2015-01-16, 20:54
Medlem
Kan någon förklara för mig hur en nedtrappning ser ut?
Maken har varit utan tabletter i 5 dagar och från att inte äta något till att äta massor andra dagen till att gråta / svettas / frysa och skaka andra dagen... Nu blixtrar det i hans huvud, han är ljuskänslig etc.. Är detta normalt??
Han har gått på ganska höga doser under några år av tramadol, oxynorm, oxycontin och Citodon har han ätit som godis...
Hur lång tar en nedtrappning "normalt" sett? Kan jag ge honom något ljus i mörkret?
Citera
2015-01-16, 21:57
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missnajs
Kan någon förklara för mig hur en nedtrappning ser ut?
Maken har varit utan tabletter i 5 dagar och från att inte äta något till att äta massor andra dagen till att gråta / svettas / frysa och skaka andra dagen... Nu blixtrar det i hans huvud, han är ljuskänslig etc.. Är detta normalt??
Han har gått på ganska höga doser under några år av tramadol, oxynorm, oxycontin och Citodon har han ätit som godis...
Hur lång tar en nedtrappning "normalt" sett? Kan jag ge honom något ljus i mörkret?
Det du beskriver är tyvärr normalt.
Antagligen har han hög puls, taskig mage och svårt att sova också.

Det är ju alltid svårt det där med tiden. Finns ingen exakt vetenskap så att säga.

Är han i övrigt "normal"? Inga hörsel eller syn hallisar eller dålig balans?
Om inte är det bara att ge det tid UTAN droger eller alkohol.
Har han sådant bör ni fundera på sjukhus.

5 dagar nu, tippar på en vecka till. Det går smärtsamt långsamt till det bättre. Bättre blir det ju, men sedan är frågan kan han hålla sig nykter?

Du kan stötta honom genom att se till att inga fler droger tas. En skakig missbrukare kan vara väldigt manipulativ, utan att för den skull mena något illa. Dat bara är så.

Försök bara ha ett normalt umgänge med lite uppmuntrande samtal. Det är ofta svårt för den som är abstinent att se förbättringar.
Dom kan du se från dag till dag och visa honom.
Citera
2015-01-17, 09:17
Medlem
Det här med blixtarna ich huvudvärken.. Hur kommer det sig att man får det efter 6 dagar..?
Citera
2015-01-17, 09:59
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Det här med blixtarna ich huvudvärken.. Hur kommer det sig att man får det efter 6 dagar..?
Han är pillat i sig en coctail av potenta läkemedel som alla påverkar hjärnan, under lång tid. I tokiga mängder dessutom.

Själv fick jag en mängd biverkningar när jag slutade tvärt. De alvarligaste var väl hallisar och balansstörningar som faktiskt sitter kvar lite ännu (2år).

Huvudvärk visst lite, men inga "blixtar".

Tänker inte ge mig in på någon sorts läkarbedömning, eftersom jag inte kan det. Ingen här på fb kan ge en diagnos, om någon gör det kan det vara farligt att tro på den.

Jag hamnade på sjukhus och senare på behandlingshem. Tycker han ska åka in till sjukan och få en bedömning av kunnig läkare. Ge det max en eller 2 dagar till. Är det inte bättre så åk.
Citera
2015-01-17, 10:06
Medlem
ultrasunks avatar
det blir en kort men intensiv opiatabstinens... kan ta typ 10 dagar från det han slutade tills han kommer kunna börja sova och äta normalt igen. det är ingen fara med honom ni behöver inte åka till sjukan. finns trådar med tips om hur man underlättar en opiat-at. promenader, vatten och mat är ett hett tips.
Citera
2015-01-17, 20:55
Medlem
Citat:

Precis som Morfar-52 säger är det svårt att göra en bedömning utifrån ett forum och jag kan endast gissa, även om det givetvis hade varit bättre med en adekvat läkarbedömning.

För egen del tror jag att det är till följd av tramadolen som han har missbrukat. Tramadol har en aktivitet i den serotonerga delen av hjärnan jämfört med andra opioider och opiater - vilket gör den lite annorlunda. Återhämtningsprocessen när man har stimulerat serotoninet för länge brukar utmynna i så kallade "brain zaps", som är en process som uppstår när serotoninet håller på att återställa sin balans. Samma effekt kan märkas av när man ätit SSRI-mediciner och andra substanser som påverkar serotoninet.

Detta är i regel ingenting farligt och torde övergå inom kort. Blir det inte bättre inom något dygn eller två så rekommenderar jag precis som Morfar-52 att ni uppsöker sjukhus ändock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in