2015-01-15, 18:06
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Haha, nej det skulle jag inte
Det var det jag ville höra.

Vore så oschysst att förstöra för någon som bara vill finköra sin klenod. Men det finns väl säkert poliser som skulle göra det...
Citera
2015-01-15, 19:30
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Men, det måste väl självklart bero på omständigheterna på varje enskild plats var det är lämpligast med fartkontroller, om det känns som att behovet finns just där (t.ex om många skolbarn går över just den korsningen och det hänt olyckor där förut, osv) och knappast att trafikpolisen har en lång lista på exakt vilka möjliga hastighets- och väg-kombinationer man kan tänkas sätta upp fartkontroller vid?

Frågan känns lite "sätter polisen upp fartkontroller i S-kurvor där det mest växer granskog på tisdagar när det regnar?", kanske var det därför du inte fick något vettigt svar från lokala stationen

Du är uppenbarligen gravt underbegåvad, och har inte förstått min frågeställning. Vi pratar inte här om skolbarn som ska (med risk för livet) springa över en 70-väg. Min frågeställning var ganska tydlig - gör polisen fartkontroller EFTER en korsning på 90-väg, där max-hastigheten tillfälligt dras ner till 70.???

Gör dig inte dummare än vad du är, läs mitt inlägg och försök förstå (om du kan?).
Citera
2015-01-15, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Du är uppenbarligen gravt underbegåvad, och har inte förstått min frågeställning. Vi pratar inte här om skolbarn som ska (med risk för livet) springa över en 70-väg. Min frågeställning var ganska tydlig - gör polisen fartkontroller EFTER en korsning på 90-väg, där max-hastigheten tillfälligt dras ner till 70.???

Gör dig inte dummare än vad du är, läs mitt inlägg och försök förstå (om du kan?).

Fartkontroller kan göras överallt. Bara man kan stoppa bilarna på ett säkert sätt osv så är det nog endast fantasin som sätter gränser. Trafikpolisernas fantasi brukar dock vad jag har sett vara ganska dålig, är ofta samma ställen dom står på tex.

Ganska vanligt är att man väljer sina platser att stå på efter dom klagomål man får från allmänheten om att det körs mycket för fort på vissa sträckor tex.
Citera
2015-01-15, 20:35
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E259
Fartkontroller kan göras överallt. Bara man kan stoppa bilarna på ett säkert sätt osv så är det nog endast fantasin som sätter gränser. Trafikpolisernas fantasi brukar dock vad jag har sett vara ganska dålig, är ofta samma ställen dom står på tex.

Ganska vanligt är att man väljer sina platser att stå på efter dom klagomål man får från allmänheten om att det körs mycket för fort på vissa sträckor tex.

Nu pratar jag om 90-70-90 vid landsvägs-korsningar. Inte 30 vid dagis/skolor etc. Försöööööök förstå vad jag menar, snälla? Man skulle (ur trafiksäkerhetssynpunkt) kunna sätta en 90-skylt bara en en meter efter korsningen. Men av (antar jag) besparingsskäl så skyltar man upp till 90 först där mötande trafik närmar sig korsningen (2-300 meter före korsningen). Man utnyttjar befintliga stolpar helt enkelt...

Herregud, hur svår är min fråga att förstå??? Måste jag bokstavera???

90-väg. Sänkt hastighet till 70, 2-300 meter före korsande väg (helt rimligt!). Direkt efter korsningen trycker jag plattan i mattan, och håller 90 ett par hundra meter före skyltarna. Riskerar jag då att åka fast i en fartkontroll?

Jag vet inte hur jag ska förklara det enklare, man blir lite matt.. Jo, jag förstår att det inte är bra att braka förbi en anslutande väg i 90+, men vad fan gör det om man går ner till 70 och sedan accelererar upp till 90 direkt efter korsningen, utan att vänta på skyltarna?

Får jag ett till svar som innehåller "dagis", eller "skola" eller "30 km/h", eller "framföra sitt fordon ansvarsfullt" så lovar jag att gå ut på baksidan av min villa och skrika "ANARKI!" mot månen...
Citera
2015-01-15, 20:48
Bannlyst
Citat:
Nu pratar jag om 90-70-90 vid landsvägs-korsningar. Inte 30 vid dagis/skolor etc. Försöööööök förstå vad jag menar, snälla? Man skulle (ur trafiksäkerhetssynpunkt) kunna sätta en 90-skylt bara en en meter efter korsningen. Men av (antar jag) besparingsskäl så skyltar man upp till 90 först där mötande trafik närmar sig korsningen (2-300 meter före korsningen). Man utnyttjar befintliga stolpar helt enkelt...

90-väg. Sänkt hastighet till 70, 2-300 meter före korsande väg (helt rimligt!). Direkt efter korsningen trycker jag plattan i mattan, och håller 90 ett par hundra meter före skyltarna. Riskerar jag då att åka fast i en fartkontroll?

Jag vet inte hur jag ska förklara det enklare, man blir lite matt.. Jo, jag förstår att det inte är bra att braka förbi en anslutande väg i 90+, men vad fan gör det om man går ner till 70 och sedan accelererar upp till 90 direkt efter korsningen, utan att vänta på skyltarna?

Får jag ett till svar som innehåller "dagis", eller "skola" eller "30 km/h", eller "framföra sitt fordon ansvarsfullt" så lovar jag att gå ut på baksidan av min villa och skrika "ANARKI!" mot månen...

Ok, du menar så.

Ja du kan få böter om du gasar efter korsningen och det fortfarande råder 70 men du kör 90. 70km/h gäller tills dess att det återigen kommer en skylt som säger annat.

Rutin vid fartkontroller är att alltid kolla skyltarna åt båda hållen så att där tydligt framgår för bilisterna vilken hastighet som gäller. Vill minnas det var något fall när man glömt detta och man tvingades riva böterna för vederbörande.
Senast redigerad av E259 2015-01-15 kl. 20:51.
Citera
2015-01-15, 21:13
Medlem
Citat:

Jagd förstår din fråga. Men eftersom jag inte är polis tänker jag låta de svara på din fråga, däremot har jag en fundering. Tänk dig det såhär: Det är 70 innan korsningen och sedan blir det direkt 90, vem tror du då sänker hastigheten till 70 innan korsningen om det sedan blir 90 direkt igen? Sen beror det lite vad det är för korsning, är det stopp, rondell eller väjningsplikt?
Citera
2015-01-16, 00:08
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandolin89
Jagd förstår din fråga. Men eftersom jag inte är polis tänker jag låta de svara på din fråga, däremot har jag en fundering. Tänk dig det såhär: Det är 70 innan korsningen och sedan blir det direkt 90, vem tror du då sänker hastigheten till 70 innan korsningen om det sedan blir 90 direkt igen? Sen beror det lite vad det är för korsning, är det stopp, rondell eller väjningsplikt?

Jag t.ex.

Jag förstår vitsen med att sänka hastigheten FÖRE en korsning, även om man själv befinner sig på huvudled.

Kommer inte ihåg när jag senast åkte i en cirkulationsplats (rondellen är de där buskarna i mitten vettu.. där ska man helst inte köra ) där ingångshastigheten är 70 km/h. Det låter spännande!
Citera
2015-01-16, 14:54
Medlem
Citat:
Jag t.ex.

Jag förstår vitsen med att sänka hastigheten FÖRE en korsning, även om man själv befinner sig på huvudled.

Kommer inte ihåg när jag senast åkte i en cirkulationsplats (rondellen är de där buskarna i mitten vettu.. där ska man helst inte köra ) där ingångshastigheten är 70 km/h. Det låter spännande!

Jag känner till en del cirkulationsplatser (om vi nu ska vara petiga) där det går från 90 till 70. Där du mer eller mindre skulle kunna hålla 70 igenom. Dock kör jag inte så fort överhuvudtaget i en cirkulationsplats. Vid någon av dessa cirkulationsplatser finns det även en "parkeringsplats", eller kontrollplats är väl den korrekta termen, där polisen står ibland och gör nykterhets- och hastighetskontroller.
Citera
2015-01-16, 17:59
Medlem
Vad motiverar en person att vara polis? Hur ser man sig själv som person?
Citera
2015-01-16, 19:17
Medlem
VenomXs avatar
Citat:

Nej, snarare var det nog så att jag m.fl faktiskt förstår att din frågeställning är samma sak som "hur långt är ett snöre?", något du själv tydligen inte klarar av att räkna ut. Svaret kommer självklart att bli olika för varje polis du frågar eftersom områdena de utför fartkontroller i i vissa fall antagligen lämpar sig mycket väl för kontroller på just den typen av vägsträcka (t.ex på platser där skolbarn vanligen tar en genväg över just den 70-korsningen och folk dessutom är kända för att blåsa på i 90 just där) och på andra ställen inte alls (t.ex öde landsvägskorsningar mitt ute i skogen på lågtrafikerade sträckor där det i princip "kvittar" om folk håller 70 hela vägen förbi eller inte).

Det är väl med andra ord en självklarhet att du KAN åka fast i en fartkontroll på den sortens korsning, och lika självklart kan polisen stå hundra meter efter korsningen precis före 90-skylten istället för mitt i korsningen, det kanske precis där finns en lämplig vägficka för dem att parkera på medan det är väldigt svårt att ställa upp kontrollen mitt i korsningen? Återigen beroende på omständigheter men det säger väl sig självt att möjligheten alltid finns, kan man tycka.

Men du verkar lida av nånting ganska allvarligt eftersom du är taggig som en igelkott, skriver som en rättshaverist och helt tycks sakna social kompetens så jag förlåter dig dina omotiverade förolämpningar.
Citera
2015-01-16, 19:43
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Nej, snarare var det nog så att jag m.fl faktiskt förstår att din frågeställning är samma sak som "hur långt är ett snöre?", något du själv tydligen inte klarar av att räkna ut. Svaret kommer självklart att bli olika för varje polis du frågar eftersom områdena de utför fartkontroller i i vissa fall antagligen lämpar sig mycket väl för kontroller på just den typen av vägsträcka (t.ex på platser där skolbarn vanligen tar en genväg över just den 70-korsningen och folk dessutom är kända för att blåsa på i 90 just där) och på andra ställen inte alls (t.ex öde landsvägskorsningar mitt ute i skogen på lågtrafikerade sträckor där det i princip "kvittar" om folk håller 70 hela vägen förbi eller inte).

Det är väl med andra ord en självklarhet att du KAN åka fast i en fartkontroll på den sortens korsning, och lika självklart kan polisen stå hundra meter efter korsningen precis före 90-skylten istället för mitt i korsningen, det kanske precis där finns en lämplig vägficka för dem att parkera på medan det är väldigt svårt att ställa upp kontrollen mitt i korsningen? Återigen beroende på omständigheter men det säger väl sig självt att möjligheten alltid finns, kan man tycka.

Men du verkar lida av nånting ganska allvarligt eftersom du är taggig som en igelkott, skriver som en rättshaverist och helt tycks sakna social kompetens så jag förlåter dig dina omotiverade förolämpningar.

Din omtanke om mig är rörande, Jag blir varm inombords, och uppskattar verkligen dina fina ord.. Det är människor som du som bär Sverige!!!!

Men om vi backar lite.. Min enkla fråga var "sätter polisen upp fartkontroller efter en 90-70-90-korsning. Den frågan var tydligen väldigt svår och traumatisk? Några börjar prata om "skolbarn", som antagligen riskerar livet när de - mitt ute i glesbygden - springer över en 70-väg? Liiite knepigt tänkt och förvrängt där?

Rättshaverist? Inte än i varje fall, jag har inte ens fått parkeringsböter!! Det kanske kommer?.. Avsaknad av social kompetens? Det kan jag inte bedöma själv, där är du nog expert. Jag lyckas umgås med grannar, kollegor, släkt osv utan att blodvite uppstår i varje fall..

Du är rätt gullig du, och får en liten puss på kinden av mig - trots att jag är ultra-hetero.. "SCHMACK!!". Där satt den..
Citera
2015-01-16, 20:58
Medlem
Sett mycket youtube klipp på Polis och ordningsvakt som får utstå både ris och rosor från kommentarer, klippuppladdare och rättsväsendet. Hur många av dom som var med i tunnelbanan (serien i kanal 5) jobbar idag kvar som ordningsvakter? Det måste vara ett enormt psykiskt tryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in