2015-01-08, 14:34
Medlem
RodVinsSpyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Varför skulle en syrisk tecknare som varit delaktig i karikatyrerna själv plantera ett terroristdåd på sin egna arbetsplast? Hade det varit något skumt på gång hade han suttit fängslad just nu med tanke på hur pedantisk den franska polisen är i utredningen.

För mig låter det inte helt osannolikt. Tror du vi hade fått veta det då?

Som sagt lämnar allt osagt då de är bara spekulationer som återstår att se..
Citera
2015-01-08, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Inte det utan timingen att hon kom försent just när de skulle attackera. Utan henne hade de inte tagit sig in.

Timingen är extremt enkel att förklara!
De väntade förmodligen på att någon skulle komma, svårare är det inte!
Citera
2015-01-08, 14:38
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Det där med kvarlämnade id-handligar känns allt för klantigt. Till och med för två outbildade dumskallar från Paris-slummen. "Fan brorsan! Jag glömde plånboken i jihad-jeepen!"

Det är samtidigt svårt att bedöma, då man förmodligen inte riktigt befinner sig i normaltillståndet efter att ha slaktat en massa människor och är på flykt. Adrenalin kanske gör en mer reaktionsbenägen och uppmärksam på omgivningen, men det är tveksamt att det gör en mer ordningssam. Sedan spelar det säkert in om personerna endast är tränade i att döda eller om de har redan omfattande erfarenhet av det. Förvisso brukar regelrätta psykopater inte reagera fysiskt på samma sätt som vanliga människor, d.v.s. de kan behålla en relativt låg puls och lugn även när de begår grova våldsbrott.
Citera
2015-01-08, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
lol

http://www.liveleak.com/view?i=684_1420667891 - Police takes slefie during attacks

Knappast en "selfie". tramsig video.
Citera
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ja, det är rätt lugnt att stå och vänta helt ledigt med automatvapen utanför en tidningsredaktion som har en hotbild emot sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Dom joggade ihop och pratade om jihad för att inte bli avlyssnade av polisen..
Ja, det där med kalashnikov-träningen kan ju näppeligen varit Buttes-Chaumont! Även om bilderna i videon såg ut att vara därifrån.
Men uppfattade du varför och hur han blev gripen och fängslad?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RodVinsSpya
För mig låter det inte helt osannolikt. Tror du vi hade fått veta det då?

Som sagt lämnar allt osagt då de är bara spekulationer som återstår att se..

Jag förstår dock inte hur du drar denna koppling när den syriske tecknaren ska ha varit delaktig i karikatyrerna på CH. Tror knappast ev GM hade sett honom som oskyldig. Varför skulle han bistå information till islamister när han själv verkar bekämpa dem genom sigt tecknande?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Vad är skillnaden? Man lär sig att alltid döda?

Grejen med dessa terrorister är ju att de alltid haft gott om reguljärt utbildade soldater, så varför skulle de inte utgå direkt från vanlig militärutbildning?

Jag tycker jag lagt fram ganska tydligt vad skillnaden är i tidigare inlägg. Förstår du inte så orkar jag inte argumentera med dig.. Men den samanfattade skillnaden, det finns proffs och så finns det amatörer..
Citera
2015-01-08, 14:41
Medlem
Xfiless avatar
En källa uppger för nyhetsbyrån AFP att jihadistflaggor och molotovcocktails påträffats i den övergivna bilen som hittades tidigare i dag.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20125119.ab
Citera
2015-01-08, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil

De gick dessutom fel först, ramlade in på den gamla redaktionen några hus därifrån....
Citera
2015-01-08, 14:43
Medlem
santos_devilles avatar
En person på France 24 sa aldeles nyss att den yngsta som lämnade över sig till polisenvar oskyldig och att det är fakta. (We know the ...)

Då kommer man ju till frågan:

1: Varför misstänkte dom honom från början ? (Var den enbart pga att han är syrier och svåger?)
2: Vem är då den tredje mannen ? (Finns det ens några bevis för att det var tre män?)
3: Kan det ha varit den yngsta mannens ID-Handlingar som fanns i bilen som var planterade där av de två bröderna ?
Citera
2015-01-08, 14:44
Medlem
B3rt3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
En källa uppger för nyhetsbyrån AFP att jihadistflaggor och molotovcocktails påträffats i den övergivna bilen som hittades tidigare i dag.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20125119.ab
Vad skulle man ha molotovcocktails till när man enligt uppgift är beväpnade med granatgevär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in