Citat:
Ursprungligen postat av
OreNoKami
#1: Polisen som blev "
skjuten i huvudet (liveleak)" point-blank med en AK-47 låg ju kvar nästan oberörd och det stänkte inte en droppe blod.
Såhär ser det ut när man skjuter sönder en vattenmelon på dryga 3 meters avstånd.
Oberörd? Jag fick uppfattningen att han dog? Jag och någon kvarts miljon svenskar kan intyga med förstahandsuppgifter att en träff i CNS släcker ett liv i samma ögonblick som kulan träffar. Det finns inga rörelser efter en bra träff på rätt ställe. Träff i CNS är som om blixten träffat.
Dessutom händer det ofta att det saknas nämnvärda mängder blod vid en träff i CNS. En träff i lungor eller liknande kan vara lite mer effektfulla på det viset men många djur har fallit utan att det blöder nämnvärt. Det ser sällan ut som i filmer.
Angående rekyl (påpekas i filmen) så har jag aldrig skjutit med AK47 men själva kalibern är inte särskilt kraftig i sig. I rörelse upplevs rekylen dessutom som lägre. Skjuter man inte automateld så tvivlar jag på att det skulle synas nämnvärt på detta avstånd.
Jämför inte vattenmelon med en kropp. Det är fan inte ens rättvist att kalla en sån jämförelse "äpplen och päron" för det är sån enorm skillnad.
I övrigt håller jag med dig men punkt 1 är inte konstig för oss som skjutit större djur eller har vapenintresse.