Citat:
Ursprungligen postat av
Oddball
Problemet är, som alla som läst böckerna förstår, att Bäckström inte går och gapar korvryttare/skinkprins/kuddbitare etc till höger och vänster - det är saker han tänker om folk i böckerna.
Som genuin fantast av GW och (hans möjliga alter ego) Bäckström så är jag besviken igen, precis som jag var vid förra filmatiseringen. Den amerikanska versionen gör mig gråtfärdig, även om GW säkrade så att inte heller barnbarnen behöver löneslava genom att sälja ut rättigheterna så tror jag han också är besviken hur pass grovt jänkarna missade målet med "sin" serie om Bäckström.
Okej, intressant. Utan att ha läst böckerna är det alltså inre monologer som ska överföras till rörliga bilder.
För jag funderade lite över att rolltolkningen blev så oerhört hyllad av bl a Croneman i DN, men att jag själv tyckte att all misantropi landade i en fyrkantig och enkel personskildring. Visserligen uppfriskande i dagens nymoralistiska kulturklimat, men jag hade sett fram mot små högtidsstunder av briljant skådespeleri.
Nåja, jag hade oerhört svårt för Lassgård förra gången. Så svårt att jag inte tänkte kolla den här gången. Det finns en anledning till att äldre människors sexliv inte skildras i film eller serier: Det är frånstötande. Det må låta diskriminerande, men Lassgård som tjuskarl funkar inte länge. Kanske för 20 år sedan. Men ett förföriskt leende på en 60-årig, fet gubbe är bara ett sängkammarleende från en 60-årig, fet gubbe. Om leendet tillhör Rolf Lassgård eller ej spelar ingen roll.
Nu behövde jag bara genomlida ett par såna slemmiga moment och kunde ta mig igenom serien.