2015-01-08, 20:49
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Med värmekameran kan man zooma in och ut beroende på behov, zooma ut vid översiktligt sök, zooma in om man har en signatur som man vill titta närmare på.

Titta med fördel på några klipp till, och undvik ämnet tills du har förstått hur det fungerar.

Men är ni tröga, eller bara troll? Jag nämde zoom-funktionen redan i mitt första inlägg om detta.

Det jag har hört är att man söker i ett område större än Paris. Det är stort det.

Det jag vände mig mot var shponglad som postade en bild där man via en värmekamera kunde se vilka sorts kläder de eftersökta hade på sig och att det med detta som argument målades upp som att polisen skulle kunna hitta dem på 5 minuter med detta magiska redskap. Jag menar att varje människa och djur blir högts en pixel. Ej möjligt att se vad någon har på sig då. Inte ens möjligt att se vad det är för art, förrän man valt att gå in i på ett specifikt objekt.

Då kan man så klart kolla noga. Men att kolla igenom alla prickar tar tid. Och för varje timma som gått, och går, visar det sig att jag har rätt och ni fel. Det tar tid att söka av ett sådant område, för att man inte kan se hela skogen samtigt i högupplösning. Det är omöjligt, fattar ni väl?
Citera
2015-01-08, 20:49
Medlem
Ska vi lämna diskussionen om hur många procent av världens muslimer som är terrorister med konstaterandet att 99% av världens terrorister är muslimer och återgå till ämnet?
Citera
2015-01-08, 20:50
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Ja det är väldigt märkligt att moderata och sekulära muslimer inte verkligen tar tillfället i akt och visar att man tar avstånd mot det våldskapital som många fundamentalistiska muslimer besitter och att man faktiskt klarar av att anpassa sig till tex demokratiska spelregler.

Man ska nog inte underskatta det tysta godkännande som gärningsmännen i detta fallet faktiskt har i ryggen när de radikaliserats och senare utfört ett dåd av denna kalibern.

Svårt att säga annat än att väldigt många muslimer borde se sig som medskyldiga till detta dåd.
Det är det jag menar. Varför tar moderata Muslimer inte tillfället i akt och manifesterar för yttrandefriheten?
Citera
2015-01-08, 20:52
Medlem
NoTruces avatar
Jag hoppas polisen tar dem levande. Ett kulknippe i plytet är att komma undan för lätt. Men om de nu är fundamentalister är det väl inga problem för dem att spränga sig själv i ett försök att bli något slags martyrer?

Nej, de ska visas upp inför världen, dömas i en demokratiskt instiftad västerländsk domstol och få sitta resten av sina liv i ett franskt fängelse där de blir pojkvänner till flåbusar från Marseilles hamn. Allt de föraktar ska de få tillbaka.
Citera
2015-01-08, 20:53
Medlem
XRAHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oingoboingo
Bra ledare i SvD om svenska politikers och medias dubbelmoral och hyckleri när det gäller militant islamism som denna, och deras försvarare (dvs resterande muslimska samhället, tycks det), kontra yttrandefrihet. Man kan undra om det är en sekulariserad demokrati vi lever i.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/en-svensk-tiger_4237839.svd

Och varför är det inget mediadrev mot Mehmet Kaplan, där han får förklara varför han anser att satir om mohammed inte ryms under yttrandefriheten?

Oj, inte den bästa ledaren kanske, men förvånansvärt välskriven för att komma från stormedia. Visar tydligt hur fega och hycklande de styrande i detta land är. Hyckleriets cirkel sluts sen när Vilks avrättas av islamister och Reinfeldt plötsligt står där i rampljuset igen med den där ledsna hundminen han kör med ibland, iklädd en "Jag är Vilks"-tischa.

Ni kommer väl ihåg detta? https://www.youtube.com/watch?v=oc1LZMG1eMA "MOHAMMED, MOHAMMED, MOHAMMED!!!"
Citera
2015-01-08, 20:54
Medlem
Finns det några säkra källor på att dessa varit och stridit i Syrien innan?
Citera
2015-01-08, 20:54
Bannlyst
The Guardian: A vehicle has exploded south of Paris, in Villejuif, and authorities are on the scene, Le Monde reports. None were wounded, according to the paper.

The cause of the explosion, and whether there is any link with the Charlie Hebdo attack, is unknown.
Citera
2015-01-08, 20:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moff .. e
88 tusen (?) polis och militär som söker! Helt otrolig siffra. Borde väl ändå kunna hitta dem.
Sen 18 åringen som som anmälde sig själv måste väl kunna lämna uppgifter...

Betänk att ett stort antal fastigheter undersöks i minsta vrå, det tar tid, oerhört resurskrävande. Inte som att besiktiga en lägenhet på tio minuter, det måste göras på ett säkert sätt.
Citera
2015-01-08, 20:56
Medlem
SmokeOns avatar
Enkel förklaring till varifrån de olika filmklippen är tagna

Karta över området med symboler

- Det lila krysset visar var allt börjar.

- Den gula pilen motsvarar den väg som GM kör. När de kör söderut efter stopp B så gör de längre ner en U-sväng och kör uppåt till stopp C.

- Varje stopp med bilen motsvarar bokstäverna A, B och C.

- Varje kameravinkel motsvarar siffrorna 1, 2 och 3. De vita pilarna visar i vilken riktning man filmat åt.

A - Utanför tryckeriet.
B - När de möter en polisbil (bild: http://www.independent.co.uk/incoming/article9962509.ece/alternates/w460/Charlie-Hebdo-15.jpg)
C - När de stannar för att döda den skadade polisen

1 - http://www.liveleak.com/view?i=85c_1420633406
2 - http://www.liveleak.com/view?i=eea_1420632587 (00:00-00:25)
3 - http://www.liveleak.com/view?i=bc6_1420632668
Om du vill ta en närmare titt själv så utgå från denna koordinat och kolla street view.

Jag är 100% säker på att placeringarna är rätt.
Senast redigerad av SmokeOn 2015-01-08 kl. 20:59.
Citera
Medlem
Nja, 99% är inte sant direkt en googling hade räddat dig. Europol har ett långt dokument https://www.europol.europa.eu/content/te-sat-2014-european-union-terrorism-situation-and-trend-report-2014

2010 var det 0,4% av terrordåden som var av Muslimer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Men dom hade ju ombyte, skor ivf,. Kanske dom bytte om och nåns id halkade ur. Det behöver inte vara några elitsoldater vi har och göra med utan förortskids med en planeringsförmåga utav smash and grab kupper i cv.t

Förortskids med en hel nations poliskår och militär efter sig och fortfarande på fri fot efter 30 timmar.
Glöm det!
Har man letat i moskéerna i närheten av brottsplatsen?
Citera
2015-01-08, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Börjar bli mörkt och ju mörkare det blir desto svårare blir det att fånga attentatsmännen.

Å andra sidan så kommer polisens övertag vara störst under natten. Två trötta ensamma på flykt mot en väldigt stor massa av poliser som har all tänkbar utrustning tillgänglig och nödvändig drillad personal för att bara mala på i sökandet.

Blir inte ett dugg förvånad om de grips inatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in