2015-01-08, 18:30
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Expressen.se citat;

Just nu rapporterar L'Union att gärningsmännens vita Renault har hittats av polisen.

Den var inte utbränd. Mycket märkligt, vad är det för lirare egentligen, de försöker inte ens sopa undan spår efter sig, amatörer, vad kan det annars betyda?

De vet kanske redan att de är identifierade. Planen sprack. De har bråttom och måste improvisera. Jag menar, även om man är tränad militärt så behöver det inte betyda att man är tränad för att undgå en så stor sökoperation som de facto pågår.
Citera
2015-01-08, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Exakt vad plattorna tål är hemlighetsstämplat.

Någon här som har erfarenhet av sökoperationer eller är insatt? Det är ett stort område och tar därför tid. Någon form av tidsuppskattning av t ex skogsområdet?

Edit: Sist jag läste var 18-åringen fortfarande frihetsberövad.

Exakt på håret vad dem tål kanske är hemligstämplat men det tror jag inte. De klarar upp till 7,62 AP
Citera
2015-01-08, 18:31
Medlem
Snapcounts avatar
Den där skogen blir mer aktuell..

Et øyenvitne sier til Sky News at han så de to gjerningsmennene bevæpnet med automatvåpen mens de flyktet inn i den store skogen i Aisne-området. Skogen er større enn Paris i utstrekning

http://www.tv2.no/nyheter/paris-skytedrama
Citera
Medlem
Porsennas avatar
Citat:
Expressen.se citat;

Just nu rapporterar L'Union att gärningsmännens vita Renault har hittats av polisen.

Den var inte utbränd. Mycket märkligt, vad är det för lirare egentligen, de försöker inte ens sopa undan spår efter sig, amatörer, vad kan det annars betyda?

Bränder lockar till sig uppmärksamhet. En rökpelare på landsbygden upptäcks direkt från exempelvis en helikopter.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMary
Jag har sett flertal fråga om detta tidigare i tråden, men aldrig fått något svar.
Det som skrivs är att ett ID är funnet i i bilen, 18-åringens som förklarades oskyldig om jag förstått det rätt?
Min fråga är iaf, hur vet man att just dessa två män är de man söker efter?
När de var på bensinstationen hade man ju redan uppgifter om vilka det var och de kändes igen efter utseendet? (Inte så svårt att lista ut om man vet bilmodell och färg, två personer med utländskt utseende och även såg vapen i bilen då?)

Det intressanta är ju att de som begick terrorattentatet på Charlie Hebdo inte nödvändigtvis är de som rånade macken och som nu eftersöks. Jag förstår inte varför många utgår ifrån att det är samma personer som är delaktiga i de här olika händelserna. Glöm inte att attentatsmännen var maskerade, varför?
Citera
2015-01-08, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Allt? inkluderar det att gå till fel port, 4 nummer nerför gatan?

Eller att förlita sig på en person som är försenad att öppna porten?

Eller att väl när man kommer in, åka upp till fel våningsplan?

Vafan har du fastnat på whoco-knappen eller? :-)

Syftade bara till vittnen och andra som sagt att de verkar ha haft en jäkla koll på läget. Tex att de valde tidpunkten i veckan då det är enda gången som alla journalister är samlade på kontoret.

Aja fortsätt med ert detektivarbete, det tackar jag för iaf!
Citera
2015-01-08, 18:32
Medlem
Bara för intressets skull. Någon som vet vad han säger innan han blir skjuten?
http://www.liveleak.com/view?i=bc6_1420632668

Förresten är det någon annan som har noterat skon som han plockar upp? Ombyte under flykten?
Senast redigerad av HmmVadSkaJagHeta 2015-01-08 kl. 18:36.
Citera
2015-01-08, 18:33
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMary
Jag har sett flertal fråga om detta tidigare i tråden, men aldrig fått något svar.
Det som skrivs är att ett ID är funnet i i bilen, 18-åringens som förklarades oskyldig om jag förstått det rätt?
Min fråga är iaf, hur vet man att just dessa två män är de man söker efter?
När de var på bensinstationen hade man ju redan uppgifter om vilka det var och de kändes igen efter utseendet? (Inte så svårt att lista ut om man vet bilmodell och färg, två personer med utländskt utseende och även såg vapen i bilen då?)

Det ska tydligen varit en av brödernas pass man hittat. Polisen kan ju haft andra kompletterande uppgifter som gjort dem övertygade att man är rätt personer på spåren. Hur som helst bekräftas det när de blir igenkända på bensinstationen.
Citera
2015-01-08, 18:33
Medlem
Kaffenarkomanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av copybird
Om jag inte missminner mig så skall svenska försvarets kroppsskada 94 med tilläggsplatta klara 7,62 AP, sätter dock inte min anala oskuld på det.

Kollade upp det nu och det stämmer
Kan jag inte svara på. Körde själv Rav från Paraclete klass IIIA med point blank plattor. Dom klarade upp till klass IV dvs .30 AP

Men kör svenskarma med Klass III plattor så ska dom palla 7,62 AP
Senast redigerad av Kaffenarkomanen 2015-01-08 kl. 18:36.
Citera
2015-01-08, 18:34
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Expressen.se citat;

De vill inte komma undan. De är alla muslimers hjältar, om de skjuts blir de martyrer. De är i och med denna handling hur som helst säkrade en plats i det islamska Paradiset.
Citera
2015-01-08, 18:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porsenna
Bränder lockar till sig uppmärksamhet. En rökpelare på landsbygden upptäcks direkt från exempelvis en helikopter.

Visst, det är en avvägningsfråga i den givna situationen för stunden, dock konstigt att de kvarlämnar saker som påstås ha anknytning till islam, nästan lite för övertydligt för att vara trovärdigt. Varför flyr de över huvud taget, inte likt islamister, de ska dö för Allah, martyrdöden. De här två som jagas är fegare än kräk, de borde konfrontera polisen, mer logiskt, hm?
Citera
2015-01-08, 18:35
Medlem
Vet inte hur säker Aftonbladets rubrik är, men 88 000 människor jagar 2 styckna? Undrar vad landet gör om det typ 20 pers som skulle vara inblandad i en attack....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in