2015-01-09, 15:09
Medlem
-SWE-ViGGENs avatar
Vart brukar kulvertar under hus leda? Vad har de för funktion?

Jag har funnit en smal kulvert under en byggnad som tidigare varit en verkstad. Men det är både smalt och lågt i tak. Och kulverten går åt två olika håll. Man kan inte se vart dem slutar.

Tacksam för svar.
Citera
2015-01-09, 15:18
Medlem
Skyddsobjekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -SWE-ViGGEN
Vart brukar kulvertar under hus leda? Vad har de för funktion?

Jag har funnit en smal kulvert under en byggnad som tidigare varit en verkstad. Men det är både smalt och lågt i tak. Och kulverten går åt två olika håll. Man kan inte se vart dem slutar.

Tacksam för svar.

Kan ju vara vad som helst... Kulvert för olika ledningar; gas, fjärrvärme/fjärrkyla, avloppsvatten. Har du en bild på den skulle det hjälpa avsevärt.
Citera
2015-01-09, 18:24
Bannlyst
Smörjgrop?
Citera
2015-01-09, 23:32
Medlem
-SWE-ViGGENs avatar
Nej inte smörjgrop. Kulverten börjar från pannrummet i källaren. Och delar sig åt två olika håll.
Citera
2015-01-10, 10:39
Medlem
Citat:
Nej inte smörjgrop. Kulverten börjar från pannrummet i källaren. Och delar sig åt två olika håll.
Jag kan inte svara på frågan så är bara gissningar.
Som någon redan sade i tråden kan det handla om gas.
Det går inget där idag, bara en tom kulvert?
Det dök upp först i min huvud när jag läst pannrum (kanske dom haft en gaspanna vet ej hur vanligt det är i Sverige dock), du vet inte något om bakgrunden hur gammal byggnad osv?
Citera
2015-01-10, 11:56
Medlem
-SWE-ViGGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sathulken
Jag kan inte svara på frågan så är bara gissningar.
Som någon redan sade i tråden kan det handla om gas.
Det går inget där idag, bara en tom kulvert?
Det dök upp först i min huvud när jag läst pannrum (kanske dom haft en gaspanna vet ej hur vanligt det är i Sverige dock), du vet inte något om bakgrunden hur gammal byggnad osv?
Huset byggdes år 1922 och har varit ett snickeri, smedja och måleri. Så jag sa nog fel om verkstad först. Det verkar som de tagit bort rör som hängt i taket.
Senast redigerad av -SWE-ViGGEN 2015-01-10 kl. 11:58.
Citera
2015-01-10, 17:33
Medlem
Citat:
Huset byggdes år 1922 och har varit ett snickeri, smedja och måleri. Så jag sa nog fel om verkstad först. Det verkar som de tagit bort rör som hängt i taket.

Antagligen vattenrör som gått till/från pannan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in