Citat:
Ursprungligen postat av
rebkean
Jag satt och tittade på BBC (tror jag), och de pratade med en person som jag inte minns vem det var. Jag miss att han var muslim i alla fall.
Han tog såklart avstånd ifrån attentatet, men han sade också att han var emot dessa teckningar, fast han tyckte då att man skulle protestera mer fredligt.
Intressant ändå tyckte jag, att det verkar vara svår-tolererat med dessa teckningar även bland mer "civiliserade" muslimer.
Hoppas inte detta var för off nu, det kanske är så, men jag gjorde en reflektion över en BBC-intervju och tänkte att det passade. Gör det inte det så är jag pantad och får skämmas ...
Tyvärr är det lite av kärnan i problemet som leder fram till liknande dåd.
Vi har en stor religiös grupp som kräver särbehandling och om dom inte får det så är detta resultatet.
Det är såklart lätt för olika samfund att komma ut med några avståndstagande floskler när väl dådet har skett men att jobba med det stora problemet 365 dagar om året, år efter år är inte det minsta intressant tydligen.
Att försöka anpassa islam till demokrati och mänskliga rättigheter finns inte på kartan. Alla andra ska anpassa sig till islam. Muslimer vet att det finns stöd för liknande terrordåd i sin heliga skrift, en del hyllar handkraftigheten tom.
Detta är självklart något gärningsmännen är mycket väl medvetna om och utan detta tysta stöd hade dådet troligen aldrig skett.