2015-01-16, 09:33
Medlem
Carlinds avatar
Citat:
Det pågående terrorhotet i Europa involverar upp till 20 ”sovande” enheter, bestående av allt från 120 till 180 män. Det säger en underrättelsekälla till CNN. I flera länder höjs nu terrorberedskapen.

Citat:
Polisen i Berlin slog på fredagsmorgonen till mot två misstänkta terrorister. Enligt nyhetsbyrån AP planerade cellen att genomföra attacker i Syrien, och det finns inga indikationer på att något terrordåd planerades mot Tyskland eller Europa. Enligt tidningen BILD ska insatsen ha inbegripit 250 poliser. Två turkiska män ska ha gripits. De uppges vara 41 och 43 år gamla.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/is-har-flyttat-fokus-till-europa_4256965.svd

När slår dom till i Sverige?
Citera
2015-01-16, 10:27
Medlem
Rednas avatar
Tidsfråga troligen. Vi är nog inte högst på listan. Värre är Befrielsepartiets intåg i Sverige. Det känns inget bra.
Citera
2015-01-16, 10:49
Bannlyst
Tänk vad endast tio man ur vardera cellen skulle kunna ställa till med med hjälp av lite Kalasjnikovs och sprängämnen.
Citera
2015-01-16, 11:08
Medlem
Me4Victorys avatar
Jag tror att så länge Sverige håller sig utanför konflikterna i MENA-områdena så kan vi vara förhållandevis säkra från terrorattacker. Istället kommer landet användas som en fristat av terroristerna eftersom att vi inte har någon direkt koll på vilka som tar sig in i landet. Sverige kommer alltså användas som bas för att utföra attacker i andra europeiska länder, så på det sättet kan vi ju känna oss säkra
Citera
2015-01-16, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Me4Victory
Jag tror att så länge Sverige håller sig utanför konflikterna i MENA-områdena så kan vi vara förhållandevis säkra från terrorattacker. Istället kommer landet användas som en fristat av terroristerna eftersom att vi inte har någon direkt koll på vilka som tar sig in i landet. Sverige kommer alltså användas som bas för att utföra attacker i andra europeiska länder, så på det sättet kan vi ju känna oss säkra

Du glömmer ensamvargar som Taimour abdullwahad och den gruppdynamik som ofrånkomligen sätts i rörelse efter upprepade attacker av den sorten. Ha i åtanke att Frankrike har varit relativt neutral med europeisk måttstock när det gäller att lägga sig i muslimska länder.
Dessutom är IS och kurder i luven på varandra i Sverige och denna situation att spinna utom kontroll.
Citera
2015-01-16, 15:44
Medlem
MrWins avatar
När blir det lika oroligt i Europa som i Syrien? Om 5, 10 eller 20 år?
Citera
2015-01-16, 16:22
Medlem
Analyzatorns avatar
Många som är oroliga nu med tanke på att vi har Muslimer överallt, Jag tror att blir det ett attentat i Sverige så kommer dom sista tvivlarna att vakna så smått.
Citera
2015-01-16, 18:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Vi har redan haft bomb i Stockholm, förberedelse till attentat mot Jyllandsposten, nära överfall mot Viks, förberedelse till attentat och faktiskt utförande av dessa i Afrika m.m. Så frågan är liksom varför ens frågan fortsatt ställs, när det händer det i Sverige. Det har hänt redan och fortsätter hända i detta nu.

Men det är som vanligt när snillet Alice Bah Kuhnke uttalade sig om vad man skulle kunna göra i Sverige åt den ökande antisemitismen som man sett i bl.a Frankrike så sa hon som första sak att det redan fanns verktyg som Levande Historia... Jo det är fortsatt snack om osynliga nazister som springer runt och hotar och blinda ögat till vad som verkligen sker.
Citera
2015-01-16, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Me4Victory

Det var inte så länge sedan det stod i tidningen att Sverige ska hjälpa till att utbilda kurdiska styrkor i krigsföring i irak/syrien för att hjälpa dem att stå upp mot ISIS. Jag tror inte ISIS uppfattar det som att vi "håller oss utanför".
Citera
2015-01-17, 02:19
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Flera tillslag mot misstänkta terrorister har i dag gjorts i olika europeiska länder. Underrättelsekällor uppger för CNN att det finns ett pågående terrorhot som involverar upp till 20 terrorceller som planerar attacker i Europa. Hans Brun, terrorexpert och forskare vid Kings College, svarade på fredagskvällen på läsarnas frågor.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/chatt-med-terrorexpert-om-hotet-i-europa
Citera
2015-01-17, 13:14
Medlem
E.TerreBlanches avatar
Det står mer och mer klart att den muslimska befolkningen i Europa är ingenting annat än en trojansk häst som bara inväntar kommando på att börja skära halsen av folk.

Och jag köper inte konceptet med "återvändande IS-krigare". Inte för fem öre. Dom åker ner till ISIS, genomgår deras skabbiga basic training och börjar slåss vid fronten. Sen säger dom till deras skäggiga ledare "jo typ jag känner inte för att slåss för islam längre, så jag åker hem. Have fun and cu later". Troligt scenario?

Det handlar snarare om en truppförflyttning av styrkor till europeisk mark.
Citera
2015-01-17, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.TerreBlanche
Det står mer och mer klart att den muslimska befolkningen i Europa är ingenting annat än en trojansk häst som bara inväntar kommando på att börja skära halsen av folk.

Och jag köper inte konceptet med "återvändande IS-krigare". Inte för fem öre. Dom åker ner till ISIS, genomgår deras skabbiga basic training och börjar slåss vid fronten. Sen säger dom till deras skäggiga ledare "jo typ jag känner inte för att slåss för islam längre, så jag åker hem. Have fun and cu later". Troligt scenario?

Det handlar snarare om en truppförflyttning av styrkor till europeisk mark.

En riktig analys. Samtidigt verkar inte myndigheterna ha kontroll över situationen.
Senast redigerad av quality1939 2015-01-17 kl. 19:50. Anledning: tillägg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in