2015-01-09, 11:39
Medlem
rex144s avatar
jag har nu skrivit i 4 dagar att dessa terrorister vill inte dö, de ljuger,
annars hade de direkt efter dådet tagit sig in på ett hotell eller galleria och tagit en massa gisslan, hundratals, tusentals, och avrättat de, och de hade kunnat dö i en episk strid med polisen mitt i Paris,
de hade kunnat dra ut på förhandlingar, hela Frankrike och världen hade förundrats och darrat av skräck,

nu har dessa uslingar tagit ett... gisslan i nån förort, vilken antiklimax,

vilken osis för den som arbetade på den lilla offset firman, vad är oddset att i 7 miljonersstaden med omnejd just den personen skulle hamna i klorna på terrorister,
Citera
2015-01-09, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Me4Victory
Undra vart fan den tredje personen har tagit vägen. Kan ju sluta med något dödläge där också.
Den personen har väl redan överlämnat sig till polisen?
Citera
2015-01-09, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av di.canio
Hollande verkar förvirrad! Vilket sjukt krismöte. Är gubben påtänd? Sitter och snackar för sig själv.

Mycket konstigt..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jk13
Den personen har väl redan överlämnat sig till polisen?
Inte nödvändigtvis. Enligt uppgifter var han i skolan när attacken skedde.
Citera
Medlem
upphovsmans avatar
Hur har Frankrike det med sina straff? Exempelvis om de lyckas fångas utan att dö, vilket straff kommer de då att få?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Svårt att veta. Men ibland när jag spelar GTA så brukar jag locka massa poliser till ett ställe där jag sedan skapar krig och spränger alla i luften.
Jag hamnar ju ändå bara i paradiset när jag dör, så win win.

Vad jag menar är att vi inte har någon aning ifall det var planerat eller inte. Kanske hade de hela tiden tänkt att gömma sig i det tryckeriet och ta gisslan om det skulle behövas.
För de borde fatta att de inte skulle kunna ta sig så långt, därav valde de just den byn.

Eller så kanske det under denna aktion kommer att smälla ordentligt på riktigt, någon annanstans i landet då de är upptagna med dessa två bröder.

Det kan vara väldigt planerat och hela planen har gått i lås, eller så planerade de inte över huvud taget. Bara ett par som råkade ha tillgång till vapen och i stundens hetta gjorde det som de gjorde. De hade ju bara en timma på sig.

Det som talar emot att det fortfarande skulle gå enligt deras plan är mackrånet. Varför råna en mack med risk att röja sin position? Har svårt att få med i någon genomtänkt plan...
Citera
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prickig
Det enda som kan förklara det om dom är sanna martyrer är att dom har varit på väg mot andra mål i så fall
Det låter rimligt, behöver dock ej vara just den gisslan som tagits. Eventuellt kan planerna ha kommit av sig och de tvingats ta gisslan i brådrasket, har ej kunnat följa utvecklingen så noga.
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Han sade att islam är det största hotet mot västvärlden idag. Jag har svårt att inte hålla med honom... Man han beskyllde aldrig muslimer som grupp, utan endast islam som idelogi.
Precis. Dock fick Aftonbladets rubriksättning det framstå som att Jimmie Åkesson pekade ut muslimer snarare än islam. Här är debattartikeln, unvis.it-länkad:
Citat:
Islam skiljer sig dock från kristendom på flera avgörande punkter, till exempel gällande distinktionen mellan andlig och världslig makt och synen på vålds*användning. Islam har ingen motsvarighet till Nya testamentet och inget allmänmänskligt kärleksbudskap. Dessa skillnader har också gjort att islam och den muslimska världen aktivt har avvisat upplysningen och humanismen.

Detta, tillsammans med nästan 1?400 år av krig och motsättningar mellan islam och det kristna Europa, tror sig nu dagens makthavare kunna övervinna i en handvändning.
unvis.it/www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article12049791.ab
Om jag minns rätt publicerades detta 2009, har dock ingen lust att gå in på aftonbladet och dubbelkolla detta.
Citera
Avstängd
dacks avatar
För den som är språkbegåvad så finns det en hel del ätbart på tv kanalen AL JAZEERA fast i en anulunda vinkling.
Citera
2015-01-09, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför drar de ut på det om det är det de vill?

Även om de kanske vill dö som martyrer så kanske de inte riktigt är redo att dö än. När det väl kommer till kritan så kanske de inte är så tuffa som de utger sig för att vara.

Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Hörde det på BBC sändningen, skumt att polisen läcker detta.

Brukar vara mer hyschhysch om vad som sägs.

Tycker också det är konstigt att det kommer ut, medierna borde ju vara helt tystade för att minska chanserna för terroristerna.

Hörde det även på Sky News precis.
Citera
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Man kan inte jämföra Husbyupploppen med detta. Ju längre tiden går innan man skjuter/griper bröderna, desto större ökar risken för att folket utser en egen syndabock. Hollande försöker hälla lim i sprickorna som hotar sammanhållningen. Men själva retoriken om sammanhållning är motbjudande när en liten grupp personer precis har förklarat att det inte finns något enat Frankrike.

Håller dock med om att Löfven är fullständigt inkompeten och att Reinfeldt var en feg liten fitta.

Reinfeldt sprang och gömde sig ännu längre tid efter den misslyckade självmordsbombaren.
Citera
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Det här tryckeriet, vad trycker man där egentligen? Tänkte att tryckeriet i sig kunde vara ett mål.
Ursäkta om detta är off topic eller om det har nämnts tidigare i tråden...

Ingen organisation har tagit på sig dådet, det tyder ju på att det är två ensamma galningar.
Att skrika sig hes om islamism är månne lite överdrivet, även om det kanske är nån saudisk prins som finansierat detta.
Motivet för dessa degenererade förortsungar är nog säkert pengar i första hand.
Citera
2015-01-09, 11:43
Medlem
Polis bekräftar att det verkligen är bröderna Kouachi som är i tryckeriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in