2015-01-08, 18:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letnidma
Vet inte hur säker Aftonbladets rubrik är, men 88 000 människor jagar 2 styckna? Undrar vad landet gör om det typ 20 pers som skulle vara inblandad i en attack....

Använder kanske 88000 människor.

Det kan faktiskt vara så att polisen vet att fler än två är inblandade, det vet vi inte.
Citera
2015-01-08, 18:40
Medlem
Omorals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
De vill inte komma undan.
Så varför försöka fly?

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
De är alla muslimers hjältar
Va? Tror du verkligen det? Sjävklart är inte så fallet. Av en liten minoritet, ja.
Citera
2015-01-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Använder kanske 88000 människor.

Det kan faktiskt vara så att polisen vet att fler än två är inblandade, det vet vi inte.

Det ÄR ju faktiskt så 7 personer sitter frihetsberövade t.ex!
Citera
2015-01-08, 18:42
Medlem
Bara för att man skjuter en person så behöver det inte skvätta, spruta blod över hela scenen. Inte ens ett huvud behöver explodera, tro det eller ej.

Dock tycker även jag att det ser lite konstigt ut, i början trodde jag att polismannen spelade död som sista möjlighet att klara livhanken.

Är väldigt nyfiken på hur det utspelade sig strax innan filmen startar. Varför stannar dem bilen och kliver ut? Polismannen kändes inte direkt som ett hot eftersom han inte ens hade dragit sitt vapen.
Citera
2015-01-08, 18:43
Medlem
Hegamons avatar
Det här med olika platser hela tiden, RAID som är Franska polisens motsvarighet till NI (Nationella Insatsstyrkan) i Sverige utför för tillfället flera olika tillslag dvs husrannsakningar mot kända adresser runt om i Paris och dess omgivning. Detta verkar media missuppfatta eller inte förstå, de tolkar det som att gärningsmännen är inringade pga den stora polisiära närvaron. Det handlar enbart om att RAID för tillfället opererar i stor styrka eftersom männen är extremt farliga terrorister och troligen beväpnade med Kalashnikov (AK-47 eller AK-74).

RAID kan förmodligen enbart göra två max tre större tillslag samtidigt. Styrkan är enbart ca 180 man och av de är endast 60 operatörer, de andra är analytiker, förhandlare, logistiker, psykologer etc. Självklart finns understöd från franska militären, polisen etc, men detta är en operation som RAID medvetet genomför långsamt....
Citera
2015-01-08, 18:43
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Nästan 90.000 man jagar terroristerna!

Vad är en "Gendarm"?
Citat:
Mathias Gerdfeldter ikväll 18.13

Totalt 88.000 personer ur franska säkerhetsstyrkor jagar just nu de misstänkta gärningsmännen, i hela Frankrike, enligt en kommuniké från landets inrikesdepartement.

De 88.000 är uppdelade enligt följande:
50.000 poliser, av olika befattning
32.000 ur gendarmeriet
5.000 ur mobila styrkor från polis och gendarmeri
1.150 militärer

http://www.svt.se/nyheter/live/direktrapport-skottlossning-mot-satirtidning-i-paris
Citera
2015-01-08, 18:45
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det ÄR ju faktiskt så 7 personer sitter frihetsberövade t.ex!

Vilket faktiskt inte behöver innebära att dom faktiskt är inblandade Det vet vi inte heller än.

Tack wtfuk ska kika mer på det där när jag orkar.
Citera
2015-01-08, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Det ska tydligen varit en av brödernas pass man hittat. Polisen kan ju haft andra kompletterande uppgifter som gjort dem övertygade att man är rätt personer på spåren. Hur som helst bekräftas det när de blir igenkända på bensinstationen.
Så det var alltså på ansiktet man bekräftade att det var dessa och inte på andra signalement som jag skrev tidigare? Bilfärg, bilmodell, vapen i baksätet, ett utländskt utseende. Tror man hade ringt till polisen om detta stämt in utan att man var övertygad om utseendet på gärningsmännen.

Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
För att de är födda i Paris?
Mja, vart dem är födda är egentligen oväsentligt då språket ofta följer med, dock att de växt upp i fosterhem skulle kunna vara mer av en anledning.
Men vid närmare eftertanke får jag inte ihop det ändå, då de utövat Islam i åtminstone 15år och har varit nere i Syrien. Att inte kunna uttala Allahu Akbar korrekt känns väldigt märkligt.
Citera
2015-01-08, 18:46
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer

Vad är en "Gendarm"?

Citat:
A gendarmerie or gendarmery (/dʒɛnˈdɑrməri/ or /ʒɑːnˈdɑrməri/) is, in principle, a military[1] force charged with police duties among civilian populations. Members of such a force are typically called "gendarmes". The Shorter Oxford English Dictionary describes gendarme as "a soldier who is employed on police duties" and a "gendarmery, -erie" as "gendarmes as a body".
Modern civilian police forces may retain the title of "gendarmerie" for historic reasons.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gendarmerie
Citera
2015-01-08, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Bara för intressets skull. Någon som vet vad han säger innan han blir skjuten?
http://www.liveleak.com/view?i=bc6_1420632668

"Vi har hämnats profeten Mohammed" Säger terroristen innan han avrättar polismannen.
Senast redigerad av gs-v-se 2015-01-08 kl. 18:53.
Citera
2015-01-08, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Bara för intressets skull. Någon som vet vad han säger innan han blir skjuten?
http://www.liveleak.com/view?i=bc6_1420632668

Förresten är det någon annan som har noterat skon som han plockar upp? Ombyte under flykten?

Han bad för sig liv har jag för mig, vad exakt som sades kommer jag inte ihåg.
Citera
2015-01-08, 18:48
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer

Vad är en "Gendarm"?

En gendarm är en polis som är underställd försvarsdepartementet, alltså en militärt organiserad polis. De franska gendarmerna arbetar främst på landsbygden och i de mindre städerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in