2015-01-08, 15:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av silbersky007
en lastbil chaffis som lastar och kör varor ligger på 17-18.000 efter skatt .

Lastbilschaffis är inte ett helt enkelt jobb. Dels så ska man ha lastbilskörkort, alla har definitivt inte det, sen ska man framföra ett ganska stort fordon som man ska kunna backa med, kunna ta hänsyn i trånga situationer i innerstan etc. Lastbilschaufför är inte så okvalificerat som det låter, finns många jobb som är enklare än det.
Citera
2015-01-08, 15:24
Bannlyst
Jävla 90-talistbeteende. Lön anges ALLTID BRUTTO! Hur jävla många gånger skall det behövas påpekas?
Citera
2015-01-08, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av penatre
14.000 kr efter skatt är inget att hurra för. Särskilt inte om du är heltid. Jag är deltid (dock med otroligt många timmar, vissa veckor kan det röra sig upp emot 40 timmar varemot det kan heta 0 veckan efter) - Min netto inkomst (dvs. efter skatt) är cirka. 20.000 kr i månaden. Jag håller på med en utbildning, så kan väl också säga att jag är outbildad just nu. Är för övrigt lika gammal som du - Så det går! Tycker inte du ska nöja dig med 14.000 kr.

Ähum, 40-timmarsvecka är väl det normala, ser inte det OTROLIGT många timmarna du refererar till. 90-talist?
Citera
2015-01-08, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Lastbilschaffis är inte ett helt enkelt jobb. Dels så ska man ha lastbilskörkort, alla har definitivt inte det, sen ska man framföra ett ganska stort fordon som man ska kunna backa med, kunna ta hänsyn i trånga situationer i innerstan etc. Lastbilschaufför är inte så okvalificerat som det låter, finns många jobb som är enklare än det.

Och orsaken till att man anställt någon för att "vara med förskoleklassen" är förmodligen egentligen inte för att en 20-åring ska sitta och chilla med ett gäng mysiga kids, utan för att förskollärarna inte klarar av en hel barngrupp och att vissa barn i gruppen är "speciella" och anses behöva extra stöd. Att då en kommun tar i en överbetald 20-årig pellejöns som främst bryr sig om lönen är skamligt, men inte ovanligt. Att vara resurs i skolan är idag ett slasktrattsyrke för allehanda studieskygga individer, inte konstigt att det går utför med skolresultaten och disciplinen.
Citera
2015-01-08, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silbersky007
en vän till mig kör arla mjölk från kl 14.30-00.30 lastar och kör 200km fram och 200km tillbaks 3 dagar i rad, ledigt 4 dagar . han får ca 17-18.000 i månaden .

Vilket piss. Jag kör buss och får ut cirka 24-25.000 efter skatt en vanlig månad. Tre månaders utbildning.
Citera
2015-01-08, 20:31
Medlem
VonKnorrhanes avatar
En bra lön är en som täcker de utgifter man för närvarande har.
Citera
2015-01-10, 19:15
Bannlyst
Eftersom det nu diskuteras lön för lastbilschaufförer vill jag påpeka att det skiljer otroligt mycket om man exempelvis ligger ute och sover i bilen ibland och vilka tider man jobbar (ob).

En som jobbar måndag-fredag 06-15 ligger väl enligt kollektivavtalet på 24 121:- innan skatt, plus nån tusenlapp i premiekomp medans en som alltid ligger ute under passen och jobbar lite på nätter, helger och en del övertid kan komma upp i omkring 50 000:- innan skatt.

Så lastbilschaufförer tjänar med andra ord väldigt olika.

Men för att återgå till frågan i trådstarten; tycker du att arbetet är värt pengarna är det väl en bra lön?
Citera
2015-01-11, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attributt
Ähum, 40-timmarsvecka är väl det normala, ser inte det OTROLIGT många timmarna du refererar till.

40 timmar som deltidare, med heltidsstudie bredvid, är under inga omständigheter det vanliga
Citera
2015-01-11, 08:51
Medlem
Att ha ett jobb och kunna försörja sig själv utan utbildning är få förunnat idag, var nöjd!
Men inte för nöjd, du kommer förmodligen aldrig att få en fast anställning och när du blir av med detta jobb kommer det vara svårt att få ett nytt, och så kommer det fortsätta. Spara pengarna du tjänar och utbilda dig senare..!
Citera
2015-01-11, 12:44
Medlem
Jag tycker det laater rimligt. Vad tycker du sjalv att du ar vard?
Citera
2015-01-12, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penatre
40 timmar som deltidare, med heltidsstudie bredvid, är under inga omständigheter det vanliga
Fast det är skillnad på heltid och heltid om man jämför mellan skolor. Men på dig låter det som att det är riktig heltid,vilket då betyder att du då jobbar kvällar efter skolan? Och då blev din lön inte alls lika bra som du tror att den är....
Går själv "heltid" i skolan och har brutto haft 33-36k på strax under 100timmar vissa månader under hösten. Man måste bara hitta något man är bra på,hitta rätt arbetsplats och lyckas plocka rätt pass
Citera
2015-01-30, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trashbag
Fast det är skillnad på heltid och heltid om man jämför mellan skolor. Men på dig låter det som att det är riktig heltid,vilket då betyder att du då jobbar kvällar efter skolan? Och då blev din lön inte alls lika bra som du tror att den är....
Går själv "heltid" i skolan och har brutto haft 33-36k på strax under 100timmar vissa månader under hösten. Man måste bara hitta något man är bra på,hitta rätt arbetsplats och lyckas plocka rätt pass

Vad menar du? Jag pluggar juridik, vilket jag anser för att vara ett heltidsstudie. Skolan jag pluggar vid ger oss dock möjlighet för att ha ca. 2 dagar i veckan ledigt (så vi kan ägna tiden åt "självstudium"). Den här terminen är jag ledig 3-4 dagar i veckan, på grund av uppsats, så jag har gott om tid till att jobba bredvid. Jag jobbar alla helger, kvällar och de morgnar jag är ledig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in