2015-01-14, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
vilka lägger "skitstövlar" inom ateisterna sin skuld och ansvar på då?
Ateister är ingen grupp som kan skylla på någon gammal bok. En ateist får inte sin moral från tusenåriga böcker. En ateist ser sig nog inte som ateist när den tänker på dessa saker. Jag har aldrig sagt "som ateist tror jag på mänskliga rättigheter" eller "som ateist är jag för homosexuellas rättigheter".
Jag har ingen bok/gud som talar om för mig vad jag ska tycka om dessa saker.
Citera
2015-01-14, 17:04
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ateister är ingen grupp som kan skylla på någon gammal bok. En ateist får inte sin moral från tusenåriga böcker. En ateist ser sig nog inte som ateist när den tänker på dessa saker. Jag har aldrig sagt "som ateist tror jag på mänskliga rättigheter" eller "som ateist är jag för homosexuellas rättigheter".
Inte jag heller!
Citera
2015-01-14, 17:07
Medlem
Citat:
Det stämmer inte det du skriver. Det är en fördom. Ta reda på fakta. Menar inget illa men det är fördomar du levererar.
Kvinnoproblem finns inom alla instanser. I Sverige har det gått så lång att man måste KVOTERA.
Fördomar är aldrig befogade. Aldrig!
Jag har tagit reda på fakta. Det du säger är att det OCKSÅ förekommer orättvisor utanför religion. Vilket jag inte sagt något om. Du får tycka att jag har hur mycket fördomar som helst,jag känner mig säker på min sak ändå. Finns hur många exempel som helst som backar upp mina påståenden.
Citera
2015-01-14, 17:07
Medlem
Citat:
Inte jag heller!
Och det är ju inte dig jag har beskyllt....däremot agerar du som jag gjort det!
Citera
2015-01-14, 17:08
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Min människosyn, min moral, min etik och min dröm passar däremot mycket bra ihop med Bibelns.
Jag ser inte mig själv som en troende i frågor som gäller mina medmänniskor, exakt som du. Det är jag och min egen moral och etik samt människosyn jag besitter. INTE Bibelns.
Citera
2015-01-14, 18:01
Medlem
Citat:
Min människosyn, min moral, min etik och min dröm passar däremot mycket bra ihop med Bibelns.
Jag ser inte mig själv som en troende i frågor som gäller mina medmänniskor, exakt som du. Det är jag och min egen moral och etik samt människosyn jag besitter. INTE Bibelns.
Jag har också moral och etik som passar ihop med vissa delar av bibeln. Det har nog alla,mer eller mindre. Jag påstår däremot att det finns många omoraliska (enligt mig och de flesta andra) verser och lagar i bibeln som tillräckligt många följer för att det ska skapa problem här i världen. Du kallar det fördomar och jag kallar det sanning. Problemet är att du i flera inlägg nu har försvarat dessa individer och grupper. Däri ligger problemet (ditt problem...).
Citera
2015-01-14, 18:04
Bannlyst
Citat:
vilka lägger "skitstövlar" inom ateisterna sin skuld och ansvar på då?
På sig själva antagligen. Är väl trots allt rimligast så, inte sant?
Citera
2015-01-14, 18:27
Medlem
Tycker religion och vetenskap ligger under samma kategori. De är båda föreställningar av om hur världen ser hur. Men i egentligen vet varken du eller jag sanningen. Ni bara gissar, ni bara tror.

Tro är grundpelaren i både religion och vetenskap.
Citera
2015-01-14, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av whitegoat
Tycker religion och vetenskap ligger under samma kategori. De är båda föreställningar av om hur världen ser hur. Men i egentligen vet varken du eller jag sanningen. Ni bara gissar, ni bara tror.

Är det dina vilda gissningar?
Citera
2015-01-14, 18:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitegoat

Bara i solipsism- och "matrix"-tramset som pådyvlande teister löligt nog försökar misskreditera objektivitet med under devisen:

"Finns det ingen absoluthet finns det ingenting".

Det är ett idiotargument.
Citera
2015-01-14, 18:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Finns massor av galenskap, orättvisor och annat runt om i vår värld som inte har ett dugg med religion att göra, tvärtom.
Det har med ekonomi, egen vinning, egoismen, makt och galenskap att göra.
Religion har en liten del av saken att göra.

Falsk dikotomi. Religionens eget ansvar förminskas inte av: "Dom andra gör det också".

Citat:
Det är alltid INDIVIDEN allt handlar om i slutänden.

Förutom när du alternativt predikar fördummelses- och underkastelses-teologi.
Citera
2015-01-14, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bey
Jag kan absolut inte ta en kristen på allvar och jag vet inte vad det beror på. Är det kanske för att kristna har lägre genomsnittligt intellekt än agnostiker/ateister?
Jag skulle snarare påstå att det är omvänt. De som inte tror på någonting har aldrig kommit till den plats i livet där enda utvägen är gud. De har inte haft tillräcklig smärta helt enkelt. När människor kommer dit tar de antingen livet av sig eller finner gud. Ateister snackar om gud som något patetiskt eftersom de varken har tillräckliga erfarenheter eller intellekt för att förstå religion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in