Citat:
Ursprungligen postat av
Golonka
Mycket diskussioner om de här killarnas eventuella s.k "false flag" och till synes irrationella -och utanför det gängse mönstret- val av modus operandi.
Också mycket spekulationer och konspirationsteorier som uppkommer till följd av att media vill vara först med att rapportera något om gripande/ingripande eller vad polisen egentligen gör och vet.
Kvarglömda körkort och ID-handlingar. Någon dyker upp på polisstationen och överlämnar sig.
Först är man i Reims, sedan har man skjutit ner någon av terroristerna, sedan är ingen gripen eller skjuten, men man vet var de är. Så dyker en annan bil med maskerade och automatvapenbärande gubbar upp på en bensinmack åt precis motsatt färdriktning mot vad som förväntas (tillbaks in mot Paris) och nu gurglar och kokar det rejält överallt!
Vi vill veta! Vi vill ha svar och vi vill ha resultat! Tusentals poliser, gendarmer och militärer "slår en järnring" och vi kan inte begripa att man ännu inte fått fast de här gubbarna knappt 24 timmar efter dådet och med hur många gömställen och potentionella safe houses som helst i området där sympatisörer kan ge logisktiskt stöd och underhåll i väntan på exfiltration eller nästa fas i insatsen.
Det här kan mycket väl vara första delen i en koordinerad och samlad attack på ett större mål än bara en tidningsredaktion och de här killarna är kanske så "värdefulla" ur ett operativt perspektiv, att man helt vill undvika att de fångas in eller stupar. Kanske är bilen på väg mot Paris några helt andra grabbar? Kanske hänger även beskjutningen och dödandet av en kvinnlig polisman nu idag ihop med hela operationen, eller så kan detta vara en ensamvarg som låtit sig triggas av att jihad nu äntligen kommit till Frankrike på allvar och drar på sig stridsvästen och plockar fram AKn han haft i garderoben i alla år. Vi vet inget om det heller!
Och vi kommer att få fler motstridiga uppgifter. Enskilda polismän eller militärer gör uttalanden om saker man egentligen inte vet någonting om, utan som bara är rykten inom den egna organisationen. Så måste detta dementeras, nya uppgifter delges och den informationen är kanske inte lika het och sexig, så därför lever tidigare uppgivna felaktiga saker kvar även sedan de dementerats från officiella kanaler.
Det är KAOS just nu. Allmänheten vill ha resultat! Politikerna ligger på polis och åklagare för de vill ha resultat! Massmedia jagar och efterfrågar information och spekulerar enligt känt mönster och det som ena sekunden är en långsökt teori framkastad av någon från höften, blir när det tuggats om ett antal gånger, etablerad sanning som förvirrar och rör till det för alla inblandade aktörer. Ni skulle nog bli förvånade över hur ofta just massmedierna blir någon sorts underlag för underrättelser för den enskilde soldaten/polisen längt fram i ledet där överblicken är som sämst inom en mycket trång sektor. Man vill ju veta vad fan som händer, vad man håller på med och vad FIENDEN håller på med! Och det tar tid att sammanställa, faktagranska och delge information och underrättelser inom den egna organisationen. Ni skulle nog bli ganska chockade över att höra hur ofta "Lasse i Ledet" står i värnet och glor på twitter, facebook, sidor som denna, Aftonslasken eller motsvarande, för att eftersöka information om vad som händer nu direkt!
Jag tror såhär: Detta är ingen s.k "false flag"-operation där ryssarna eller nationalister eller nynazister eller CIA eller fanvetvad har satt igång en grej för att hitta på något skit man har ett långsiktigt mål med. Detta är religiöst motiverade soldater som fått träning och utbildning någonstans (finns filmer på youtube från b.la IS träningsläger) och där man faktiskt ser ett betydligt bättre taktiskt uppträdande från soldaterna än vad vi är vana vid. Man rör sig korrekt, man jobbar med eld, rörelse och understöd precis som "riktiga" soldater. Många av dem som är aktiva inom IS ledarskap är också före detta högre officerare från Saddams armé som sadlat om och blivit religiösa på gamla dar. Säkert ser det likadant ut inom Al-Quaida Yemen och bland talibanerna i viss utsträckning. Kan rent av finnas personer som utbildats militärt i Väst som gått över till dessa organisationer och som tar med sig sina kunskaper dit. Man blir inte jalla-jalla-skjutande stamkrigare bara för att man skaffat sig en ny husse, utan givetvis tar man med sig sin komptens och använder den.
Jag tror att attacken på tidningen är första steget i en flerstegsraket. Vi kommer att få se mer grejer och jag tror att Danmark ligger pyrt till för nästa insats. Gruppen från Paris kanske rent av redan finns på plats någon annanstans och ligger i väntläge för nästa tillslag. Det tar inte tio timmar med bil från Paris till Köpenhamn eller London och även om "alla letar" och om man "täppt igen gränserna", så går det hur bra som helst att ta sig över om man vidtagit förberedande åtgärder och har logistiskt stöd på plats. Man belastar motståndarens spaning och resurser genom att lägga ut villospår som måste kollas upp och förnekar honom möjlighet att kraftsamla. Det kan komma fler attacker från självständiga aktörer som triggas av den här händelsen och som träder i aktion på egen hand. Oberoende av den här gruppen då alltså, men där man tar tillfället i akt och träder i aktion. Vi har tidigare talat om sleeper cells från Syrien och Irak som följt med flyktingströmmarna upp i Europa och som kan finnas på plats lite här och var. Om man har en organisation som är platt med vattentäta skott mellan de olika delarna, så är man oerhört svår att nysta upp därför att de enskilda och autonoma grupperna saknar kontakt med varandra och inte vet ett skit om varandra, men där man nu i dessa grupperingar ser händelserna i Paris som en startsignal på att själv träda i aktion.
Detta kan bli riktigt smetigt, damer och herrar. Riktigt smetigt!
Och Sverige ligger nog inte allt för bra till heller, oavsett att vi erkänt Palestina och att våra massmedier gör allt för att appeace muselmanerna med ödmjukt förhållningssätt etc. Bland annat har GRÖFAZ Henrik Arnstad varit aktiv i att piska fram en bild av Sverige som ett fascismens och främlingsfientlighetens näste i Europa där vi bränner moskeer, diskriminerar och trakasserar muselmaner.
Ett bra nyanserat inlägg som jag skriver under på förutom ett par detaljer.
Nej, det tar inte tio timmar med bil från Paris till Köpenhamn, enligt google maps tar det 12h 45min. laglig körning utan köer på autobahn som är mycket vanligt.
Vad gäller eld och rörelse så är det korrekt angivna grundelement i strid, dock är
understöd det samma som eld, du missade elementet
skydd. Jag har varit inne på det tidigt, de verkar inte anamma skyddselementet vilket jag reagerade på. Av bland annat detta faktum drog jag slutsatsen att det förmodligen inte rör sig om elitsoldater, sannolikt har de tränats militärt, förmodligen då i ett
terroristläger om jag får kalla det så, kanske har varit soldater i Irak eller Syrien men inte elitsoldater så att säga.
Annars ett bra inlägg.