Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Du missar poängen. Även om det "bara" kanske finns 1 miljon helt extrema muslimer som är beredda att gå terrordåd (skrämmande hög siffra), så är ALLA muslimer mer eller mindre extrema i sitt tänkande, jämfört med exempelvis kristna eller judar.
Till och med våra största muslimska samfund i Sverige vägrar idag att ta avstånd från terrorattentatet. De säger bara generellt att de "inte gillar extremister", vilket kan tolkas som att de inte gillar Islams fiender.
Då har du inte följt debatten. Att muslimer "inte tar avstånd" handlar inte om att man stödjer attacken, utan att man inte vill bli involverad i dådet enbart pga. sin religion. Detta är terrorism och inget annat, därmed har inte muslimer någon skyldighet att "ta avstånd" och förklara sig för världen. Det är det allt det här handlar om. Muslimer världen över har dock fördömt själva dådet, ja.
Jag tycker det är tragiskt att muslimer överlag ska skuldbeläggas för det här. Tycker du att det är fritt fram för alla palestinier och araber att nita första bästa jude på gatan pga. Israels agerande i Gaza? Nej, så försök inte legitimera det i muslimernas fall då.
Angående gärningsmännen så väcks många frågor. Om nu den yngste blivit felaktigt anklagad pga. spridda personuppgifter och ID-handlingar, hur kan vi veta att de nu efterlysta bröderna ens är skyldiga till själva massmordet (även om de sannolikt är involverade i dådet på ett eller annat sätt)? Är det inte så att de "glömt" sina pass och dylikt, precis som ynglingen?
Det är väldigt märkligt avslut på en i annars "professionell" operation.
Allt är inte sagt ännu. Jag tänker mig att man använder araberna/berberna som en vilseledande manöver, kanske med deras kännedom tom. De kan ju ha lämnat landet på något sätt redan och det vore ju ett martyrskap i sig att leda polisen bort från gärningsmännen.
Jag tycker personerna på videoklippen verkar betydligt ljusare än dessa två algerier. Inget vattentätt att gå på förvisso. Men vore det inte optimalt om gärningsmännen faktiskt är två vita etniska fransmän (
flera etniska fransmän strider ju med IS trots allt) samtidigt som hela Frankrike letar efter två algerier.
Det vore väldigt effektivt att utnyttja myndigheternas rasprofilering.
Oavsett så har de hållit sig undan väldigt bra. Grips de inte innan natten eller de närmsta dagarna är det ju helt vansinnigt hur skickliga de är.