2015-01-16, 03:56
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Håller du med om att de kristna som tror på bibeln nästan ordagrant är fullkomligt blåst i skallen då? Själv tycker jag att kristna måste ignorera mycket i sin religion samt omtolka skrivelser till massa annat för att inte framstå som helt dum i huvudet. Ganska dålig utgångspunkt tycker jag.

Skulle man gå till punkt och pricka efter vad som står i Bibeln eller någon annan helig skrift, tror jag, så skulle man vara farlig för sin omgivning, åtminstone i den tid vi nu lever i.

Jag kan krasst säga att från att ha varit starkt Gudstroende, faktiskt helt övertygad, utan att direkt ha läst någon helig skrift tidigare och inte fått något sådant hemifrån alls, utan "bara" ha konfirmerat mig med de fokuserade utdrag ur Bibeln som det innebar (även om jag väl tog mig igenom hela även då), haft religionskunskap i skolan som ett ämne vilket som helst och gjort ett och annat studiebesök, men dock haft några uppenbarelser med jämna mellanrum i livet - till att ha börjat studera de heliga skrifterna för första gången och då även Bibeln mer ingående, så måste jag säga att det är lite svårt stundtals att förstå hur de skrifterna ska göra folk till mer Gudsmedvetna, om man läser vad som står.

Tur jag haft med mig det hela livet. Inombords.
Citera
2015-01-16, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Jag kan krasst säga att från att ha varit starkt Gudstroende, faktiskt helt övertygad, utan att direkt ha läst någon helig skrift tidigare och inte fått något sådant hemifrån alls, utan "bara" ha konfirmerat mig med de fokuserade utdrag ur Bibeln som det innebar (även om jag väl tog mig igenom hela även då), haft religionskunskap i skolan som ett ämne vilket som helst och gjort ett och annat studiebesök, men dock haft några uppenbarelser med jämna mellanrum i livet - till att ha börjat studera de heliga skrifterna för första gången och då även Bibeln mer ingående, så måste jag säga att det är lite svårt stundtals att förstå hur de skrifterna ska göra folk till mer Gudsmedvetna, om man läser vad som står.
Lite offtopic, men det där måste nog vara en av de längsta meningarna jag någonsin har läst!
Citera
2015-01-16, 11:10
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Håller du med om att de kristna som tror på bibeln nästan ordagrant är fullkomligt blåst i skallen då? Själv tycker jag att kristna måste ignorera mycket i sin religion samt omtolka skrivelser till massa annat för att inte framstå som helt dum i huvudet. Ganska dålig utgångspunkt tycker jag.

Nej jag anser inte människor vara blåsta i skallen enbart för att de tror eller något. En person som är blåst i skallen är blåst i skallen oavsett vart den befinner sig i livet eller tror på eller inte tror på.
Varför bryr du dig så mycket om vad tron innehåller eller inte om du inte tror själv? Vill du bestämma vad som skall ingå i någons tro?
Jag förstår inte ditt argument men kan förstå vad du stör dig på, vilket jag också kan göra.
Citera
2015-01-16, 14:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
till att ha börjat studera de heliga skrifterna för första gången och då även Bibeln mer ingående, så måste jag säga att det är lite svårt stundtals att förstå hur de skrifterna ska göra folk till mer Gudsmedvetna, om man läser vad som står.

Men även efter denna insikt är du fortfarande pådyvlande teist ... numera dock baserat på en MattiasBeming-attityd av "JAG vet".
Citera
2015-01-16, 14:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Diskuterar endast med vuxna människor som är mentalt friska och mentalt mogna och som inte sitter i sandlådan och kastar sand på varandra

Det är ytterst sällan att du "diskuterar" eller öht kan relatera till ett trådämne. Det mesta av din forum-aktivitet är centrerad omkring din kritik-allergi och ditt "vittnande" som sällan har något med saken att göra.
Citera
2015-01-16, 14:41
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men även efter denna insikt är du fortfarande pådyvlande teist ... numera dock baserat på en MattiasBeming-attityd av "JAG vet".

och du en pådyvlande ateist
Citera
2015-01-16, 14:46
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Det är ytterst sällan att du "diskuterar" eller öht kan relatera till ett trådämne. Det mesta av din forum-aktivitet är centrerad omkring din kritik-allergi och ditt "vittnande" som sällan har något med saken att göra.
Du har aldrig tänkt tanken att det är just av den anledningen jag är här på forumet? Vittna och vara kritikallergisk?
Vad tror du? Jag vet inte.
Ta en funderare på det du, och i din tur fråga dig av vilken anledning du är här och ylar om pådyvling stup i kvarten.
Kan va en mening att just du och jag skall mötas( endast Gud vet)
Citera
2015-01-16, 16:33
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Exakt,, där säger du det igen som den självuppfyllande auktoritetsambitionen gör när den inte känner sig gå över några som helst gränser...

jag vet, och det räcker för resterande världen.... (omgivningen, BÖR, SKA, MÅSTE.. och gud nåde om de inte tror MIG) : man vill framhäva egna känslor, framför andras, inget mer inget mindre.

Varför skulle det annars vara så viktigt att statuera narurgudarna?

Vad, med himmel, är såå till den grad unikt? de egna andarna, som till varje PRIS, behöver materialiseeras och ges pris och stolthet byggas (tyvärr han mr hitler o.compani före med sådant trams)

Detta är givetvis inte alltid dåligt, säger jag inte.. men det tenderar att bli norm.

Just så, byggs religion, det blir norm att låta känslan styra och ju fler som sjunger in i kören, desto mer går det att väva in rena rama lögner, tills det inte längre ens går att resonera med charlatanskt genuint jag-bestämmer var, när och hur, kriterierna för "godheten" går och SKA vara.

Det är för tusan ingen nyhet att förledas av sina visioner. Detta grepp drog med sig miljontals individer under den djupt sövande romantiken, både tysk brittisk latinsk.. de var allihopa så självuppfyllande att det blev SJUKT och sinnessjuka tillstånd blev regel och pekfingervisande. Långt in i läroverk.. ja all sorts institut och det byggdes och satan vad man krämade på. Då man tyckte sig VETA självaste människosinnet i fördomsform/predestinerat.. då trosälskaren... har gud i huvudet 24/7 : de matar sig, minsann var djävulen var, (läser bibel som vore det bankkontot) eftersom man ju VISSTE var guden var....

Jag menar att de sinnessjuka grundningarna av pompös religion där individen uppmuntras.... att "försöka visualisera, försöka levandegöra sin bön, försöka rent ut sagt dra det charlatanskt tills "det sanna ljuset" till slut frambringas" , det är där det slår slint.

Man kan ju väldigt svårt sitta och skissa sig VETANDE ur känslor/upplevelser, att stå över varje huvud.

Det blev förtryck och är än idag förtryck.

Gud ... är en önskedröm, som människor ville bevisa... att "det finns", någonstans.. där människan är liten och ska veta sin plats.

Varje större institutionaliserande av jag-och.min-ande = där låts rubbningarna glorifieras och romantiseras och gränssättningarna går helt ur spel...

Borta är då EMPATI. Gudsuppfylladet och empati har inget särskilt samröre, världen har bevisat det, att man byggt egocentriskt.. skapat normer, medan förstärkt jagets betydelse.

Jag tror nog det är en slags människosjuka, de starkas upplevelser... blir norm, gillar "gudslskaren" rutten fisk, så blir rutten fisk, färsk god och FINT att ha på bordet, då får man inte ens ogilla.. om så man klöks, så är dt fyfy att klöka för rutten fisk. Just an example.

Kan handla om att du SKA ner på knäna om gudsälskaren vill se gudsdyrkan.. för HAN/DEN men DOM, har präntat ihop sina (egna) upplevelser utan minsta kontakt med andra. ,.. upplevaren.... känner behov att bestämma över andrs känslor.

Vore det inte anspråk på inte enbart intellekt, utan t.o.m känslor, skulle jag faktiskt inte ha ett dyft att behöva kritisera, men nu är det inte så..

den mentale gud i upplevarens sinne, är så pass despotisk, att det påkrävts, och ännu påkrävs att respektera den troende MER och den icke-roende betydligt mindre.

det blev en norm på jorden. som är rätt så efterhängsen. om så.. att de som tror sig veta gud.. ännu går omkring i sina uppfyllande profetie-känslor, att de inte längre kan förstå var kränkningarna är alltför allvarliga.

det är alltså inte alla, men samtidigt väldigt många med ta-för-givet-mentalitet : nej, jag tar inte för givet att andra förstår vad jag förstår, det tar emot - men för gudsälskarna.. finns inget som tar emot.

Därav att de lätt blir rubbade och verkar rätt labila eftersom de inte urskiljer som skulle önskats.

DE DRÖMMER. däremot.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-01-16 kl. 16:39.
Citera
2015-01-16, 20:36
Bannlyst
Citat:
Nej jag anser inte människor vara blåsta i skallen enbart för att de tror eller något. En person som är blåst i skallen är blåst i skallen oavsett vart den befinner sig i livet eller tror på eller inte tror på.
Varför bryr du dig så mycket om vad tron innehåller eller inte om du inte tror själv? Vill du bestämma vad som skall ingå i någons tro?
Jag förstår inte ditt argument men kan förstå vad du stör dig på, vilket jag också kan göra.
Tycker du människor som tror att förintelsen aldrig hände eller att 9/11-attentatet var utfört av USAs regering är intellektuella eller mentalt stabila?
Citera
2015-01-16, 22:21
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Tycker du människor som tror att förintelsen aldrig hände eller att 9/11-attentatet var utfört av USAs regering är intellektuella eller mentalt stabila?
Vad tycker du?
Citera
2015-01-16, 22:25
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Fanns iaf, dem som trodde att det inte är så farligt med fler världskrig i Europa, remember?

Romersk-katolska och grekisk ortodoxa... ville inte känna asnsvar för "varandras" förehavanden, tills sanning uppdagades, långsamt och tämligen smärtsamt.

så när man säger kristna, ska man veta vilken bibel man läser.

och vilken ork man har att uppodla sin goda tro. alltså var är hjärnan vid läsandet liksom....

här eller där?

sorgligt, men i väst läser man ännu med analfabetiska ordningen.

ännu - sedan kan ju putte tycka och tolka sig bäst han vill, men putte äger liksom inte världen, han ville.. tills det sket sig.

och ber gör han, för det har han uppvisat antal ggr för heeeela hela världen.
Citera
2015-01-16, 23:49
Bannlyst
Citat:
Vad tycker du?
Jag fråga först. Intressant hur du undviker frågan då det kan betyda att du har fördomar du inte vågar uttrycka. Det är ok. Vi alla har fördomar emellanåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in