2015-01-08, 21:12
Avstängd
micro113s avatar
Hans Brun terroristforskare tycker att GM agerande där de skjuter polisen inte tyder på någon större professionalitet.
Bara att de ens stannar och slösar tid på att skjuta ihjäl en person som redan är försatt ur spel betraktar han som oproffsigt/amatörmässigt ..

Lite kul i ljuset av den tidigare diskussionen i tråden där somliga fick det bli att rena yrkessupermilitärer...
Citera
2015-01-08, 21:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
De går alltså från dörr till dörr. Så de är alltså säkra på att GM är inom området? Hur förklarar de då att ett skogsområde långt bort är avspärrat?

Ser väldigt förvirrat ut.

Området är stort och består av, skog, lantbruk, villor.

Jag har funderat på det där med flyktbilarna, exakt var hittades de, framförallt den första?
Citera
2015-01-08, 21:16
Medlem
Me4Victorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hans Brun terroristforskare tycker att GM agerande där de skjuter polisen inte tyder på någon större professionalitet.
Bara att de ens stannar och slösar tid på att skjuta ihjäl en person som redan är försatt ur spel betraktar han som oproffsigt/amatörmässigt ..

Lite kul i ljuset av den tidigare diskussionen i tråden där somliga fick det bli att rena yrkessupermilitärer...
Det har väl dock inget att göra med om de är duktiga militärer eller inte. De kan fortfarande vara grymma. Men det har väl redan sagts att de fick utbildning av al qaida så de är väl inga blåbär men inte några proffs i klass med swat heller.
Citera
2015-01-08, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trainInsaiyan
Har följt tråden noga och även rapporteringarna. Har jag missat något så ber jag om ursäkt. Men har polisen någonting annat än det kvarglömda id-handlingarna från flyktbilen? Vad utöver detta har de på bröderna som kopplar dessa till brottet? Jag tycker allt verkar så jävla vagt..

Man hade väl gripit några anhöriga? Man får väl dessutom anta att poliserna sökt dessa bröder i deras hem osv utan vidare resultat...
Citera
2015-01-08, 21:18
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Jag har funderat på det där med flyktbilarna, exakt var hittades de, framförallt den första?
Finns det skogsområde i Paris?
Citera
2015-01-08, 21:18
Medlem
Bilden på de två bröderna sittandes i en bil med jihad-skägg var ju uppe här i tråden väldigt tidigt vill jag minnas, var hittades den då?
Någon som kan hitta inlägget där den postas här första gången?

http://www.thegatewaypundit.com/wp-content/uploads/Said-Cherif-Kouachi-.jpg
Citera
2015-01-08, 21:19
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:

Öhm, fattar inte alls vad han dillar om ifall det du återger här är en korrekt återgivning.

En terrorists syfte är ju inte sällan just att orsaka så många dödsfall som möjligt vid en attack... därför att detta genererar den mesta publiciteten och uppmärksamheten.
En terrorists syfte är ju inte att bete sig som en soldat i krig gör...
Jag håller mao inte med Hans Brun alls om att det faktum att gärningsmännen avrättar en redan oskadliggjord polis säger något om deras eventuella professionalitet.
Om det var så han menade det.
Senast redigerad av Sockerpappan 2015-01-08 kl. 21:21.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebkean
Jag satt och tittade på BBC (tror jag), och de pratade med en person som jag inte minns vem det var. Jag miss att han var muslim i alla fall.
Han tog såklart avstånd ifrån attentatet, men han sade också att han var emot dessa teckningar, fast han tyckte då att man skulle protestera mer fredligt.
Intressant ändå tyckte jag, att det verkar vara svår-tolererat med dessa teckningar även bland mer "civiliserade" muslimer.

Hoppas inte detta var för off nu, det kanske är så, men jag gjorde en reflektion över en BBC-intervju och tänkte att det passade. Gör det inte det så är jag pantad och får skämmas ...

Tyvärr är det lite av kärnan i problemet som leder fram till liknande dåd.

Vi har en stor religiös grupp som kräver särbehandling och om dom inte får det så är detta resultatet.

Det är såklart lätt för olika samfund att komma ut med några avståndstagande floskler när väl dådet har skett men att jobba med det stora problemet 365 dagar om året, år efter år är inte det minsta intressant tydligen.
Att försöka anpassa islam till demokrati och mänskliga rättigheter finns inte på kartan. Alla andra ska anpassa sig till islam. Muslimer vet att det finns stöd för liknande terrordåd i sin heliga skrift, en del hyllar handkraftigheten tom.

Detta är självklart något gärningsmännen är mycket väl medvetna om och utan detta tysta stöd hade dådet troligen aldrig skett.
Citera
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Porte de Pantin där de tvingade till sig en ny bil. Detta enligt Wikipediasidan om dådet.
Citera
2015-01-08, 21:20
Moderator
OYs avatar
Citat:

Det kan ju ingå i operationen att framstå som någon man inte är. Läste vad en terroristexpert hade att säga om flyktbeteendet, ganska intressant faktiskt, jag köper den förklaringen som sannolik.

Han menar att flykt kan tyda på att det eventuellt ingår i planen att slå till igen.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Att man är så vilsna och trots massiva polisiära insatser aldrig når några större framsteg tyder ju på att en hund ligger begraven här. Är de två bröderna verkligen de män som personligen angrep redaktionen, eller är de bara en del av en terrorcell som planerade dådet?
Citera
Medlem
Citat:

Helt riktigt, vore bättre rent taktiskt att låta denne vara. Mer resurser till att ta hand om skadade än döda. Cyniskt men sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in