2015-01-10, 16:24
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av extremtlagom
Kanske har jag helfel, men varför påstår sig bröderna agera under flagg av AQ-Yemen, medans negern påstod sig vara utsänd av ISIS?

Näe, han sa också al-Qaida i Jemen.
Citera
2015-01-10, 16:26
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulignan
Någon som vet var man kan hitta icke censurerade bilder från dramat? Tänker på de bilder som dailymail publicerat exempelvis.

Kolla bakåt i tråden. Det finns en del ocensurerat där.
Citera
2015-01-10, 16:42
Medlem
Deferos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaFet
Undrar ju hur nervös killen som fick springa in i butiken med skölden för att skydda gisslan/tvinga ut gisslantagaren var.
Nej Pierre, du glömde ta med fredagsfika, du får springa in..
Killen förtjänar en medalj iaf.

Hur vet du detta?
Citera
2015-01-10, 16:45
Medlem
Deferos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Bra, då kan man utesluta att Hayat fanns bland de döda (om identifieringen är säker).
Hon är alltså på fri fot. Antingen lyckades hon smita eller så var hon inte alls där, månne oskyldig rent av.

Men det måste ju vara otroligt enkelt att ta reda på ifall Hayat var i butiken eller inte? Det är väl bara att fråga vittnena..
Citera
2015-01-10, 16:46
Medlem
bugulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
snip

Du har rätt. Från videoklippet som först delades ut så såg det ytterst klumpigt ut men när man väl har fått se videon från framsidan och där man även får se att öppningen är betydligt större än bara en dörr så gjorde man tydligen allt rätt, det visar även utfallet med tanke på att ingen i gsslan dödades.

Det enda som påpekades i tråden från videon vi såg var det klumpiga i att man hade 40-50 poliser trängas för att komma igenom en dörr. Nu när man har fått se hela händelseförloppet så vet vi nu också varför man agerade som man gjorde.

Exemplariskt bra jobbat av RAID.
Citera
2015-01-10, 16:46
Medlem
Citat:
Näe, han sa också al-Qaida i Jemen.
Nej:

"Terroristen presenterade sig för oss. Han var märkligt lugn "Jag heter Amedy Coulibaly, är malier och muslim. Jag tillhör Islamiska staten" sa han, berättar Mickael B för Daily Mail."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20137968.ab
Citera
2015-01-10, 16:53
Medlem
Mulignans avatar
Citat:
Kolla bakåt i tråden. Det finns en del ocensurerat där.
Jo, jag har sett alla ocensurerade filmer. Men vill mer åt bilderna som florerar i media med censur på död GM och gisslan.
Citera
2015-01-10, 16:54
Medlem
styrlunds avatar
Fattar inte en.sak.
När man lyssnar på vad den anstöllda i butiken säger blir filmen från stormningen egendomlig.
Han säger att folk gömt sig i kylrummet som finns i källaren.
Men när man ser på videon kommer ju gisslan ut väldigt snabbt efter GM.
Man får ju uppfattningen att de stod startklara innanför dörren.
Konstigt att ingen av dessa träffades av kulorna som polisen aningslöst vräkte in i dörröppnigen när GM kom ut.
Citera
2015-01-10, 16:58
Medlem
OneBrAiNers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du pratar ur nattmössan och det är pinsamt hur lite du vet, tillbaka till CoD med dig.

Det är mycket rimligt att betrakta alla vid ett gisslandrama som potentiella gärningsmän. De kan försöka gömma sig bland de civila vid fritagning. Av de dokumentärer jag sett om brittiska SAS så jobbar de efter principen att bunta ihop alla och sortera efteråt.

På videon sågs poliserna trängas och trampa varandra på fötterna. En granat hade gjort stor skada. Att påstå att operationen var klockren är att ta i. Finns definitivt bättringspotential.
Citera
2015-01-10, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Fattar inte en.sak.
När man lyssnar på vad den anstöllda i butiken säger blir filmen från stormningen egendomlig.
Han säger att folk gömt sig i kylrummet som finns i källaren.
Men när man ser på videon kommer ju gisslan ut väldigt snabbt efter GM.
Man får ju uppfattningen att de stod startklara innanför dörren.
Konstigt att ingen av dessa träffades av kulorna som polisen aningslöst vräkte in i dörröppnigen när GM kom ut.
Det ser måhända "aningslöst" ut från vår synvinkel, men de sköt givetvis inte på måfå. Om det är det du försöker säga.
Citera
2015-01-10, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulignan
Jo, jag har sett alla ocensurerade filmer. Men vill mer åt bilderna som florerar i media med censur på död GM och gisslan.

Kanske detta, två bilder under spelaren på gärningsmannen i supermarket.

http://www.liveleak.com/view?i=869_1420833044
Citera
2015-01-10, 17:12
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ann-Chis
Ska bli spännande att få läsa/höra gisslans historia utav upplevelsen inne i butiken. Har enbart läst att det skulle ha infunnit sig ett gisslan som tog GMs ena vapen för att sedan skjuta honom (men den jammade). Har någon annan utav er hört något nytt?

En anonym kvinna:

"Det som gjorde oss rädda var att han sa att han hade sprängmedel i väskan och att han inte var rädd för att dö. Han sa, antingen dör jag eller så får jag 40-års fängelse. Då visste vi att killen var där för att... att det var hans sista dag.
Det var en bakom oss som ville ta hans vapen men som inte lyckades skjuta och han (gisslantagaren) sköt då. Han fick en kula i huvudet. Han dog.
När vi gick upp en våning satte vi oss ner och till höger om oss låg två döda, två kunder som hade dödats redan i början, redan när han kom in sköt han."

http://www.francetvinfo.fr/faits-divers/attaque-au-siege-de-charlie-hebdo/video-le-recit-des-otages-de-la-porte-de-vincennes-il-nous-a-dits-qu-il-n-avait-pas-peur-de-mourir_7 93543.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in