2015-01-06, 12:58
Medlem
mazzys avatar
Jag har satt ihop en utdelningsportfölj som jag gärna tar emot synpunkter på. Tänker att jag kommer behålla dessa i mer än 5 år och kontinuerligt öka innehaven.

Avanza
Bahnhof
Beijer Alma
Bilia
Castellum
Duni
Handelsbanken
HiQ
Investor
NCC
Citera
2015-01-07, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broheim
Jo men grundidén att inte köpa företag som går med förlust.. ordentlig sådan, är rätt vettig tycker jag.
Absolut. Om man inte vet vad man sysslar med är detta en bra grundfilosofi.
Nu beror ju dock det negativa P/Et till stor del av engångsavskrivningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Helliano
Helt riktigt, hade inte rekommenderat någon att gå in i detta bolag.

Hur komplext deras ägande än ser ut.
Kan du motivera?
Du köper 316 NOK i eget kapital för 70-80 NOK.
Citera
2015-01-07, 14:05
Medlem
Vad har ni på FB för tankar kring Statoil ?

Gått ner mycket på kortare tid i och med oljan.

Vilket ger en bra direktavkastning. + norska kronan är svag just nu.

På sikt tror jag aktien kommer återhämta sig samt att norska kronan kommer stiga en del igen.
Och så länge kan man ta del av den fina utdelningen!

Tankar ?
Citera
2015-01-07, 14:14
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osten89
Vad har ni på FB för tankar kring Statoil ?

Gått ner mycket på kortare tid i och med oljan.

Vilket ger en bra direktavkastning. + norska kronan är svag just nu.

På sikt tror jag aktien kommer återhämta sig samt att norska kronan kommer stiga en del igen.
Och så länge kan man ta del av den fina utdelningen!

Tankar ?
Liknande tankar, men vågar inte gå in än så länge. Tror strulet har mer bakom hörnet... däremot ökade jag Nordnet Superfondet Norge. Den innhåller 18% Statoil.
Citera
2015-01-07, 16:12
Medlem
Jag är med rädd att om man går in nu så försöker man "fånga den fallande kniven" avvaktar ett tag till
Citera
2015-01-07, 17:59
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osten89
Jag är med rädd att om man går in nu så försöker man "fånga den fallande kniven" avvaktar ett tag till
Absolut... Känns lite bättre att köpa fonden just därför, även om deras börs avspeglar oljesituationen en hel del. Ligger 10% back i Norge fonden just nu. Antar att en del av minskningen beror på billigare NOK.
Citera
2015-01-10, 16:44
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazzy
Jag har satt ihop en utdelningsportfölj som jag gärna tar emot synpunkter på. Tänker att jag kommer behålla dessa i mer än 5 år och kontinuerligt öka innehaven.

Avanza
Bahnhof
Beijer Alma
Bilia
Castellum
Duni
Handelsbanken
HiQ
Investor
NCC
Ser bra ut. Jag kanske hade släppt Bahnhof (högt värderad, litet bolag) och Bilia (konjunkturkänslig) men tror du på dem så kör
Citera
2015-01-10, 18:07
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Hur många av er som väljer utländska utdelare har örnkoll på utländsk källskatt egentligen? Handlar ni i KF för att kunna göra fria avdrag trots underskott av kapital (bolån)?
Är det inte mindre "strul" med utländska direktavkastare i KF? Eller är det några andra nackdelar med KF som är större än fördelen?
Citera
2015-01-11, 16:34
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazzy

Avanza
Bahnhof
Beijer Alma
Bilia
Castellum
Duni
Handelsbanken
HiQ
Investor
NCC

varför bahnhof? välj swedbank eller telia runt 49 kr
Citera
2015-01-11, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Är det inte mindre "strul" med utländska direktavkastare i KF? Eller är det några andra nackdelar med KF som är större än fördelen?
Nja, det tar längre tid att få tillbaka källskatten men i gengäld kan man få tillbaka den i obegränsad summa även om man har underskott av kapital. Det fungerar inte med ISK.
Citera
2015-01-11, 19:15
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Nja, det tar längre tid att få tillbaka källskatten men i gengäld kan man få tillbaka den i obegränsad summa även om man har underskott av kapital. Det fungerar inte med ISK.
Tack för svar.
Men om man inte har lån, och vill för allt i världen slippa deklarationsstrul, vilket väljer man att placera dem i då? Har ISK i dagsläget, och kikat lite på några utländska aktier med utdelning, skulle gärna fortsätta ha det lika smidigt som i ISK:n.
Om man är utan lån (antar att inte studielån räknas) och då vill slippa meket, så kan man lika bra köpa de i ISK:n eftersom man då i alla fall får tillbaka allt?

Är det den där gränsen om 500 kr. nånting som det handlar om? Att det är allt man kan få tillbaka av källskatten om man har underskott av kapital?
Citera
2015-01-11, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Tack för svar.
Men om man inte har lån, och vill för allt i världen slippa deklarationsstrul, vilket väljer man att placera dem i då? Har ISK i dagsläget, och kikat lite på några utländska aktier med utdelning, skulle gärna fortsätta ha det lika smidigt som i ISK:n.
Om man är utan lån (antar att inte studielån räknas) och då vill slippa meket, så kan man lika bra köpa de i ISK:n eftersom man då i alla fall får tillbaka allt?

Är det den där gränsen om 500 kr. nånting som det handlar om? Att det är allt man kan få tillbaka av källskatten om man har underskott av kapital?
Studielån från CSN är ju inte avdragsgilla så de räknas inte i detta sammanhang. Därmed faller ditt behov att köpa i en KF om du inte vet med dig att du ska ta ett bolån el dyl inom den närmaste framtiden.
Olika banker har lite olika upplägg på återbetalning av källskatten. Avanza vet jag att det funkar bra med, och jag misstänker att Nordnet löser det smidigt med. Har du någon annan bank bör du nog kontrollera så att de gör det utan kostnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in