2015-01-11, 19:33
Medlem
fernebos avatar
Högst ordinär tv-produktion, vilket är lite synd, eftersom boken är bra och storyn är rätt intressant. Malmberg och Lassgård behöver väl inte skämmas för sig, men helheten drogs ned av kassa birollsinnehavare, svag regi, svagt manus och stundtals riktigt kasst skriven dialog. Är annars inte direkt nåt fan av Helena Bergström, men hon funkade faktiskt.
Citera
2015-01-11, 19:52
Medlem
Pastor Greens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Problemet är, som alla som läst böckerna förstår, att Bäckström inte går och gapar korvryttare/skinkprins/kuddbitare etc till höger och vänster - det är saker han tänker om folk i böckerna.

Som genuin fantast av GW och (hans möjliga alter ego) Bäckström så är jag besviken igen, precis som jag var vid förra filmatiseringen. Den amerikanska versionen gör mig gråtfärdig, även om GW säkrade så att inte heller barnbarnen behöver löneslava genom att sälja ut rättigheterna så tror jag han också är besviken hur pass grovt jänkarna missade målet med "sin" serie om Bäckström.

Okej, intressant. Utan att ha läst böckerna är det alltså inre monologer som ska överföras till rörliga bilder.
För jag funderade lite över att rolltolkningen blev så oerhört hyllad av bl a Croneman i DN, men att jag själv tyckte att all misantropi landade i en fyrkantig och enkel personskildring. Visserligen uppfriskande i dagens nymoralistiska kulturklimat, men jag hade sett fram mot små högtidsstunder av briljant skådespeleri.

Nåja, jag hade oerhört svårt för Lassgård förra gången. Så svårt att jag inte tänkte kolla den här gången. Det finns en anledning till att äldre människors sexliv inte skildras i film eller serier: Det är frånstötande. Det må låta diskriminerande, men Lassgård som tjuskarl funkar inte länge. Kanske för 20 år sedan. Men ett förföriskt leende på en 60-årig, fet gubbe är bara ett sängkammarleende från en 60-årig, fet gubbe. Om leendet tillhör Rolf Lassgård eller ej spelar ingen roll.
Nu behövde jag bara genomlida ett par såna slemmiga moment och kunde ta mig igenom serien.
Citera
2015-01-12, 00:11
Medlem
Oakenshields avatar
Jag fick inte ihop sammanhanget med Sandebergs förfasade reaktion på Jonas Karlssons karaktär och lite besviken att det inte följdes upp, men jag antar att det har att göra med att jag inte sett En pilgrims död, right?
Citera
2015-01-12, 01:20
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Jag fick inte ihop sammanhanget med Sandebergs förfasade reaktion på Jonas Karlssons karaktär och lite besviken att det inte följdes upp, men jag antar att det har att göra med att jag inte sett En pilgrims död, right?

Ja, hon har ett förhållande med honom då, och han misshandlar henne grovt. Han har en stor roll i den serien f.ö
Citera
2015-01-12, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Högst ordinär tv-produktion, vilket är lite synd, eftersom boken är bra och storyn är rätt intressant. Malmberg och Lassgård behöver väl inte skämmas för sig, men helheten drogs ned av kassa birollsinnehavare, svag regi, svagt manus och stundtals riktigt kasst skriven dialog. Är annars inte direkt nåt fan av Helena Bergström, men hon funkade faktiskt.

Dialogen är kommen ur böckerna, exakt så där pratas det i böckerna, se särskilt i första delen där Lassgård berättar för sin fru om nya jobbet där han pratar förträffligt om sig själv, eller ta bara dialogen med Berg på Radiumhemmet, på film låter det som skrivbordskonstruktiv dialog, och det är det, det är romanspråk direkt översatt till film, tacka fan för att dialogen var usel eftersom GW-Persson inte är en dialogförfattare, exakt så låter varenda replik i alla hans böcker.

Jämför med Mannen Från Mallorca, eller uppföljaren från sent 80-tal med Stefan Sauk som Bergs brorsson i piketen, dialogen är lika illa i de filmerna.
Citera
2016-03-01, 22:41
Medlem
Cineastens avatar
Jag såg om serien ännu en gång och den växer för varje omtitt. Claes Malmberg är klockren som "Späckström" trots dialekten.
Citera
2016-03-01, 22:44
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Dialogen är kommen ur böckerna, exakt så där pratas det i böckerna, se särskilt i första delen där Lassgård berättar för sin fru om nya jobbet där han pratar förträffligt om sig själv, eller ta bara dialogen med Berg på Radiumhemmet, på film låter det som skrivbordskonstruktiv dialog, och det är det, det är romanspråk direkt översatt till film, tacka fan för att dialogen var usel eftersom GW-Persson inte är en dialogförfattare, exakt så låter varenda replik i alla hans böcker.

Jämför med Mannen Från Mallorca, eller uppföljaren från sent 80-tal med Stefan Sauk som Bergs brorsson i piketen, dialogen är lika illa i de filmerna.
I I lagens namn är Stefan Berg ändrat till Roger Häll. Varför vet jag inte. Vad jag däremot vet är att jag vill se en ny, romantrogen version av Samhällsbärarna. Gärna i tre eller fyra avsnitt. I lagens namn har inte mycket med romanen att göra.
Citera
2023-01-05, 21:36
Medlem
Såg denna nyligen. Lite segt, men ändå stundtals underhållande. Störde mig dock på att Ida Engvoll inte för en sekund var trovärdig som tonåring. Hon var väl 29 när dom spelade in, och ser inte en dag yngre ut än 25. Då blir det liksom svårt att ta det på allvar när dom pratar om henne som ett "barn", eller att köpa henne som en yngre version av Helena Bergströms karaktär.

Förstår att man kanske inte kunde ha en riktig tonåring i den rollen, men nån lite yngre hade dom väl kunnat hitta?
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in