2015-01-08, 01:52
Bannlyst
Varför skriver Expressen att två har gripits och en är död? Det är ju dementerad information sedan 2-3 timmar tillbaka!
Citera
2015-01-08, 01:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowlops
Vart fick du dom uppgifterna ifrån, det låter ju ganska intressant!

Det har ju ältats och länkats om det här den senaste timmen tycker jag. Gick in på länken och där finns en videosnutt av en liknande insats som vi ser nu, någon filmar ifrån en balkong. Polisen uppträder liknande. Jag vet inte vad det handlar om då folk länkar hej vilt utan citat och översättningar, lite dåligt kan jag tycka med tanke på forumets regler.
Citera
2015-01-08, 01:53
Bannlyst
Expressen: David Levin: Den franska nyhetskanalen Itele skriver att en person har tagits av polisen i staden Charleville-Mézières. Enligt Itele rör det sig om en familjemedlem till en av de tre misstänkta.

Citera
2015-01-08, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Fast vem säger att de har agerat i Islams namn? Visst, de ropade Allahu Akhbar och kvinnan som släppte in dem sa att de var från al-Qaeda i Yemen.

Men i övrigt inga flaggor eller symboler. Ingen utländsk grupp har tagit på sig dådet. Kanske är det en ny förgrening som vill skaffa sig ett namn, typ nischa sig som sofistikerade proffsterrorister.

Sant. Ska inte dra några förhastade slutsatser. Men de påstod trots allt, att de hämnats i Profeten Mohammeds namn. Jag tänker bara logiskt!

Jag tror nog att de vill framstå som proffsterrorister. Mycket tyder på det. Dock tämligen uppenbart, att de använder Islam som ursäkt. Jag tror dock, inte att de flesta terrorister springer runt med en massa symboler. Det viktigaste för dem som utför dessa dåd, bör vara att de känner sig "ärliga" inför deras Gud!
Citera
Medlem
rex144s avatar
Polisen lägger ut stora nät, sedan ska de trolla, som en trållare,

terroristerna hade rekat ordentligt, de visste att redaktionen samlades idag på förmiddan, de brukar annars aldrig vara där samtidigt, journalister jobbar hemifrån,

och det visar sig att människan är alltid de svagaste länken, en kvinna släppte in de,
Citera
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Jag håller med dig. Det jag menar med att de troligtvis inte är aktiva inom denna "uppbyggnad", utan agerat under eget segel i Islams namn.

Vore de matyrer, hade de troligtvis sprängt byggnaden, eller fortsatt sin killing spree på Paris gator.

Jag håller med. De facto att de försöker komma undan talar för Bostonfallets likheter.
Eller, så är detta ngn, form utav ny strategi utav tex, ISIS att begå attacker (inte självmords) i europeiska länder, kanske inte så troligt med tanke på utförandet.
Citera
2015-01-08, 01:55
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Expressen: David Levin: Den franska nyhetskanalen Itele skriver att en person har tagits av polisen i staden Charleville-Mézières. Enligt Itele rör det sig om en familjemedlem till en av de tre misstänkta.

På en fransk twitter framgår att det är en kvinna. Kan det vara 18-åringens mamma eller flickvän?
Citera
Medlem
rex144s avatar
Citat:

polisen har säkert gripit ett hundratal...

de måste få fram info
Citera
Bannlyst
NBC står fast vid att en är död och två är gripna.

Vad gäller den döde så kanske det handlar om just den där lägenheten där poliserna går runt i kriminaltekniska masker och drar ner rullgardinen så att media inte ska kunna se.

En är bekräftat gripen vid husrannsakan i Charleville nära den belgiska gränsen. Sägs vara en familjemedlem till en av dem misstänkta (kan det vara någon av bröderna?, eller flickvän?).
Citera
2015-01-08, 01:57
Medlem
rex144s avatar
Citat:

Vad gäller den döde så kanske det handlar om just den där lägenheten där poliserna går runt i kriminaltekniska masker och drar ner rullgardinen så att media inte ska kunna se.

En är bekräftat gripen vid husrannsakan i Charleville nära den belgiska gränsen. Sägs vara en familjemedlem till en av dem misstänkta (kan det vara någon av bröderna?).

jag tror inte att NBC skulle ha förhandsinfo i Frankrike,
de spekulerar och vill skapa the buzz
Citera
2015-01-08, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag håller med. De facto att de försöker komma undan talar för Bostonfallets likheter.
Eller, så är detta ngn, form utav ny strategi utav tex, ISIS att begå attacker (inte självmords) i europeiska länder, kanske inte så troligt med tanke på utförandet.

Well, ska vi vara ärliga så är allt möjligt! Låt oss dock hoppas att det inte är någon ny taktik, eftersom att det innebär en större fara för oss alla. Men historiken tyder dock som sagt, på att detta inte är strukturerat av IS.
Citera
2015-01-08, 01:58
Bannlyst
Citat:

En är bekräftat gripen vid husrannsakan i Charleville nära den belgiska gränsen. Sägs vara en familjemedlem till en av dem misstänkta (kan det vara någon av bröderna?, eller flickvän?).
Troligt har h*n en koppling med 18-åringen då han ska ha gått i gymnasiet där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in