2006-09-29, 20:56
Medlem
JazzyJamess avatar
Jag tänker inte nämna namn eller liknande, eftersom diskussioner om enskilda inlägg ska tas i PM. Däremot kan jag säga att det handlar om OT i två trådar, där jag i det ena fallet gjorde mig skyldig till en s k one-liner. I det andra hade jag den oerhört dåliga smaken att "chatta" med en användare, då jag med en fråga direkt riktad till användaren anknöt till en tidigare tråd.

Jag får då dessa inlägg raderade, samt en SUR kommentar av moderatorn, som jag tror är rätt ny, om att jag minsann ska skärpa mig. Samtidigt finns det riktigt grova OT och övertramp i den avdelningen som inte rensas bort.
Citera
2006-09-29, 21:17
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzyJames

Jag får då dessa inlägg raderade, samt en SUR kommentar av moderatorn, som jag tror är rätt ny, om att jag minsann ska skärpa mig. Samtidigt finns det riktigt grova OT och övertramp i den avdelningen som inte rensas bort.

Det är det väl det som är problemet. Alltså att det finns inlägg kvar som borde raderats. Vilket är helt motsatt det du skrev först.

För övrigt skriver det varje dag 100 gånger så många inlägg som det finns moderator. Så jag tror inte det är för många mods.
Citera
2006-09-30, 15:12
Medlem
rebbans avatar
Det är ju inte fel att dom rensar gamla inlägg..
Är det ett regelbrott så ska ju det bort oavsett om det gått 10 min eller 10 dagar..

Klaga inte på att dom gör sitt jobb utan klaga om dom inte gör det.
Citera
2006-09-30, 16:01
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Jag tänker inte nämna namn eller liknande, eftersom diskussioner om enskilda inlägg ska tas i PM. Däremot kan jag säga att det handlar om OT i två trådar, där jag i det ena fallet gjorde mig skyldig till en s k one-liner. I det andra hade jag den oerhört dåliga smaken att "chatta" med en användare, då jag med en fråga direkt riktad till användaren anknöt till en tidigare tråd.

Det du kan göra är att publicera den "sura" kommentaren från moderatorn här i denna tråd för att vi ska kunna få en chans att bilda oss en uppfattning om "hur sur" kommentaren var. Som det är nu har du inte presenterat så mycket fakta och vi har bara dina självbeskrivna upplevelser att gå på. Tänk om du är en riktig rättshaverist som förtjänade en ordentlig avhyvling?

Jag tror vi alla kan tycka det är bra att moderatorer i efterhand går in och redigerar i trådar som de inte hunnit med tidigare, särskilt viktigt är det att få bort inlägg som bryter mot lagar, särskilt mot dem forumet är skyldiga att ta bort. Det är också önskvärt att moderatorerna i efterhand tar bort även OT-inlägg som ligger och stör i trådarna, det är mycket bra och ambitiöst gjort.

Men om moderatorn sedan måste skicka "sura påpekanden" flera veckor efter att inlägget skrevs råder nog delade meningar. För det första behöver kanske påpekandena inte alls vara av otrevlig karaktär utan utformat i en mer vänlig anda, för det andra kan det kännas lite onödigt att efter så lång tid överhuvudtaget påpeka att någon skrivit OT-inlägg som raderats om det är en i övrigt skötsam medlem det är fråga om (för icke skötsamma medlemmar går det nog lätt att hitta mer aktuella inlägg som bryter mot reglerna).

Mitt inlägg ska ses ur det generella perspektiv det är skrivet, för om fallet ovan vet vi inte så mycket då vi inte fått så mycket fakta om det aktuella ärendet.
Citera
2006-09-30, 16:38
Medlem
miklons avatar
För att inte det här ska blomma ut i en massa spekulationer så postar jag det aktuella PM:et:

Citat:
Jag har tagit bort ett av dina inlägg i Arbetsliv & studier, där du skriver om att bli mod på FB. Du inser säkert själv varför. Det är dessutom det andra meddelandet jag raderar för dig på kort tid, skärpning nu tack.

Inlägget ifråga raderades därför att jag bedömde det som OT och trams och det var mycket riktigt några veckor gammalt. Jag tror att jag såg det när jag gjorde en ren rutinkoll av användaren efter att ha raderat ett annat OT-inlägg, det är något jag alltid gör för att kunna bedöma ev åtgärd. Det kan också ha varit så att jag såg det när jag läste en tråd som jag missat att läsa på ett tag.

Jag får väl be om ursäkt om tonen uppfattades som onödigt otrevlig, det är ungefär så där mina meddelanden brukar se ut när jag har raderat inlägg eller vidtagit någon annan åtgärd.

Ev vidare diskussion i det här ärendet kommer jag ta via PM med användaren.
Citera
2006-09-30, 17:55
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
... så postar jag det aktuella PM:et:

kan inte se nåt som kan tolkas som det minsta surt med det meddelandet, snarare tvärtom lugnt och sakligt.
Citera
2006-09-30, 18:04
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Jag får då dessa inlägg raderade, samt en SUR kommentar av moderatorn, som jag tror är rätt ny, om att jag minsann ska skärpa mig.
Tycker du att kommentaren som miklon gav dig var sur, tja då har du aldrig sett en sur kommentar.
Det miklon gjorde var väl snarare ett vänligt påpekande.
Citat:
Samtidigt finns det riktigt grova OT och övertramp i den avdelningen som inte rensas bort.
Ser du sådana inlägg uppskattas det om du gör en RP.
Citera
2006-09-30, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
För att inte det här ska blomma ut i en massa spekulationer så postar jag det aktuella PM:et:

Inlägget ifråga raderades därför att jag bedömde det som OT och trams och det var mycket riktigt några veckor gammalt. Jag tror att jag såg det när jag gjorde en ren rutinkoll av användaren efter att ha raderat ett annat OT-inlägg, det är något jag alltid gör för att kunna bedöma ev åtgärd. Det kan också ha varit så att jag såg det när jag läste en tråd som jag missat att läsa på ett tag.

Jag får väl be om ursäkt om tonen uppfattades som onödigt otrevlig, det är ungefär så där mina meddelanden brukar se ut när jag har raderat inlägg eller vidtagit någon annan åtgärd.

Ev vidare diskussion i det här ärendet kommer jag ta via PM med användaren.

Moderering ska helst ske "live", att moderera flera veckor senare har inget syfte, om tråden inte spårat ut, så finns det ingen anledning till moderering.

Det är även helt jävla omöjligt att klara av att skriva på ett forum där alla moderatorer har en egen bild av vad moderering går ut på.

Ni måste skaffa er ett konsensus om hur moderering ska skötas.
Citera
2006-09-30, 22:00
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Moderering ska helst ske "live", att moderera flera veckor senare har inget syfte, om tråden inte spårat ut, så finns det ingen anledning till moderering.

Det är även helt jävla omöjligt att klara av att skriva på ett forum där alla moderatorer har en egen bild av vad moderering går ut på.

Ni måste skaffa er ett konsensus om hur moderering ska skötas.
Idealet är att vi modererar live men så är inte fallet. Även vi mods har jobb och familjer så ibland missar vi regelbrott. Som jag har skrivit tididigare så går jag ibland tillbaka och rensar i trådar jag inte hunnit kolla på. Som jag ser det så är det inye en fråga om hur moderering ska ske utan hur man hinner. Skicka gärna rp om ni hittar nåt man borde titta på oavsett hur gammalt.
Citera
2006-09-30, 22:22
Medlem
JazzyJamess avatar
Ja, det är mycket möjligt att jag uppfattade kommentaren som bitskare än den var avsedd. I mina öron lät den sur, eftersom jag uppmanades att skärpa mig, och att det var andra åtgärden på kort tid - vilket inte är så konstigt med tanke på att moderatorn grävt i gamla inlägg.

Nu lät det ungefär som om jag fått hjärnsläpp och postat en massa skit på kort tid. Så var det alltså inte.

Med det så tänker åtminstone inte jag hänga upp mig mer på detta. Tillbaks till det verkliga livets problem och jävelskap i stället
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in