2015-01-10, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 39-1900
Totalt okunnig på detta ämne men gissar på att den ammunitionen även finns i deras pistoler?
Jag tänkte på gevär över 5 kaliber penetrerar vestar. Dvs, därför polisen börjat använda G36 och inte Mp5.

Är ganska säker på att höghastighetspistoler penetrar de flesta vestar om de inte är super militäriska. Finns ju grader av skottsäkra vestar. Ska kolla upp vilken typ av pistoler som polisen använder, min gissning är att de är höghastighetsvapen.
Citera
2015-01-10, 00:21
Medlem
Är det GM som ligger död här till vänster?
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=132525&size=full
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stros
http://www.liveleak.com/view?i=869_1420833044

Där du... dom gjorde sig verkligen säkra på att han var död. Vore ju bättre om dom tog honom levande. Kanske lätt för någon att skriva framför datorn i Sverige.

Tror de oroade sig för sprängladdningar.
Citera
Medlem
Xfiless avatar
Tydligen har polisen förhört Hayat år 2010. Hon radikaliserats efter att ha blivit ihop med Amedy. Finns till och med en bild på henne i bikini i länken nedan (innan hon satte på burkan)

"Boumeddiene said she was inspired by her husband and the radicals she lived with to ‘read a lot of books on religion and because of this, I came to ask questions on religion.’
‘When I saw the massacre of the innocents in Palestine, in Iraq, in Chetchna, in Afghanistan or anywhere the Americans sent their bombers, all that…well, who are the terrorists?'
She added that when Americans killed innocents, it was the right of men to defend their women and children.

When told that they (police) knew she and Coulbaly had visited Beghal at the same time as Cherif Kouachi and two other convicted terrorists, jihadi recruiter Ahmed Laidouni, and Farid Melouk of GIA, she replied: 'We went there for crossbow practice.

But a month ago they simply disappeared from their suburban house until flashed across the world’s screens today.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2903601/Wife-Kosher-supermarket-killer-armed-dangerous-run-police-warn.html
Senast redigerad av Xfiles 2015-01-10 kl. 00:25.
Citera
2015-01-10, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madisken
Något som knappt diskuterats: På en av filmerna hör man 4-5 smällar ca en minut innan själva tillslaget. Vad var detta? Vad gjorde GM mellan smällarna och tillslaget?

(Och varför smäller bilen? 0:13)

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=er7rPjh-Ugs

Det verkar ju vara något slags laddningar? Nu ska jag väl inte uttala mig om sådant här, jag kan inte ett dugg, men man ser ju att det ryker från ingången osv. Bilsmällen förstår jag inte alls.

Gissar på att det är någon manöver för att chocka och skapa förvirring samt signalera att nu är det hela på gång?
Senast redigerad av pudrig 2015-01-10 kl. 00:26.
Citera
2015-01-10, 00:26
Medlem
Madiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Det verkar ju vara något slags laddningar? Nu ska jag inte alls uttala mig om sådant här, jag kan inte ett dugg, men man ser ju att det ryker från ingången osv. Bilsmällen förstår jag inte alls.

Gissar på att det är någon manöver för att chocka och skapa förvirring samt signalera att nu är det hela på gång?

Signalera för vem? De som gör insatsen vet ju, och ett tillslag av denna kaliber ska väl vara överraskande? Man kunde ju anta att GM ville döda så många som möjligt innan tillslaget pga tidigare hot?
Citera
2015-01-10, 00:29
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
Fast det är ingen som har påstått sig vara experter förutom dig själv som ser ner på alla andra. Sluta vara arrogant med tangentbordsrytteri-komplexet.
Att folk är fundersamma över att det ser onekligen klumpigt ut i jämförelse med andra gisslansituationer är legitimt.

Ta en titt på följande klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=7Y_eUbRdodA

https://www.youtube.com/watch?v=Q7a5D3sMJKM
Här ser man GIGN vid en flygplanskapning, hade vi haft samma situation som idag så hade det väl stått 50 poliser som försöker borda planet samtidigt. Det här känns betydligt mer organiserat ut.

https://www.youtube.com/watch?v=sLXSx3xTYog
Gisslandramat i Sydney. Inte heller här ser man samma massiva antal poliser för att storma byggnaden.

Men som sagt, det här är kanske helt legitimt och allt kan mycket väl ha gått enligt planen.
Ser ju dock lite väl lustigt ut med gisslan som springer åt olika håll och poliser som skjuter in i affären lite hur som helst.

Märkligt, det ska alltså se professionellt ut, medan slutresultatet är mindre intressant?

1. I det här fallet handlade det om en gisslantagare som med stor sannolikhet tänkte inte ge sig levande och eventuellt tänkte även ta med sig gisslan in i döden. Det är en viss skillnad från första klippet du länkar till, samt likaså vet jag inte om det var lika uppenbart ens i de två andra fallen heller.

2. I det första fallet lär risken för att det eventuellt finns andra gärningsmän, att gärningsman/gärningsmän är välplanerade och tränade för situationen, existensen av bomber m.m. vara mindre, samt det är lätt att ta sig in i lokalen och ännu lättare att skjuta utan att behöva ens ta sig in. Notera hur polisen som försöker öppna dörren är nära att bli skjuten. Uppenbarligen var de inte förberedda på att de med all sannolikhet skulle möta en självmordsjihadist.

3. I det andra klippet är det förvisso svårare att ta sig in i utrymmet, men just för att vägen in föregås av en smal trappa, så kan insatsstyrkan rimligtvis inte närma sig annat än på kö man efter man. Ännu märkligare blir det att se det som mer professionellt, då insatsstyrkan misslyckas vid ett par tillfällen med vad de gör (även om det inte i sig är ett bevis på oprofessionalitet heller).

4. I det australiensiska fallet blev förlusterna i både gisslan och för polisen större. Inte minst dog två gisslan (möjligtvis en av dem innan stormningen, jag minns inte längre, då det var ett skott som fick polisen att gå in). Dessutom var utrymmet betydligt mer lättforcerat med en massa fönster utåt.

5. Den franska insatsen innebar inga döda förutom självmordsjihadisten, eller ens alltför svårt skadade poliser och gisslan skadades inte vid stormningen. Jag kan ärligt talat inte se hur man i samma situation med en jihadist som har bestämt sig för att dö och eventuellt ta med sig en massa gisslan skulle kunna få ett bättre resultat när polisen går in. Jag är rätt säker på att svenska polisen inte klarar av samma sak, om de nu överhuvudtaget ens skulle gå in istället för att lämna platsen för att "inte söka konfrontation".
Senast redigerad av Europe 2015-01-10 kl. 00:35.
Citera
2015-01-10, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madisken
Signalera för vem? De som gör insatsen vet ju, och ett tillslag av denna kaliber ska väl vara överraskande? Man kunde ju anta att GM ville döda så många som möjligt innan tillslaget pga tidigare hot?

Låt säga att man på något sätt haft kontakt med gisslan, några eller alla, inne i lokalen. Vid signal vet de att de ska göra sitt bästa för att hålla sig undan från huvudentrén (vilket de ju gör, nästan samtliga är till vänster om entrén i klippet) och på samma gång chockar man trötta GM genom att påvisa att härute är det minsann bombardemang mitt i bönen.
Citera
2015-01-10, 00:38
Medlem
Citat:

Där du... dom gjorde sig verkligen säkra på att han var död. Vore ju bättre om dom tog honom levande. Kanske lätt för någon att skriva framför datorn i Sverige.

Några skott för mycket kanske. Dock springer han ju mot dem med en Kalasjnikov så man kan ju knappast argumentera att det inte fanns skäl att skjuta.
Citera
2015-01-10, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientia-Vis
Ocensurerad version uppe nu. Samma liveleak-länk som tidigare.
Efter att ha sett denna ocensurerade filmen så förstärks min uppfattning om att GM drabbas av panik. När kulorna börjar slå in i honom, distraktionsgranaten smäller inne i lokalen så kickar någon flyktinstinkt in, han vill bara ut därifrån. Vad jag ser inget vapen, täcker ansiktet alternativt öronen. Hoppar ut genom öppningen. Det var helt enkelt inte roligt längre. En sekvens som hans supportrar bör se och ta till sig. Slutade som en räddhare när de riktiga rovdjuren dök upp.

Finner stort värde i att se filmerna och bilderna från olika vinklar. Förklarar mycket. Mycket bra ingripande utifrån omständigheter och fysiska förutsättningar.
Citera
Medlem
dagsmejas avatar
Citat:

Man ser ju iaf att han hade ett automatvapen i nävarna innan han blev skjuten så det är helt klart ett suicide by cop.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Efter att ha sett denna ocensurerade filmen så förstärks min uppfattning om att GM drabbas av panik. När kulorna börjar slå in i honom, distraktionsgranaten smäller inne i lokalen så kickar någon flyktinstinkt in, han vill bara ut därifrån. Vad jag ser inget vapen, täcker ansiktet alternativt öronen. Hoppar ut genom öppningen. Det var helt enkelt inte roligt längre. En sekvens som hans supportrar bör se och ta till sig. Slutade som en räddhare när de riktiga rovdjuren dök upp.

Finner stort värde i att se filmerna och bilderna från olika vinklar. Förklarar mycket. Mycket bra ingripande utifrån omständigheter och fysiska förutsättningar.
Jo, du ser tydligt att han har en AK 47 i handen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in