2015-01-14, 20:39
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartender1
Ifall du vill ha mindre formella så skulle jag köra på antingen ett par wholecuts eller double monk straps.

Undrar bara hur de hade sett ut med gummisula..

wholecuts är väl ändå hyfsat formella? Med gummisula ser de nog förjävliga ut.
Citera
2015-01-14, 20:53
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ifall du vill ha mindre formella så skulle jag köra på antingen ett par wholecuts eller double monk straps.

Ja, de behövde inte nödvändigtvis ändra formalitetsnivån. Mest ville jag ha lite mer variation, men som exempel på vad jag menade med att sänka den:

http://www.davidsonsskomakeri.com/crockett-jones/gummisulade-skor/lagskor/grasmere-tan-scotch-grain
Citera
2015-01-14, 20:58
Medlem
Herring Wasdale är ett förslag med låg formalitet för dåligt väder: https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Fgu0tfyO3PM

Skon visas två minuter in i filmen.
Citera
2015-01-14, 21:15
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayto
Herring Wasdale är ett förslag med låg formalitet för dåligt väder: https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Fgu0tfyO3PM

Skon visas två minuter in i filmen.
De såg faktiskt riktigt trevliga ut.
Citera
2015-01-14, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
De såg faktiskt riktigt trevliga ut.

Jag tycker också det. De är säkert mycket tåliga och har bra grepp också. Om man använder dem vid skogspromenader/slask/snö/regn och liknande så minskar det behovet att slita på andra skor. Själv köpte jag brogues med dainite-sula istället för dessa men du hade ju redan sådana.
Citera
2015-01-14, 21:52
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Jag tycker också det. De är säkert mycket tåliga och har bra grepp också. Om man använder dem vid skogspromenader/slask/snö/regn och liknande så minskar det behovet att slita på andra skor. Själv köpte jag brogues med dainite-sula istället för dessa men du hade ju redan sådana.
Jo, problemet var att de var lite för lika de jag har, men jag ska kika lite på deras sida.
Citera
2015-01-14, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag måste säga att det var ett utomordentligt bra förslag. Det fanns för mig två alternativ, där det ena var att gå ner lite i stil och det andra var att gå upp. De skorna du länkade var ett perfekt alternativ för det andra valet. Kvartsbrouge och derby känns precis lagom formellt för ett enklare restaurangbesök.

Tackar.

Kul att dom passade! Funderar själv på att köpa dom men som sagt, funderar på billigare nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Jag har nog använt nästan alla mina skor på krogen. alltifrån mina riktiga fyllebroggar från herrings classic linje (som jag putsar upp före och efter, ser ut som nya) till mina Edward Green Dover som jag spytt ner med äcklig vitlökssås efter en extremt blöt krogkväll, en tvätt senare med vård är dem som nya.

Det jag är rädd för är ju repor eller någon annan skada som kan uppstå när någon hoppar på ens tår eller om man kommer åt någon vass kant. Sen har jag bara ett par Conistons samt ett par tassle loafers som passar in i den här tråden. Kängorna kan bli lite klumpiga och loafers är det ju inte riktigt rätt årstid för.
Citera
2015-01-14, 22:13
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillamore
Det jag är rädd för är ju repor eller någon annan skada som kan uppstå när någon hoppar på ens tår eller om man kommer åt någon vass kant.
Var inte så nervös. Skor är till för att användas och det ska synas att de har använts.
Citera
2015-01-15, 11:09
Medlem
TheLastDons avatar
Någon som har provat/äger skor från Skolyx/Yanko? Är sugen på ett par svarta wholecuts och har tittat en del på de som SkoAB har, men med Skolyx sparar man ju lite pengar.
Citera
2015-01-15, 13:01
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:

Wholecuts är ju så formellt det kan bli även om det går att ha till mycket om man har ett par i någon ljusare nyans av brunt. Ser nog bra ut om man tar en enkel (dvs inte dubbel ) gummisula.

Citat:
Ursprungligen postat av TheLastDon
Någon som har provat/äger skor från Skolyx/Yanko? Är sugen på ett par svarta wholecuts och har tittat en del på de som SkoAB har, men med Skolyx sparar man ju lite pengar.

Ja, här är en herre som recenserat ett par...http://www.shoegazing.se/2014/10/05/recension-yanko-rawley-cuero/

Sen förstår jag att du tycker att Yanko är intressant jmf mot Carmina för att de är billigare men jag tycker inte att du spar pengar. Det går inte all "lura systemet" utan det finns en anledning till att de kostar olika mycket, man får helt enkelt köpa den nivå man tycker sig ha råd/intresse för.

Fast jag gillar tankesättet, jag har ju isf sparat ca 27 000 kr x 4 på att köpa G&G MTO och RTW jämfört mot att köpa G&G bespoke. Tycker ju att G&G är rätt dyra men det känns ju riktigt bra nu när jag kan säga att jag sparat 108 000 kr på att köpa dem
Citera
2015-01-15, 14:26
Medlem
Citat:
Herring Grassmere till exempel har jag också, och den är klart bredare än alternativet från Carmina ovan. Rusland är antagligen än bredare.

Kan du berätta lite mer om Herring Grassmere? Jag har kikat på dem och tycker att det verkar vara en bra och trevlig sko.

Valde du samma storlek som du har på dina andra skor? Gick du upp/ner i storlek? Fick du fel storlek nån gång och returnerade? Det står att det är F-vidd, upplever du dem som bredare än en vanlig F-vidd?

Sen måste jag bara tillägga att det är stor skillnad mellan alternativet från Carmina som i princip är en vanlig "finsko" med gummisula och relativt ömtåligt och permeabelt ovanläder i tunt kalvskinn och alternativen från Herring som är grova countrybrougues med stormrand och gjorda i tåligt tjockt grain-läder.
Citera
2015-01-15, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Kan du berätta lite mer om Herring Grassmere? Jag har kikat på dem och tycker att det verkar vara en bra och trevlig sko.

Valde du samma storlek som du har på dina andra skor? Gick du upp/ner i storlek? Fick du fel storlek nån gång och returnerade? Det står att det är F-vidd, upplever du dem som bredare än en vanlig F-vidd?

Jag valde min normala storlek direkt. Grassmere är smalare än Loake Badminton men bredare än till exempel Loakes Capital-läst som är i F-vidd. Lite underligare är det med längden: Jag tycker att Grassmere är något kortare i längd än båda alternativen jag nämnt, och jag tycker de är kortare än alla andra skor jag har i samma storlek. Därför är det absolut inget alternativ för mig att gå ned i storlek för att få en smalare sko.

Den här bilden är en bra visuell representation av hur de ser ut: https://twitter.com/weeliat/status/543660113353920513/photo/1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in