2015-01-08, 18:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Vad har hänt med 18-åringen som frivilligt lämnade över sig till polisen? Hörde att han räknas som oskyldig, hur vet man det? Var det han som lyckades dumpa id-handlingar i bilen?

Han lär ha varit i skolan när dådet skedde, bevittnad av åtminstone flera elever.
Citera
2015-01-08, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av copybird
Det har jag svårt att tro men troligtvis splitterskyddat.

Kan vara skottsäkert mot vanlig ammunition, men inte mot pansarbrytande ammunition.
Det finns ju specialtillverkat bilglas som är skottsäkert mot vanlig ammunition, men inte mot pansarbrytande.

Är väl likadant med skyddsvästar, de klarar inte pansarbrytande eller höghastighets AK-ammunition?

Skyddsvästar är väl mest mot pistoler, revolvrar, knivhugg, splitter etc?

Jag tror inte en normal skyddsväst klarar skott från en AK 7,62?

Vart i helvete är samhället på väg?

Ska alla väktare, poliser, ordningsvakter behöva bära skyddsväst och hjälm JÄMT snart?

Fanns det här problemet för 20 år sedan?
Citera
2015-01-08, 18:18
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Visst så är det ett hemskt dåd som bröderna gjorde, men sen att ha lyckats fly från snutarna i snart två dagar är ju en jävla bragd, snart så börjar man hoppas att de klarar sig från sin flykt, lycka till för fan.
Citera
2015-01-08, 18:21
Medlem
Kaffenarkomanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdmiralCanaris
Kan vara skottsäkert mot vanlig ammunition, men inte mot pansarbrytande ammunition.
Det finns ju specialtillverkat bilglas som är skottsäkert mot vanlig ammunition, men inte mot pansarbrytande.

Är väl likadant med skyddsvästar, de klarar inte pansarbrytande eller höghastighets AK-ammunition?

Skyddsvästar är väl mest mot pistoler, revolvrar, knivhugg, splitter etc?

Jag tror inte en normal skyddsväst klarar skott från en AK 7,62?

Vart i helvete är samhället på väg?

Ska alla väktare, poliser, ordningsvakter behöva bära skyddsväst och hjälm JÄMT snart?

Finns olika klasser på västarna och även tilläggsplattor. Viss skillnad mellan en klass 1 väst som en ordningsvakt har under tröjan och en klass tre med extra plattor man har inom det militära.
Citera
2015-01-08, 18:23
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickis94
Men läs på. https://en.wikipedia.org/wiki/Anjem_Choudary

Enligt wikipedia var han* "chairman of the Society of Muslim Lawyers".

"played an instrumental role in the recruitment of Muslim trainees leaving Britain to fight abroad"

Uppenbarligen inte en harmlös enstöring i alla fall, enligt wikipedia.

*)
Citera
2015-01-08, 18:24
Medlem
pyro860s avatar
Citat:

Jämt är väl att ta i, skyddsvästar behövs i vissa sammanhang?

Citat:

Jadå, på vissa ställen i USA gick man ogärna oskyddad som polis för 20 år sedan.
Citera
2015-01-08, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffenarkomanen
Finns olika klasser på västarna och även tilläggsplattor. Viss skillnad mellan en klass 1 väst som en ordningsvakt har under tröjan och en klass tre med extra plattor man har inom det militära.

Om jag inte missminner mig så skall svenska försvarets kroppsskada 94 med tilläggsplatta klara 7,62 AP, sätter dock inte min anala oskuld på det.

Kollade upp det nu och det stämmer
Citera
2015-01-08, 18:27
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Det mesta tyder väl på att det var hans ID som hittades i bilen ja, men så vitt jag förstår är han friskriven från brottsmisstanke.

Nej, det var en av brödernas ID som hittades. Såvitt jag vet är 18 åringen svåger till de misstänkta bröderna o det var därför han togs in (rapporterades om tre GM inledningsvis). Han har alibi sägs det men är fortfarande inte formellt avskriven från misstankarna.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Senast redigerad av Xfiles 2015-01-08 kl. 18:29.
Citera
2015-01-08, 18:27
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av copybird
Om jag inte missminner mig så skall svenska försvarets kroppsskada 94 med tilläggsplatta klara 7,62 AP, sätter dock inte min anala oskuld på det.

Exakt vad plattorna tål är hemlighetsstämplat.

Någon här som har erfarenhet av sökoperationer eller är insatt? Det är ett stort område och tar därför tid. Någon form av tidsuppskattning av t ex skogsområdet?

Edit: Sist jag läste var 18-åringen fortfarande frihetsberövad.
Citera
2015-01-08, 18:28
Moderator
OYs avatar
Expressen.se citat;

Just nu rapporterar L'Union att gärningsmännens vita Renault har hittats av polisen.

Den var inte utbränd. Mycket märkligt, vad är det för lirare egentligen, de försöker inte ens sopa undan spår efter sig, amatörer, vad kan det annars betyda?
Citera
2015-01-08, 18:29
Medlem
Jag har sett flertal fråga om detta tidigare i tråden, men aldrig fått något svar.
Det som skrivs är att ett ID är funnet i i bilen, 18-åringens som förklarades oskyldig om jag förstått det rätt?
Min fråga är iaf, hur vet man att just dessa två män är de man söker efter?
När de var på bensinstationen hade man ju redan uppgifter om vilka det var och de kändes igen efter utseendet? (Inte så svårt att lista ut om man vet bilmodell och färg, två personer med utländskt utseende och även såg vapen i bilen då?)
Citera
2015-01-08, 18:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Exakt vad plattorna tål är hemlighetsstämplat.

Någon här som har erfarenhet av sökoperationer
eller är insatt? Det är ett stort område och tar därför tid. Någon form av tidsuppskattning av t ex skogsområdet?

Edit: Sist jag läste var 18-åringen fortfarande frihetsberövad.

Ja, jag har det, men jag kan inte säga någon exakt tid, beror på många faktorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in