Men det är inget som framkommit som belägger deras inblandning i mordet vad jag vet, men helt omöjligt är det inte.
Wedin som arbetade både för SÄPO och Sydafrikas säkerhetstjänst Security Branch hade nära samarbete med Craig Williamsson. Han som är utpekad att vara den som planlade mordet på Olof Palme. Wedin var journalist i från början. Han stod åtalad efter ett inbrott i ANC:s huvudkontor i London. Men friades. Han hade tagit emot dokument som stulits av en Security Branch agent vid namn Peter Casselton. Casselton dog i en olycka för övrigt några dagar innan han skulle vittna i Sydafrikas sanning och försonings komission. Troligen blev han mördad. Wedin var den som hade kontakt med Alf Enerström som förde en hatkampanj i stora annonser i dagspressen. Wedin var länken till näringslivet för att finansiera annonserna som handlade om stora belopp årligen. Wedin hade också arbetat för näringslivets informationskontor som finansierades av Wallenbergarna. Han gav också ut Wallenbergs veckobrev som han själv skrytit om uppskattades mycket av överhuvudet Marcus Wallenberg. Wallenbergarna hade stora investeringar i Sydafrika. Hade ANC kommit till makten och apartheidregimen störtats och apartheidlagrna avskaffats så innebar det att alla svarta i Sydafrika hade fått rösträtt. Vilket innebar att ANC med garanti hade kommit till makten. ANC ansågs vid den tiden vara ett kommunistiskt parti. Palme var den som kämpade mest i världen för ANC. Både på det ekonomiska planet, ca en miljard i bistånd från 1970-1990 och när det gäller propaganda.Han uppmanade i FN alla länder skulle boycotta Sydafrika och hans tal refererades i världens alla tidningar. Palme hade en enorm medial makt att påverka internationellt.
Nu till saken. Vem tror du Craig Williamsson utnyttjade för att få finansiering att motarbeta Palme?
Om ANC kom till makten var det stor risk att Wallenbergs miljard investeringar i sydafrika skulle konfiskeras. hur svårt var det då att få ut några miljoner av Wallenbergarna, i det läget? Inte för jag tror att de sa att han skulle mördas, men på alla plan via propaganda motarbetas. Nu mördades Palme och därtill lyckades de säkert utverka flera andra miljoner från amerikanska högerextremister, WACL osv. SkANDALEN om det skulle uppdagas att Sydafrika mördat Palme och Wallenbergarna varit med och finasierat medvetet eller omedvetet är en total katastrof. Om sossarna känt till kopplingen vilket de med all sannolikhet har gjort så fanns det bara ett läge: Sopa allt som har med Sydafrikas inblandning i mordet på Olf Palme under mattan. lägg därtill sydafrikas koppling till svenska poliser och SÄPO så får du ytterligare en förklaring till att Sydafrika spåret har mörkats av statsmakterna.
Sen ska du veta att den som styrde apartheidregimen var en sjuk jävel en kristen fundementalist som såg de svarta att tjäna de vita. Dessutom starkt anti kommunistisk. Han förklarade krig mot ANC. över sin döda kropp skulle ANC komma till makten dessa komunistiska svarta terrorister. Palme var den viktigaste personen och statsmannen för ANC, och strategin var för att vinna kriget var att mörda alla ledarna som hade betydelse för ANC. och organisationen för det hade han byggt upp i all hemlighet. Han behövde bara peka för att få ett mord utfört. resten sköttes av säkerhetstjänsten, som också utnyttjade situationen för att på egen vinning tjäna några miljoner.
Craig Williamsson var hans personlige rådgivare. Resten är historia
Citera
2015-01-17, 18:16
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Tack för utförligt svar. Intressant. Om denna information är riktig så utesluter jag inte att CW har varit behjälplig att underblåsa landsförrädarspåret inför operationen och även sökt samarbete den vägen. Vi vet ju sedan tidigare att det förekommit utbyte på polisiär och säkerhetspolisiär nivå mellan SA och Sverige. Vet du något om Bengt kan tänkas ha känt Åke J EK

Den här infon från Hasselbohm tyder också på det
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10217417.ab

Spekulera måste man göra för att komma vidare.
Därför undrar jag om någon har förslag på vem "Arne" skulle kunna vara?

OT: Tog en eftermiddagslur och drömde att min syster blivit tillsammans med Craig W. Vaknade svettig och panikslagen. Oavsett om han är inblandad i mop eller inte har jag alltid tyckt det är en läskig jäkel - som hämtad ur en bondfilm faktiskt.
Citera
2015-01-17, 18:22
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:

OT: Tog en eftermiddagslur och drömde att min syster blivit tillsammans med Craig W. Vaknade svettig och panikslagen. Oavsett om han är inblandad i mop eller inte har jag alltid tyckt det är en läskig jäkel - som hämtad ur en bondfilm faktiskt.

Vad var det jag sa! Bild på honom med en katt i knäet, precis som i bondfilmen

http://www.africamediaonline.com/thumbnail/521_29.jpg
Citera
2015-01-17, 19:21
Medlem
Citat:

Fetad text ovan: Nej, ANC fick inte full kontroll över den boer-kontrollerade militära säkerhetstjänsten efter Mandelas tillträde på presidentposten. De vita boerna behöll viss kontroll över denna även efter 1994 och komprometterande dokument sedan apartheid-tiden förstördes. ANC:s bristande kontroll över MI noterades även av GRK (sid 481): "UD har den 28 januari fått en informell avrapportering av chefsåklagare Jan Danielsson om utredarnas besök i Sydafrika. Från detta samtal kan noteras att sydafrikansk säkerhetspolis och vanlig polis bistått utredarna med "öppna dörrar". Däremot hade man inte fått någon kontakt med den militära underrättelsetjänsten. Det kan möjligen bero på att ANC inte har något egentligt inflytande över denna. Underrättelsetjänsten värvade Craig W från säkerhetspolisen fr o m början av 1986. Det var vid denna tidpunkt som "Operation Longreach" startade. Fr o m 1987 var Craig W var Craig W säkerhetspolitisk rådgivare åt president Botha. ... Någon definitiv slutsats om huruvida Sydafrika-spåret kan leda till en lösning av mordet på Olof Palme går inte att dra på detta stadium. En fråga som ännu inte kunnat utredas närmare är t ex, som nämnts ovan, den militära underrättelstjänstens roll i sammanhanget."

Den svenska regeringen och det socialdemokratiska partiet måste ha haft ypperliga påtryckningsmöjligheter inom Mandcelas regering för att åtminstone få TALA med företrädare för den militära underrättelsetjänsten men dessa möjligheter tycks inte ha utnyttjats - varför?
Citera
2015-01-17, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl1950
Fetad text ovan: Nej, ANC fick inte full kontroll över den boer-kontrollerade militära säkerhetstjänsten efter Mandelas tillträde på presidentposten. De vita boerna behöll viss kontroll över denna även efter 1994 och komprometterande dokument sedan apartheid-tiden förstördes. ANC:s bristande kontroll över MI noterades även av GRK (sid 481): "UD har den 28 januari fått en informell avrapportering av chefsåklagare Jan Danielsson om utredarnas besök i Sydafrika. Från detta samtal kan noteras att sydafrikansk säkerhetspolis och vanlig polis bistått utredarna med "öppna dörrar". Däremot hade man inte fått någon kontakt med den militära underrättelsetjänsten. Det kan möjligen bero på att ANC inte har något egentligt inflytande över denna. Underrättelsetjänsten värvade Craig W från säkerhetspolisen fr o m början av 1986. Det var vid denna tidpunkt som "Operation Longreach" startade. Fr o m 1987 var Craig W var Craig W säkerhetspolitisk rådgivare åt president Botha. ... Någon definitiv slutsats om huruvida Sydafrika-spåret kan leda till en lösning av mordet på Olof Palme går inte att dra på detta stadium. En fråga som ännu inte kunnat utredas närmare är t ex, som nämnts ovan, den militära underrättelstjänstens roll i sammanhanget."

Den svenska regeringen och det socialdemokratiska partiet måste ha haft ypperliga påtryckningsmöjligheter inom Mandcelas regering för att åtminstone få TALA med företrädare för den militära underrättelsetjänsten men dessa möjligheter tycks inte ha utnyttjats - varför?

Ölvebro/Danielsson uttalade offentligt efter sin Sydafrika-resa att de hade rest dit pga av media-trycket. Med andra ord reste de för syns skull utan att förvänta sig (eller vilja?) finna något av värde för utredningen. Den ende inom polisväsendet som tycks ha ansträngt sig att utreda sydafrikaspåret är polismannen Jan-Åke Kjellberg, som bistod sanningskommissionen TRC å Sveriges vägnar och i samband med det bl a förhörde Nigel Barnett (alias Henry Bacon) och då fick fram mkt intressanta uppgifter.

Några år efter Ölvebros/Danielsson Sydafrika-resa dök de s k Deepsearch-dokumenten upp (finns på Anders Leopolds hemsida) men inte heller de utreddes pga att en reseräkning i samlingen bedömdes som förfalskad. Därmed avfärdades hela Deepsearch-utredningen - vilket kan ha varit ett stort misstag.

I vilket fall så är det fel att påstå att Sydafrika-spåret är väl utrett. Utöver Ölvebros/Danielssons taffliga resa så tycks inte mkt vara gjort.
Citera
2015-01-17, 20:06
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
http://www.norrmalm.myor.se/studier/skyddsrum-under-norrmalm.html

Port till norra skyddsrummet, mitt emot kammakargatan 10.
http://hjak.se/wp-content/uploads/2012/03/DSC_8569.jpg

https://www.google.se/maps/place/Kammakargatan+10,+111+40+Stockholm/@59.3396894,18.0640199,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x465f9d680d64a81b:0x9f559 b289b7626aa

Port till södra skyddsrummet på kyrkogården

http://hjak.se/wp-content/uploads/2012/03/DSC_8543.jpg

http://hjak.se/2012/03/07/skyddsrummet-johannes/

Är det helt orimligt då att tro att GM har haft möjlighet att ta sig in i tunnelsystemet. Efter LJs observation av GM uppe på krönet finns inget vittne till någon misstänkt GM. Jag tror att den YN ser är någon annan. Jag får helt enkelt inte ihop tiderna med att den hon ser är GM.

Var längesen jag var i kvarteren runt DBs gata men om jag inte minns fel finns ett antal ingångar på gatuplan in i husen där, som inte ser ut vara de boendes entreer. Kan några av dessa i sin tur leda till tunnlarna? En person kan ju inte gå upp i rök mitt på gatan.

Minns att de ryssar/Ukrainare som försökte kidnappa Wallenberg 93? kände till tunnelsystemet och hade kunnat orientera sig där.
En person med koppling till AGAG/Stay behind hade säkert haft tillgång till att isf använda dessa vid flykt.
Då med tanke att AGAGs tillkomst och utgrävandet av tunnlarna ligger hyfsat lika i tiden är det ju högst troligt att åtkomst dit finns från Skandiahuset.
Citera
2015-01-17, 20:11
Medlem
Citat:

Stackars syster om hon skulle hamna underst Jag håller med dig det är precis som en Bondfilm. Spel på hög nivå. Kalla kriget. Kampen mellan kommunism och kapitalism, slagfältet södra Afrika. Helt jävla sanslöst.
Arne var ju Sveriges motsvarighet till Johan Coetzee. Högsta chefen för sydafrikas underättelsetjänst
Security Branch. I så fall är det SÄPO chefen Sven-Åke Hjälmroth. Men jag är tveksam där.
Alf karlsson var chefefen för terrorist avdelningen på SÄPO. Intendent. Kan hända att john Adam drog på lite extra och missuppfattat hans ställning. Arne- Alf Karlsson ligger närmare till hands av flera skäl. Men jag måste tillägga det är en ren spekulation.
Citera
2015-01-17, 20:23
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdmiralCanaris
Polisspåret är hett för att en del författare mest för att det är lätt att sälja artiklar och böcker om polisspåret. Klart de vill fylla fickorna med cash. Poliskonspirationer säljer.

Det finns inget mer än verklighetsfrånvarande foliehattsteorier i ämnet polisspåret.

Seriöst att använd den där källan om polisen.
Kommunister hatar poliser och anser att polismakten är en fascistisk organisation.

Finns mer ledtrådar som visar på RAF, Japanska Röda Armén och annat löst svenskt vänsterextremt hang around till dessa terrororganisationer.

Polisspåret är iskallt, polisspåret har foliehattar som Krantz och Anér som upphovsmän.

Det som är galet med att ta upp polispåret som huvudtes är att dess motståndare direkt anser att HELA polisväsendet, militären och underättelsen gemensamt och i samförstånd genomfört MOP. Så är ju naturligtvis inte fallet. I valet 85 fick sossarna 44,5 % av rösterna, vilket avspeglas säkert även i de nämnda organisationerna.

MEN....

Det jag tror och anser är att några personer med "Rikets säkerhet" som uppgift har tagit denna syssla på mer allvar än de flesta andra gjorde. De har haft tillgång till allt som underättelsevärlden har kunnat erbjuda och vänt det emot sin egen statsminister. Iom detta är de också skyddade på så sätt att Sveriges anseende ut i världen och Sveriges samarbete med NATO är mer värt att värna om än att sanningen om andra länders underättelseorgans, direkt eller indirekta, inblandning i ett annat land.
Citera
2015-01-17, 20:27
Medlem
Citat:
Hur förhåller du dig till ett så kallat sionistiskt motiv? Personligen har jag svårt att tro att etablisemanget skulle dölja ett inhemskt motiv så pass länge som är aktuellt. Det är någonting som inte stämmer.

Alla ljuger om Palmemordet som Ebbe sade, frågan är varför?
Svårt att se ett inhemskt motiv som skulle föranlända oviljan att lösa moedet. Funderat i banorna, FÅR eller KAN PU lösa mordgåtan?

Sydafrika faller på sin egen logik, men Israel?

Problemet med Israel som inblandat är det samma som när det gäller sydafrikaspår. Det finns inget som leder det till vare sig mordplatsen eller till mörkläggningen. Tre länkar indikerar att det kan vara mer intressant än Sydafrika. Modus operandi och taktik har drag av dem. Taktiken och förmågan att snabbt sätta in desinformation är en andra sak. Det tredje är att Israelerna aldrig erkänner ens om de är överbevisade. Ganska tunt att bygga något på. Å andra sidan har väl inte ens möjligheten alls utretts av rent politiska skäl.

Som vi alla vet har dock svenskar bland annat knutna till underättelsetjänst fått träning i Israel så man kan ha utbildat någon eller flera av de inblandade i helt andra syften. Möjligen kan man också ha understött och underblåst olika grupperingars agendor.Verkat i kulisserna. Jag är helt säker på att man höll koll på t ex högerextrema grupperingar såväl som PLO vänliga politiker och grupper och att de kan ha haft infiltratörer i sådana grupper som kunnat agera på olika sätt. Israelerna har varit duktiga till och med på att infiltrera terrornätverk och har t.ex räddat PLO på Västbanken från Hamaskonspirationer.

Det finns inget över huvud taget som indikerar att det skulle vara en ren Mossadaktion men visst skulle de kunna ha funnits med i bakgrunden och de har goda kontakter rakt in hos makten. Det vill nog ingen börja gräva i av flera olika skäl och har de varit inblandade på något sätt kommer det aldrig att komma fram. Det är och förbli en dead end tror jag.
Citera
2015-01-17, 20:38
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det är en miss. Framgår av både det engelska originalet och den svenska översättningen i artikeln att det är två personer inte tre. Bengt=Jan alltså.

"Bengt-Jan" är väl inte så intressant i MOP-sammanhang. Mer intressant är då "Arne", vän till Säpo-mannen. Aktiv i vänföreningen Sverige-Sydafrika vid den här tiden är vår gamle vän Åke Johan Leonard E. Känd i flera andra sammanhang. Arne? Ja, kanske det.

Kärt barn har många namn.

Intressant tanke. Om Arne är Åke J Ek och Säpochefen Alf K så faller en del på plats i mitt lilla huvud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in