• 1
  • 2
2013-07-05, 17:05
Medlem
Någon som har jobbat på det här företaget eller har mera informationer, var tydligen på intervju.
Citera
2013-07-07, 20:28
Medlem
Sverige2025s avatar
Har jobbat på ett företag som var kund hos dem, de klarade inte av att gör något särskilt rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av MrChrisBlack
Någon som har jobbat på det här företaget eller har mera informationer, var tydligen på intervju.
Citera
2013-07-08, 14:09
Medlem
Jobbade där när jag gick i skolan för 6-7år sen. Helt okej operatör. Går som kund att pruta bra mycket på utlandspriser. Iaf när jag jobbade där
Citera
2013-07-08, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChrisBlack

När fick herrn reda på att han var på intervju? Eller vänta, jag ser det framför mig.. Du vandrar in på ett företag där de börjar prata med dig och precis när du ska gå därifrån berättar de helt sonika för dig att du precis genomgått en intervju..
Citera
2013-07-08, 21:15
Medlem
Ett ytterligt oseriöst företag där du förväntas agera oetiskt. Detta är ett företag som jag vet spelar in hela samtalen och om kunden säger "Jag" eller något annat som kan uppfattas jakande klipps detta samtal ihop till en orderbekräftelse.
Citera
2013-07-09, 01:23
Medlem
Är det ett säljjobb du har sökt?

Phonera har nämligen aviserat att de ska minska på outsourcingen så om du ska börja arbeta som telefonförsäljare bör det vara relativt seriöst. Majoriteten av alla bolag köper in försäljning från externa företag och kvalitetssäkringen på dessa brukar vara horribel. I Phoneras fall har man därför valt att bygga upp en intern säljavdelning för att slippa problemen.
Citera
2014-08-21, 21:48
Medlem
Jackishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Ett ytterligt oseriöst företag där du förväntas agera oetiskt. Detta är ett företag som jag vet spelar in hela samtalen och om kunden säger "Jag" eller något annat som kan uppfattas jakande klipps detta samtal ihop till en orderbekräftelse.

Jag har anställning hos Phonera som säljare och det där är då inte sant någonstans. För att ens kunna spela in kunden måste du få deras Ja av att i huvudtaget starta ett såkallat muntlig accept.
Citera
2014-08-22, 08:17
Moderator
Siegfrids avatar
Jobbar inte där men de ringer hela tiden och vill att jag ska "sänka kostnaden för den fasta telefonin". Om de bemödat sig att slå upp mitt nummer så syns det tydligt att jag har ett IP-telefonibolag som operatör vilket betyder att jag inte har någon fast telefoni. De är lika förvånade varje gång och de lär sig aldrig.

Citat:
Ursprungligen postat av Jackish
Jag har anställning hos Phonera som säljare och det där är då inte sant någonstans. För att ens kunna spela in kunden måste du få deras Ja av att i huvudtaget starta ett såkallat muntlig accept.
Det är helt lagligt att spela in samtal så länge minst en av parterna (säljaren) är medveten om det. Man behöver inte ha något samtycke från kunden. Vad jag vet så spelar så gott som alla telefonförsäljare in samtalen hela tiden. Deras kunder kräver oftast det för att ha på fötterna när det rings och klagas.
Senast redigerad av Siegfrid 2014-08-22 kl. 08:21.
Citera
2014-08-22, 22:55
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Det ringde en horunge från Phonera och började örja om "de kommande förändringarna i mitt fasta abonnemang..." Jag frågade vad fan han pratade om och då upprepar horungen att mitt abonnemang kommer att förändras inom kort och att det är bara nu jag har några möjligheter att göra nåt åt det. Seriöst? Det tycker inte jag i alla fall...
Citera
2015-01-15, 21:54
Medlem
Kämpendahls avatar
Phonera lurade en 85-årig dam på 6000 kronor.

http://www.expressen.se/kvallsposten...--pa-6-000-kr/

Säljaren frågade om hon ville ringa billigare varvid hon svarade ja vilket säljaren tolkade som att hon ville ingå ett avtal om telefonabonnemang . Än värre var att abonnemanget stod på kvinnans son, som även fick stå för det nya abonnemanget.

– Säljaren frågade om hon ville ringa billigt. Mor svarade "ja, det är klart jag vill ringa billigt", men uppfattade inte att det var fråga om att byta något abonnemang, säger Kjell.

Men kort därefter fick Kjell hem en räkning från Phonera.

– Det visade sig att Phonera sagt upp mitt abonnemang hos Tele2. Jag ringde upp och frågade "vad fan håller ni på med? Ni kan väl inte säga upp mitt abonnemang utan att tala med mig?", säger Kjell.

"Hon kan ha fullmakt" fick han till svar av försäljaren. Men någon fullmakt i hans namn har hans mamma aldrig haft, säger han.

Phoneras försäljningschef Lars Bondebjer medger att de gjort fel

– Vi jobbar hårt med kvaliteten, vi är väldigt måna om att genast agera vid sådana här incidenter. Vi vill inte kopplas ihop med fula telefonförsäljningsmetoder.

Yeahh, vilken pudel. Det han egentligen menar är

- Vi vill inte hamna i tidningen på det här sättet. Vi försöker anställa slipade säljare som är beredda att sälja sin egen mor för pengar, men de får inte vara så efterblivna som just den här säljaren varit.

Citera
2015-01-15, 22:42
Medlem
Allt spelas in om man ringer på datorn och kan avlyssnas live och arbetsgivaren kan även se exakt vad du gör om det är via dator ni ringer och kan lyssna live och alla bolag har dålig publicitet för alla säljare fulsäljer. Knappen används bara för att kunna (i vissa program) minska sammanblandningen mellan säljsamtal och avtal.

Vad gäller intervjun är de ofta rätt basala och du har fått jobbet om du blivit kallad på intervju så länge du svarar någorlunda rätt på deras frågor och ser lite anständig ut. Det beror på skyhög personalomsättning och tomma stolar.

Många mår dåligt när de arbetar första veckorna på grund av prestationsångest och telefonskräck och etiska frågeställningar vilket leder till att de slutar. Efter de första veckorna blir jobbet som vilket jobb som helst och man vet ungefär vad man ska säga. Krav brukar vara ungefär en varannan timme när det gäller telefonabonnemang, men inte för nya de får oftast någon/några veckor på sig att bara sälja lite granna. Cheferna kan vara laidback, trevliga eller så kan de vara pushiga och pengakåta. Telefonabonnemang är ofta ganska svårsålt om man börjar med det för samtalen är ofta runt 30 min långa i snitt. De brukar inte göra sig av med folk så länge de säljer något för de har svårt att få folk. Abonnemangen brukar ge 200-1000 kr styck normalt. De som arbetar är oftast 18-25, och man pratar med de som sitter bredvid ofta emellan samtalen för det blir tråkigt efter ett tag. Telefonbolagen har ofta en del krux som kan anses oetiskt eller rentav bryta mot civilprocess tvister i deras försäljningsmetoder. I början säljer man oftast lite och investerar för framtida bra månader med hög lön och många ställen är sektliknande med en del afterwork/fester och problem med löner osv samt att man kan bli teamleader fort om man har talang och särbehandlas om man är duktig.

Framtiden? Ja en merit
Senast redigerad av reackon 2015-01-15 kl. 23:30.
Citera
2015-01-16, 00:27
Medlem
Vad gäller juridiken på ämnet så är väl pengarna och om avtalet är giltigt det man kanske bråkar mest om. Vad gäller inspelningarna så får man spela in vad man vill via en telefon både när det gäller exempelvis TV-program (vissa inskränkningar) eller muntliga accepter vid avtal utan att fråga. Dessutom får man använda sig av bevis för fri bevisprövning genom brott i Sverige. Muntliga avtal har för övrigt samma giltighet som ett skriftligt.

Dessutom: kort om ren accept. Det är när man har en utsändare och en mottagare, kan man säga och mottagaren accepterar någonting som når den. Det finns lite specialregler också som gör att man ska nämna pris och andra relevanta saker vilket gör att man ofta pratar först och har en enskild del med avtalet samt att utsändaren ska vara i god tro vilket man ofta försäkrar sig om genom att kanske nämna någonting om en inspelning av just avtalet som nämns i tråden. Det finns även lite andra sätt att slingra sig ur vissa avtal och avtal som man passivt blir bunden på.

I övrigt så har de ändrat reglerna kring telefonförsäljning nyligen och de tillkom efter vi läste om distansavtal på Juristlinjen men i övrigt gäller distansköplagen.

rättar också civilprocess tvister till civilprocess lagar.

och om det tummas på kvalitén kan jag väl säga att det är så att man får inte ljuga men "försköna" är ofta okej
Senast redigerad av reackon 2015-01-16 kl. 01:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in