2015-01-08, 12:39
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 40-27-30
Enligt SvD:

Lite uppseendeväckande att de befann sig 50 km norr om Paris och sedan åkte iväg mot Paris igen. Så är de påväg tillbaka mot Paris, eller någon annan stad i norr?

Jag läste någonstans att mannen som sköt poliskvinnan idag skulle vara en 52-åring som har fångats av polisen, kan någon verifiera?

Ang. ditt citat: "Hannes Delling:
Två män som hade samma signalement som de jagade gärningsmännen har alltså siktats på en bensinstation i norra Frankrike vid 10.30. De ska ha anlänt i en Renault Clio med maskerade nummerplåtar och rånarluvor som täckte ansiktet.
Enligt chefen för bensinstationen var vapen synliga i den bakre delen av fordonet. De körde i riktning mot Paris, enligt Le Parisienne. Enligt tidningen var männen beväpnade med k-pistar."

Varför åker Frankrikes mest eftersökta män vars ansikten är kända runt med täckta registreringsplåtar och rånarluvor? Det verkar fullständigt idiotiskt.
Citera
2015-01-08, 12:39
Medlem
Theangleaxes avatar
Det är ju lite positivt att de inte sprejar ner civila helt random iaf.

Angående riktningen mot paris, kan ha kört dit med mening som en undanmanöver för att sedan fly bortåt.
Citera
2015-01-08, 12:41
Medlem
http://www.expressen.se/nyheter/dodsskjutningar-i-paris/

Reporter står vid en riksväg 60-70 kilometer i någon riktning (trodde först norr, men nu är jag osäker) om Paris, vid en bensinmack. Gärningsmän kan vara i området. Ganska bra rapportering för en gång skull.
Citera
2015-01-08, 12:41
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Det verkar ha varit knallskott, och inte riktiga granater, som kastats mot en Moské i natt.

Eld har anlagts vid ett bönerum och på några andra ställen med muslimsk anknytning.

Men inga människor har skadats och de materiella skadorna verkar vara små.

Detta var en kort sammanfattning av Le Figaros ganska utförliga artikel: http://www.lefigaro.fr/actualite-france/2015/01/08/01016-20150108ARTFIG00116-serie-d-actes-anti-musulmans-au-lendemain-de-l-attentat-contre-charlie-heb do.php
Citera
2015-01-08, 12:43
Bannlyst
Expressen för 10 minuter sedan: Anställda i kontorsstadsdelen La Défense i västra Paris uppmanas i ett mejl hålla sig inomhus, då en beväpnad man ska ha setts i området, skriver Le Figaro.

Är det en slump eller så här dagligen i Paris?
Citera
2015-01-08, 12:44
Medlem
BetweenTheBarss avatar
Bor i Frankrike och kan säga att det (helt förståeligt) är en minst sagt galen uppståndelse kring det här. Lite svårt att säga vad som sagts och inte sagts med denna forumformen (till skillnad från t ex reddit) men har någon nån undran så kan jag kanske försöka klargöra något. Min facebook-feed drunkar i Je Suis Charlie och antiislamistisk propaganda at the moment, från i övrigt opolitiska personer. Marine le Pen gnuggar händerna i detta nu...

Är övertygad om att detta kommer leda till en ännu starkare högervåg över hela Europa
Citera
2015-01-08, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Ang. ditt citat: "Hannes Delling:
Två män som hade samma signalement som de jagade gärningsmännen har alltså siktats på en bensinstation i norra Frankrike vid 10.30. De ska ha anlänt i en Renault Clio med maskerade nummerplåtar och rånarluvor som täckte ansiktet.
Enligt chefen för bensinstationen var vapen synliga i den bakre delen av fordonet. De körde i riktning mot Paris, enligt Le Parisienne. Enligt tidningen var männen beväpnade med k-pistar."

Varför åker Frankrikes mest eftersökta män vars ansikten är kända runt med täckta registreringsplåtar och rånarluvor? Det verkar fullständigt idiotiskt.

Vem vet? De kanske vill skapa en enorm polisjakt för att sedan spränga så många poliser de bara kan när bilen sedan är omringad?
Nä jag vet inte. Men visst är det konstigt. Jag vill inte tänka på en falseflag eller dyl, men det är svårt att inte göra det.
Jag tycker att det är konstigt att de har lokaliserats, och har varit lokaliserade länge nu, men ändå inget gripande. Varför går de ut med att de har lokaliserats? Är inte det en väldigt dålig idé egentligen då gärningsmännen uppenbart förstår att det är dags att sticka därifrån eller förbereda sig för strid?
Citera
2015-01-08, 12:47
Medlem
Underdarks avatar
Jag håller djup sympati för dom satirikerna som blev kallblodigt mördade, det är ett hemskt angrepp på en av de fundamentala strukturerna i en demokrati.
Kommer det hållas en manifestation mot detta illdåd här i Sverige någonstans?
Citera
2015-01-08, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OreNoKami
Skoj att man på Flashback är skeptisk mot Aftonbladet men verkar svälja allt annat som övriga tidningar går ut med.

För er som är trötta på att tänka efter själva så kan jag lista upp ett par frågetecken:

#1: Polisen som blev "skjuten i huvudet (liveleak)" point-blank med en AK-47 låg ju kvar nästan oberörd och det stänkte inte en droppe blod. Såhär ser det ut när man skjuter sönder en vattenmelon på dryga 3 meters avstånd.

#2: Tydligen så är det nästan inga bilar som kör i Paris mitt på dagen.

#3: Ska vi verkligen tro på att de "glömt" id-kort i en bil som de kapat? Kreativiteten är betydligt bättre i Hollywood än vad den är här.

#4: I vanliga fall kallar polisen på förstärkning så fort någon alkis har ett baseboll-trä, men här ska vi tro på att polisen har försökt att tackla terrorister beväpnade med automatvapen UTAN förstärkning?

Nu så kommer samma melodi som alltid spelas: muslimerna får ångest och känner sig pressade att be om ursäkt för andras dåd, här i Sverige så kommer man antagligen att förespråka ökad tolerans för Islam () och islamofobin kommer bara att växa till sig ännu mer. Det hela slutar med nya lagar om ökad övervakning (bl.a i ett Frankrike där internet redan är fullt bevakat).

När vi blir rädda så slutar vi att analysera själva och vänder oss gärna till lättare svar.

Mina tankar går till de som verkligen blivit drabbade och förlorat familj/vänner under gårdagen.
Jaha... vad vill du ha sagt? Att det var "staged" av myndigheterna?

Angående #1 så är det helt annorlunda att skjuta på en melon och ett huvud. Ett huvud sprängs inte som en melon gör, är det helmantlade kulor så går dom bara rakt igenom utan att lämna speciellt mycket energi.
Citera
2015-01-08, 12:48
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Danska TV2 rapporterar om skottlossning på en bensinmack där de två efterlysta bröderna lokaliserats.

http://nyhederne.tv2.dk/udland/2015-01-08-bevaebnede-mistaenke-lokaliseret-skud-affyret

Citat:
o bevæbnede mistænkte til angrebet mod det franske satiremagasin Charlie Hebdo er blevet lokaliseret i det nordlige Frankrig, oplyser kilder til AFP.

Der er nu blevet affyret skud på en tankstation, skriver franske medier.
Det sker efter en bestyrer på en tankstation nær byen Villers-Cottereret i regionen Aisne har set bilen. Le Figaro skriver, at de to var i gang med at stjæle benzin og mad.
Senast redigerad av Dr.Krankentot 2015-01-08 kl. 13:02.
Citera
2015-01-08, 12:49
Medlem
Qvalfeldts avatar
OT: Är det bara för mig som Expressens livesändning hackar?

OnT: Hur många ID-handlingar var det som hittades i bilen?
Citera
2015-01-08, 12:49
Medlem
40-27-30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Vem vet? De kanske vill skapa en enorm polisjakt för att sedan spränga så många poliser de bara kan när bilen sedan är omringad?
Nä jag vet inte. Men visst är det konstigt. Jag vill inte tänka på en falseflag eller dyl, men det är svårt att inte göra det.
Jag tycker att det är konstigt att de har lokaliserats, och har varit lokaliserade länge nu, men ändå inget gripande. Varför går de ut med att de har lokaliserats? Är inte det en väldigt dålig idé egentligen då gärningsmännen uppenbart förstår att det är dags att sticka därifrån eller förbereda sig för strid?

Tja, ponera som det har sagts tidigare i tråden att gärningsmännen faktiskt inte är de två bröderna som id-kortet föreslår. Då vill de inte visa sina ansikten ännu, utan fly. Däremot är jag lite frågande till varför de gör detta nu på dagtid och inte igår natt, men jag vet inget om deras flyktväg å andra sidan.

Sedan att det skulle vara jättelätt att lokalisera människor, det är det nog inte. Minns maratonbomben i Boston 2014, där visste man i princip att gärningsmannen gömde sig i ett enda statskvarter, men det tog väl flera dagar innan de hittade honom då de gick från hus till hus och kollade allting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in