2015-01-08, 10:13
Medlem
okok1s avatar
Har man spekulerat i varför deras id-handlingar fanns i bilen?
Citera
2015-01-08, 10:19
Medlem
Iman2014s avatar
Oavsett vad man har som egna personliga åsikter, måste man ändå erkänna att detta var en lyckad stöd. Ta hatten av för dessa personer, för dem lyckades utföra denna militära handlingen nästan felfritt och lyckades undkomma polisen också. Om dem blir tagna nu så är det deras egna fel, dem har haft över 24 timmar på sig att lämna landet nu.
Citera
2015-01-08, 10:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Har man spekulerat i varför deras id-handlingar fanns i bilen?

Ja, i den här tråden, bl a. jag har gjort det. Och jag stärks i min tro om att det kan ligga en sanning i att handlingarna är ett villospår när jag just läste på Expressen live om att de misstänkta har varit under polisens bevakning och att polisen inte har sett tecken på förberedelser till ett terrordåd.
Citera
2015-01-08, 10:20
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OreNoKami
#1: Polisen som blev "skjuten i huvudet (liveleak)" point-blank med en AK-47 låg ju kvar nästan oberörd och det stänkte inte en droppe blod. Såhär ser det ut när man skjuter sönder en vattenmelon på dryga 3 meters avstånd.

Oberörd? Jag fick uppfattningen att han dog? Jag och någon kvarts miljon svenskar kan intyga med förstahandsuppgifter att en träff i CNS släcker ett liv i samma ögonblick som kulan träffar. Det finns inga rörelser efter en bra träff på rätt ställe. Träff i CNS är som om blixten träffat.

Dessutom händer det ofta att det saknas nämnvärda mängder blod vid en träff i CNS. En träff i lungor eller liknande kan vara lite mer effektfulla på det viset men många djur har fallit utan att det blöder nämnvärt. Det ser sällan ut som i filmer.

Angående rekyl (påpekas i filmen) så har jag aldrig skjutit med AK47 men själva kalibern är inte särskilt kraftig i sig. I rörelse upplevs rekylen dessutom som lägre. Skjuter man inte automateld så tvivlar jag på att det skulle synas nämnvärt på detta avstånd.

Jämför inte vattenmelon med en kropp. Det är fan inte ens rättvist att kalla en sån jämförelse "äpplen och päron" för det är sån enorm skillnad.

I övrigt håller jag med dig men punkt 1 är inte konstig för oss som skjutit större djur eller har vapenintresse.
Senast redigerad av IGotAGoldenTicket 2015-01-08 kl. 10:28.
Citera
2015-01-08, 10:22
Medlem
bugulus avatar
Nu kommer den franska premiärministern med en uppmaning om att man ska bör agera ansvarsfullt för att inte störa utredningen.

Citat:
09:17
French Prime Minister Manuel Valls, who announced earlier that several arrests had made, says: "I see there's a lot of information in the media, on the internet. This must not harm the investigation. I'm asking people to act responsibly. It's up to the investigators, the police, the gendarmerie, the justice system to carry out the investigation professionally, as quickly as possible, to apprehend these individuals, those who have carried out this abominable attack."

http://www.bbc.com/news/live/world-europe-30722098
Citera
2015-01-08, 10:24
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
http://www.bbc.com/news/world-europe-30721677

Oroväckande att man fortfarande är på lös fot efter nästan 24 timmar.
Det skulle inte förvåna mig om dessa terrorister gör ett till våldsdåd för att sedan bli ihjälskjutna av polis och militär.
Precis. Mördarsvinen kan ju knappast hoppas på att lyckas hålla sig gömda någon längre tid eller lyckas fly. De är Frankrikes mest jagade män och kommer åka dit. I deras situation är det bästa de kan hopppas på att lyckas påbörja ett attentat till. Måhända kan de lyckas komma undan från ett till (tror jag knappast) men förr eller senare är de torsk. IS-veteraner eller ej, när franska insatsstyrkan får tag på dem är de dödens lammungar.
Citera
2015-01-08, 10:31
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, i den här tråden, bl a. jag har gjort det. Och jag stärks i min tro om att det kan ligga en sanning i att handlingarna är ett villospår när jag just läste på Expressen live om att de misstänkta har varit under polisens bevakning och att polisen inte har sett tecken på förberedelser till ett terrordåd.
Åandrasidan borde de trätt fram så fort de insåg att de var eftersökta om de är oskyldiga och har alibi till det. Att de gömmer sig talar för att de inte är oskyldiga.
Citera
2015-01-08, 10:33
Medlem
Me4Victorys avatar
Finns det bevis på att personerna som är på id-korten befunnit sig i landet innan terrordådet? Kan ju vara kompanjoner från terrorsekten som fått id-korten från dem i Syrien eller nåt för att kunna förvirra polisen.
Citera
2015-01-08, 10:34
Medlem
Crumbzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Åandrasidan borde de trätt fram så fort de insåg att de var eftersökta om de är oskyldiga och har alibi till det. Att de gömmer sig talar för att de inte är oskyldiga.

Det är helt enkelt för att ge tid till de riktiga förövarna att fly/omorganisera sig. Bara för att de möjligen är oskyldiga till attentatet så betyder inte det att de inte stödjer det.

(De är trots all muslimer)

Funderar lite på moskésprängning personligen.
Citera
2015-01-08, 10:34
Medlem
bugulus avatar
Citat:
09:30
There has been an explosion of "criminal" origin at a kebab shop adjoining a mosque in Villefranche-sur-Saone, near Lyon, AFP reports. There is currently no known link between this explosion and the attack on Charlie Hebdo.

http://www.bbc.com/news/live/world-europe-30722098

Jag hoppas för guds skull att vi inte ser extremhögern gå och börja bråka nu som vedergällning för gårdagens attack. Det är bara så urbota korkat.
Citera
2015-01-08, 10:36
Medlem
Vet inte om det har framkommit vilka GM är. Fria Tider publicerade detta sent igår kväll: (FRIA TIDER) Här är gärningsmännen – muslimer som krigat för Isis jagas
Citera
2015-01-08, 10:37
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Me4Victory
Finns det bevis på att personerna som är på id-korten befunnit sig i landet innan terrordådet? Kan ju vara kompanjoner från terrorsekten som fått id-korten från dem i Syrien eller nåt för att kunna förvirra polisen.

Två av dom är ju födda i Frankrike ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in