2015-01-08, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Hela den här historien om att Jihad-bröderna kör med gasen i botten i en liten Fiat fyllt med raktetgevär på väg mot typ Notre Dame känns inte så trovärdig. Bara för polisen att lägga ut spikmattor.
Exakt, det är så jag menar. Det borde ju inte vara svårt alls att stoppa en bil på en avstängd motorväg.
Franska polisen är inte direkt resursfattiga om man säger så.

Det luktar lite konstigt det här.
Antingen det eller så vill de bli hittade. Lägenheten är armerad? Kanske.
Citera
2015-01-08, 14:11
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Ser ut som de 3 personerna som utpekats är oskyldiga = gm har lagt ut stulna id-handlingar.

Den 18-åring som "var med" av de 3 förövarna, satt i en lektionssal när attacken skedde, dennes klasskompisar har gått ut på twitter för att försvara honom och ge honom alibi. Twitterkontona och personerna bakom verkar ha kollats upp ordentligt, så det verkar inte vara ännu en press-lögn.

Saxat:

Mourad Hamyd turned himself in to police in his hometown of Charleville Mezieres near the border with Belgium after he was named as one of three suspects in the attack, which killed 12, and saw his name on social media. Soon after people claiming to be classmates started tweeting under the hashtag #MouradHamydInnocent.

“He’s in my class, and he was there for lessons this morning,” said @babydroma, in all capitals. Her account has been active since 2012, and before Wednesday was full of chatter about teachers and lessons, with a picture of film star James Franco as wall paper.

Apparently frustrated by journalists and others questioning her identity and motive, a couple of hours later she added. “I swear to you I haven’t spoken to Mourad more than five times, but I felt obliged to help him,” and later clarified that they had been in a philosophy class, not a history class at the time of the attack.

Others also joined in on the same hashtag. “Imagine that you went to class with your mate, and then in the evening he is accused of (taking part in) the attack. Please retweet #MouradHamydInnocent said @_neednobody. An 18 year-old called Laura, she also has a long-standing account with tens of thousands of tweets, and says she studies BTS, a course. Another teenager, @AnyceDz, said Hamyd was a friend and the two had spend the morning together, and changed his profile name to #MouradHamydInnocent. He also said on twitter that school officials advised him to stop giving interviews about his friend.

Källor: https://twitter.com/hashtag/MouradHamydInnocent?src=hash

http://www.theguardian.com/world/live/2015/jan/08/charlie-hebdo-shooting-several-arrests-in-manhunt-for-suspects-live-updates

Så några andra muslimska twittrare som känner en av förövarna ger honom alibi.
Vi får se om det håller. Det borde inte vara svårt att kolla upp
Citera
2015-01-08, 14:11
Medlem
Xfiless avatar
AFP skriver nu att franska insatsstyrkan befinner sig i Paris efter att misstänkta personer setts.

#BREAKING French special forces deploy in zone where Paris attack suspects spotted

https://twitter.com/AFP
Citera
2015-01-08, 14:12
Medlem
RodVinsSpyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L Ron Hubbard
Alla var inte på plats. Riad Sattouf var en som inte var med på mötet.

Jaså? Finns det kanske inte något att hämta där...

Var denna människa den enda som ej fanns på plats?
Vars finns denna information?
Tack!
Citera
2015-01-08, 14:12
Medlem
Beemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Exakt, det är så jag menar. Det borde ju inte vara svårt alls att stoppa en bil på en avstängd motorväg.

Det är ju ganska svårt om man inte vet var bilen är. Det har ju inte varit en biljakt precis.
Citera
2015-01-08, 14:13
Medlem
Citat:

Lite det jag menar med mitt tidigare inlägg. Det händer nog en sjukt massa grejer som inte allmänheten får veta. Jag vill veta vad dom vet, när dom fick reda på det och hur dom fick reda på det.

Jag tror terroristerna kommer fångas in snart, dagar senast. Däremot kommer dom inte tas vid liv eftersom dom vill bli martyrer.
Citera
2015-01-08, 14:13
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe
Enligt DN har man hittat flyktbilen övergiven nu.

"Bilen som tros ha körts av de misstänkta terroristerna har hittats övergiven mellan Villers-Cotterêts och Crépy-en-Valois, enligt Le Figaro. Polisens elitstyrkor ska finnas i området."

Vad håller de på med tro? Jag tror det kommer smälla snart någonstans.
Citera
2015-01-08, 14:14
Moderator
OYs avatar
En karta med intressanta omnämnda platser kring händelsen.

https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zA7aZ_yLfR38.k30KdR3Yp_VM
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Ser ut som de 3 personerna som utpekats är oskyldiga = gm har lagt ut stulna id-handlingar.

Den 18-åring som "var med" av de 3 förövarna, satt i en lektionssal när attacken skedde, dennes klasskompisar har gått ut på twitter för att försvara honom och ge honom alibi. Twitterkontona och personerna bakom verkar ha kollats upp ordentligt, så det verkar ]

Men det kom fram redan i natt när han angav sig, att han hade troligt alibi.

Nu är det stort polis pådrag med armerade bilar i porte de la villette.... har de åkt runt själva stan tro?
Citera
Medlem
Xfiless avatar
AFP tar tillbaka sin tweet o skriver nu istället att männen befinner sig i en lägenhet i Crépy-en-Valois som ligger norr om Paris. Insatsstyrkan är på plats.
Citera
2015-01-08, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beemo
Det är ju ganska svårt om man inte vet var bilen är. Det har ju inte varit en biljakt precis.

De har ju lokaliserat personerna? För ganska länge sedan också. Man måste inte ha en biljakt för att lokalisera en bil på en tom och avspärrad motorväg.
Eller har jag fel? Tycker att det har varit en jävla snack om det för kanske en timma sedan.
Citera
2015-01-08, 14:15
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:

Jag bara tänker på Breivik som lyckades ta sig till Utöya efter bomben i Oslo.
Eller dom här muslimska bröderna i Boston som sprang åt strömmen..

I efterhand är det ju enkelt att vara fokuserad på detaljer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in