2015-01-09, 22:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Källa på detta telefonsamtal, du skriver i din signatur att källor ska anges!

Varför upprepa självklarheter? Han har uttalat sig om bröderna ja, så man kan inte bara "tänka sig" att han såg en möjlighet. Skulle de ha angripit ett annat mål så skulle de väl inte åkt till tryckeriet för att häcka. Av vilken anledning tycker du butiksterroristens insatthet i brödernas förehavande är intressant?

Helt rätt, jag ber om ursäkt, urskuldar mig med att det förmodligen är ett av få inlägg där jag har missat det, skrivit ganska många i den här snabba tråden, jag har gjort så gott jag har förmått, till skillnad mot vissa andra bekväma typer måste jag säga.

Källan är SVT, nyheterna ikväll, där spelades samtalen upp till en av bröderna på den gragiska firman samt den gisslantagaren som befann sig i den judiska butiken.

Det är intressant av den anledningen att var han insatt så kan man förmoda att den kvinna och man som uppges ha varit medhjälpare till honom också är det, att de inte är gripna och hörda är borde vara en anledning till oro.
Citera
2015-01-09, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag hörde också att al-Qaida i Jemen tagit på sig dådet nu efteråt. Det låter väl skumt, varför först efteråt när attentatsmännen är döda? Jo, därför att det inte var al-Qaida i Jemen! Och även om grabbarna Boys sa detta i telefonsamtal inifrån sina nästen, behöver det inte vara sant. Men det anses väl säkert att ta på sig det, nu när de är döda.

De var i princip det första de sa vid attentatet mot tidningen "vi representerar al quida i jemen" - de sa det själva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Terroristen i butiken har sagt till en person som ringde upp honom, på en direkt fråga, var dåden synkroniserade, nej svarar han, han menar att han tog ett initiativ och tog hand om polisen, de hade ingen kontakt med varandra hävdar han. (Inte ordagrant)

Man kanske kan tänka sig att han såg en möjlighet att avleda polisen så att bröderna kunde slinka undan, han bör ju ha känt till att de var jagade. Frågan är, kände han till och med till att bröderna skulle angripa ett annat mål, om de nu hade som målsättning att göra det.
Nja enligt SvD så säger han såhär:

"Senare, vid kl 15, ringde Amedy Coulibaly, gisslantagaren i butiken vid Porte de Vincennes, själv upp redaktionen på BFM. Han talade med deras chefredaktör i omkring fyra minuter, rapporterar SVT.
Har du en koppling till de två bröder som anföll Charlie Hebdo?
– Ja, vi synkroniserade oss för att genomföra operationerna.

Har du fortfarande någon kontakt med dem, just nu? Har du varit i telefon med dem nyligen?
– Nej.

På vilket sätt är ni synkroniserade? Finns det ännu fler dåd planerade? Har ni ett gemensamt scenario ni spelar upp?
– Nej, vi synkroniserade oss bara för inledningen. Det vill säga att när de började mot Charlie Hebdo började jag med polisen."

Då undrar jag vad han menar med att de synkroniserade sig "bara för inledningen" när de två första händelserna sker med över ett dygns mellanrum?
Försov han sig eller?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bythewayimdead
Du snackar skit!

Terroristen i butiken sa att de samordnade/synkroniserade attacken mot tidningen, med bröderna, och att negern tog hand om poliserna. Under intervjun, är under belägringen, säger han att de inte har haft kontakt och inte planerat något mer tillsammans efter detta.

Scrolla längre ner på sidan för intervjun textad på engelska...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20135596.ab

Helt okej, bra att du dubbelkollar, även jag kan minnas fel, nu är vi rätt på det, ber om ursäkt, ok?
Citera
2015-01-09, 22:51
Medlem
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/france/11335676/Hacktivists-Anonymous-says-it-will-avenge-Charlie-Hebdo-attacks-by-shutting-down-jihadist-websites.h tml

"'Hacktivist' group Anonymous says it will avenge Charlie Hebdo attacks by shutting down jihadist websites

Hacker group Anonymous have released a video condemning the Paris attacks, saying "freedom of expression has suffered an inhuman assault""
Citera
2015-01-09, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skumjaevel
Polisen hade tillgång till kamerorna inne i butiken så dem kunde lätt identifiera terroristerna. Det här är specialtränad polis så dem träffar knappast fel.
Finns det INGEN som kan läsa här? Ni diskuterar i FEL tråd! Nu försvinner ju on topic inläggen i era OT.

Man borde kunna se skillnad på om någon bär blå linser i en situation där man naturligt spänner ögonen i hotet, så jag tror att polisen missat minst en gärningsman.
Citera
2015-01-09, 22:57
Moderator
Unitys avatar
Charlie Hebdo har rätt... udda humor. France24 visade upp deras nästa framsida, den är svart med en text som på svenska lyder ungefär "sex nya tecknare sökes omgående". Men det är nog ett svar på terroristattacken som är precis i deras stil.

Bild: http://imgur.com/Y0G9ivI
Citera
2015-01-09, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll

"Senare, vid kl 15, ringde Amedy Coulibaly, gisslantagaren i butiken vid Porte de Vincennes, själv upp redaktionen på BFM. Han talade med deras chefredaktör i omkring fyra minuter, rapporterar SVT.

Har du fortfarande någon kontakt med dem, just nu? Har du varit i telefon med dem nyligen?
– Nej.

På vilket sätt är ni synkroniserade? Finns det ännu fler dåd planerade? Har ni ett gemensamt scenario ni spelar upp?
– Nej, vi synkroniserade oss bara för inledningen. Det vill säga att när de började mot Charlie Hebdo började jag med polisen."

Då undrar jag vad han menar med att de synkroniserade sig "bara för inledningen" när de två första händelserna sker med över ett dygns mellanrum?
Försov han sig eller?

Han menar den första största händelsen..
Citera
2015-01-09, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll

– Nej.

Försov han sig eller?

Han menar den kvinnliga polisen som skjöts samma dag strax efter tecknarna. Det var samma kille som sen förskansade sig i livsmedelsbutiken.
Citera
2015-01-09, 23:01
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Helt rätt, jag ber om ursäkt, urskuldar mig med att det förmodligen är ett av få inlägg där jag har missat det, skrivit ganska många i den här snabba tråden, jag har gjort så gott jag har förmått, till skillnad mot vissa andra bekväma typer måste jag säga.
Tycker det varit dåligt med det, mycket upprepningar och alternativa sidospår. Har du koll på konspirationstråden om ämnet?

Citat:
Källan är SVT, nyheterna ikväll, där spelades samtalen upp till en av bröderna på den gragiska firman samt den gisslantagaren som befann sig i den judiska butiken.

Det är intressant av den anledningen att var han insatt så kan man förmoda att den kvinna och man som uppges ha varit medhjälpare till honom också är det, att de inte är gripna och hörda är borde vara en anledning till oro.
Då ska du väl säga just det, frågan om hur insatt kvinnan var i det hela. Du har fortfarande inte länkat, trots din signatur, här är länken:
http://www.svt.se/nyheter/varlden/fransk-tv-kanal-intervjuade-terroristerna
Citat:
– Nej.
– Nej, vi synkroniserade oss bara för inledningen. Det vill säga att när de började mot Charlie Hebdo började jag med polisen.

Du sa att de inte var synkroniserade, och du undrade om de hade fler mål, tvärtemot vad det står här, varför ställer du frågor du fått svar på om du såg det på tv?
Citera
2015-01-09, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltl
Han menar den första största händelsen..
Du menar att han påstår att han var med vid attacken mot Hebdo och att det var han som avrättade polisen som ligger skadeskjuten på marken?
Citera
2015-01-09, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakaph8s
Han menar den kvinnliga polisen som skjöts samma dag strax efter tecknarna. Det var samma kille som sen förskansade sig i livsmedelsbutiken.
Ja så tolkar jag det också men den kvinnliga polisen sköts dagen efter attacken mot Hebdo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in