2015-01-14, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Kan man vända på steken och säga att ateismen påverkar också människor?
Eller anser du att ateister och de som inte är troende INTE påverkar samhället alls?
Självklart påverkar ateister samhället. Men inte p.g.a. att dom är ateister.....
Hur mycket påverkar du samhället med att inte tro på Oden?
Citera
2015-01-14, 14:17
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Självklart påverkar ateister samhället. Men inte p.g.a. att dom är ateister.....
Hur mycket påverkar du samhället med att inte tro på Oden?
Då måste du kanske förstå att självklart troende människor inte heller påverkar samhället(just för att de är troende) och i större grad än alla andra homosapiens? Att skuldbördan finns hos oss everybody.
Citera
2015-01-14, 14:25
Medlem
Citat:
Då måste du kanske förstå att självklart troende människor inte heller påverkar samhället(just för att de är troende) och i större grad än alla andra homosapiens? Att skuldbördan finns hos oss everybody.
Kanske inte så mycket i Sverige (längre) , men tittar man sig omkring i världen så har religion blandat sig i allt möjligt.
Citera
2015-01-14, 14:30
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Kanske inte så mycket i Sverige (längre) , men tittar man sig omkring i världen så har religion blandat sig i allt möjligt.

Nu har du fördomar.
Finns massor av galenskap, orättvisor och annat runt om i vår värld som inte har ett dugg med religion att göra, tvärtom.
Det har med ekonomi, egen vinning, egoismen, makt och galenskap att göra.
Religion har en liten del av saken att göra.
Det är alltid INDIVIDEN allt handlar om i slutänden. Och då inom vilken grupp som helst eller icke grupp.
Citera
2015-01-14, 14:56
Medlem
Citat:
Nu har du fördomar.
Finns massor av galenskap, orättvisor och annat runt om i vår värld som inte har ett dugg med religion att göra, tvärtom.
Det har med ekonomi, egen vinning, egoismen, makt och galenskap att göra.
Religion har en liten del av saken att göra.
Det är alltid INDIVIDEN allt handlar om i slutänden. Och då inom vilken grupp som helst eller icke grupp.
Hur kan du få det till fördomar? Jag har inte sagt något om att religion är det enda eländet här i världen.
Jag har heller inte pratat om makt,ekonomi eller annat. Vi pratar religion i den här tråden.
Och religion är en stor bromskloss för utveckling i många länder.
Citera
2015-01-14, 15:06
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Hur kan du få det till fördomar? Jag har inte sagt något om att religion är det enda eländet här i världen.
Jag har heller inte pratat om makt,ekonomi eller annat. Vi pratar religion i den här tråden.
Och religion är en stor bromskloss för utveckling i många länder.
Det är en fördom igen.
Är du hundra på att religion är bromsklossen i länder runt om i världen?
Vart har du fått denna utsaga ifrån?
Man måste vara kritisk och granska källor i allt och dessutom behålla sitt helikopterseende, annars blir det svårt att se verkligheten.
Citera
2015-01-14, 15:20
Medlem
Citat:

men se dig om i världen och läs tidningar och res ut i världen och se att den enorma bromsklossen i många länder är religion. Än å sitta här och häcka på FB.

Det är ingen fördom, det är ren sanning.
Citera
2015-01-14, 15:24
Medlem
Citat:
Det är en fördom igen.
Vart har du fått denna utsaga ifrån?
Man måste vara kritisk och granska källor i allt och dessutom behålla sitt helikopterseende, annars blir det svårt att se verkligheten.
Jag är ganska säker på att religion är i vägen för utbildning(kvinnor framförallt) , jämnställdhet , hbqt frågor , abortfrågor , vetenskap .....and the list goes on.
Citera
2015-01-14, 15:25
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
men se dig om i världen och läs tidningar och res ut i världen och se att den enorma bromsklossen i många länder är religion. Än å sitta här och häcka på FB.

Det är ingen fördom, det är ren sanning.
Har du hört talas om källkritik? OCH tror du på allt andra skriver?
Har du någon källa på det du påstår vara sanning?
Citera
2015-01-14, 15:27
Medlem
Citat:
Har du hört talas om källkritik? OCH tror du på allt andra skriver?
Har du någon källa på det du påstår vara sanning?

ja, har du som häver ur dig att alla fördomar och har du källa för dina påståenden ?
Citera
2015-01-14, 15:28
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag är ganska säker på att religion är i vägen för utbildning(kvinnor framförallt) , jämnställdhet , hbqt frågor , abortfrågor , vetenskap .....and the list goes on.
Och vad har du själv som åsikt i abortfrågor, hbqt frågor, jämnställdhet och listan som går vidare...
Är det bekvämare att tillge GRUPPER av människor ansvar istället för att ta sitt individuella ansvar?
Man måste vara kritisk i allt och definitivt mot sig själv och se om man är fördomsfull eller inte.
Citera
2015-01-14, 15:32
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
ja, har du som häver ur dig att alla fördomar och har du källa för dina påståenden ?

Skall jag ge dig en källa på alla krig och konflikter som pågår runt omkring i världen och religionsmässiga konflikter så måste vi ta det i en annan tråd.
Jag vet dock att det är en fördom att säga att religion är den största konfliktkällan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in