2015-01-09, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sujok
Man får ju lite amatör vibbar. Ska dessa herrar vara motsvarigheten till NI? Känns ju inte direkt som att de är vana vid att lösa sådana här uppgifter direkt.

Ja. Det får man allt säga. De verkar vara BRI http://en.wikipedia.org/wiki/Brigade_de_recherche_et_d%27intervention som gjorde insatsen (kan ha fel). De beskrivs iaf som en elitstyrka som verkar inom Paris vid bland annat gisslansituationer och rån.
Citera
2015-01-09, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Defero
Rekommenderar att se båda filmerna och se vad som händer från en annan vinkel vid de lägena som inte visas i det ena klippet.
Dvs se denna parallellt med den nya videon som länkats:
https://www.youtube.com/watch?v=NZX6Bjp--VU

Efter att ha jämfört båda så är jag ganska övertygad om att det faktiskt bara är en polis som skjuter ihjäl terroristen, och det är polisen som står bakom den svarta bilen. Låt oss kalla honom Polis X.

Händelsen som jag uppfattat den:
Poliserna står på var sin sida med sköldar längst fram för att skydda sig. Utrymmet framför öppningen lämnas fri. Poliserna längst fram ser troligtvis terroristen och skjuter mot honom. (En fråga är här hur väl de kan se att terroristen inte har någon gisslan nära sig) En kille går sedan rakt in i butiken (oklart vad han lyckas med och om det verkligen är bra). Poliserna som står kvar på var sin sida ryggar tillbaka när någonting smäller av utanför dörren (frågan är ifall det är terroristens avledningsmanöver eller polisen som missar). Polis X har då tagit ett steg längre bak och gått runt bilen och ställt sig i ett läge där han med skydd av bilen kan sikta rakt in i butiken. (Ganska coolt att se honom röra sig dit på en av filmsekvenserna) Efter att något smällt av så springer terroristen ut medan vår käre polis X skjuter terroristen från hans utmärkta position. Övriga poliser ser inte ut att skjuta alls men stormar sedan in efter detta. (En fråga är vad polisen som springer in egentligen gör vid detta läget)

Ni som tittat närmare på klippen får gärna rätta mig om jag har fel när det gäller något eller eventuellt diskutera de frågor som jag skriver inom parentes.

Så ser det ut som. Och han har inte pistol utan någon kraftigare automatkarbin.
Citera
2015-01-09, 22:33
Medlem
Citat:
Rekommenderar att se båda filmerna och se vad som händer från en annan vinkel vid de lägena som inte visas i det ena klippet.

Efter att ha jämfört båda så är jag ganska övertygad om att det faktiskt bara är en polis som skjuter ihjäl terroristen, och det är polisen som står bakom den svarta bilen. Låt oss kalla honom Polis X.

Poliserna står på var sin sida med sköldar längst fram för att skydda sig. Utrymmet framför öppningen lämnas fri. Poliserna längst fram ser troligtvis terroristen och skjuter mot honom. (En fråga är här hur väl de kan se att terroristen inte har någon gisslan nära sig) En kille går sedan rakt in i butiken (oklart vad han lyckas med och om det verkligen är bra). Poliserna som står kvar på var sin sida ryggar tillbaka när någonting smäller av utanför dörren (frågan är ifall det är terroristens avledningsmanöver eller polisen som missar). Polis X har då tagit ett steg längre bak och gått runt bilen och ställt sig i ett läge där han med skydd av bilen kan sikta rakt in i butiken. (Ganska coolt att se honom röra sig dit på en av filmsekvenserna) Efter att något smällt av så springer terroristen ut medan vår käre polis X skjuter terroristen från hans utmärkta position. Övriga poliser som fortfarande står på varsin sida stormar in.

Ni som tittat närmare på klippen får gärna rätta mig om jag har fel när det gäller något eller eventuellt diskutera de frågor som jag skriver inom parentes.

I stort tror jag att du har rätt. Möjligen att det kommer någon skottsalva från poliserna mot mannen när han redan har blivit träffad flera gånger av polis X. Det tycker jag syns ganska tydligt i filmklippet jag länkade någon sida bak i tråden.
Citera
2015-01-09, 22:33
Medlem
RoyJoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Helt sjukt! Varför görs detta? Vad är tanken?

Han kanske var bakom skydd först så han kanske skulle försöka flanka honom. Skön snubbe oavsett.
Citera
2015-01-09, 22:35
Medlem
Citat:
Helt sjukt! Varför görs detta? Vad är tanken?
Det kanske så att GM inte skulle springa dit istället, eller att det fanns gisslan där?

Hur som. Det krävs lite balls för att vara först in.
Citera
2015-01-09, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoEk
Bisarrt att poliserna i frontlinjen bara har pistoler som vapen!?

Det är för att de har sköldar i vänsterhanden.
Citera
2015-01-09, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
Det kanske så att GM inte skulle springa dit istället, eller att det fanns gisslan där?

Hur som. Det krävs lite balls för att vara först in.

Eller så trodde de att gm stod där alternativt gm2(exfrun).
Citera
2015-01-09, 22:37
Medlem
Deferos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmtw
Första gången jag såg det klippet undrade jag lite vad polisen till vänster som står i skydd bakom bilen och skjuter sysslade med, först ser det ut som att han skjuter rakt in i massan av poliser, gisslan osv. Men återigen ger LiveLeak-klippet en annan bild av situationen. Verkar vara han som knäpper terroristen först... Även om övriga utanför inte är sena att säkerställa att han är död.

Precis. Såg i det första klippet ut som om polisen bakom bilen bara sköt in mot en folkmassa. Nu ser man istället att det är ett stort utrymme framför öppningen och att övriga poliser inte alls står i en hög utan i två led på var sin sida.

Saker som jag fortfarande tycker känns oproffsiga är dock först att en polis sonika går in själv. Brukar man göra så, tror ni andra att det är bestämt eller får han bara ett infall? Känns ju nämligen farligt ifall han skulle gå tillbaka och då hamna mellan övriga poliser och terroristen. Det andra jag tycker känns konstigt är att man inte innan ställt upp poliser bakom bilarna som kan skjuta in mot butiken åt ett annat håll. På bilderna ser det ut som om polisen själv tar initiativ att ställa sig där, han som troligtvis sedan skjuter ihjäl terroristen.
Citera
2015-01-09, 22:38
Medlem
Xfiless avatar
Citat:

Poliserna står på var sin sida med sköldar längst fram för att skydda sig. Utrymmet framför öppningen lämnas fri. Poliserna längst fram ser troligtvis terroristen och skjuter mot honom. (En fråga är här hur väl de kan se att terroristen inte har någon gisslan nära sig) En kille går sedan rakt in i butiken (oklart vad han lyckas med och om det verkligen är bra). Poliserna som står kvar på var sin sida ryggar tillbaka när någonting smäller av utanför dörren (frågan är ifall det är terroristens avledningsmanöver eller polisen som missar). Polis X har då tagit ett steg längre bak och gått runt bilen och ställt sig i ett läge där han med skydd av bilen kan sikta rakt in i butiken. (Ganska coolt att se honom röra sig dit på en av filmsekvenserna) Efter att något smällt av så springer terroristen ut medan vår käre polis X skjuter terroristen från hans utmärkta position. Övriga poliser ser inte ut att skjuta alls men stormar sedan in efter detta. (En fråga är vad polisen som springer in egentligen gör vid detta läget)

Övriga poliser som står vid sidorna pepprar sönder gärningsmannen när han kutar ut väl och stormar sedan in verkar det som.
Citera
2015-01-09, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Eller så trodde de att gm stod där alternativt gm2(exfrun).
Möjligt.

--

Skulle gärna se den ocensurerade videon. Det är en privatperson som har filmat så får hoppas att den kommer upp snart.
Citera
2015-01-09, 22:39
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 39-1900
Nej, verkar som det är någon som är död sen tidigare. Kanske när han först gick in tidigare idag?

Okey, tack för infot

Citat:
Nej, han sprang väl mot dem (svartklädd) efter att Jalusin öppnades?
Tror det där är en av de fyra då redan döda från gisslan.

Ja, nu börjar det klarna lite så tack där.

Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
Nej. Det är ju han som gör ett suicide-by-cop och rusar mot utgången.

Dä är jag med på riktigt, tackar

Citat:
Ursprungligen postat av Snkca
Nej, troligtvis en i gisslan. Amedi Coulibaly springer ut vid 0:36 i denna film :
http://www.liveleak.com/view?i=8fb_1420833955

Dä är det Amedi Coulibaly som springer ut här mot en säker död.

http://www.anony.ws/image/DPCP
Citera
2015-01-09, 22:41
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Okey, tack för infot

Dä är det Amedi Coulibaly som springer ut här mot en säker död.

http://www.anony.ws/image/DPCP

precis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in