2015-01-07, 20:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
De är säkert utbildade och allt det där. Det enda jag reagerar på är att man (som det verkar) skjuter vårdslöst ner i asfalten trots risken för rikoschett.

Tyder på vana vid vapen, de skulle troligtvis inte göra något som skulle riskera att skada dem själva. Typiskt mellanöstern att hantera skjutvapen vårdslöst på det viset, det är min uppfattning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beavertand
Håller med. Brukar handla om gisslansituationer när det är av religiösa "skäl" sådana här attacker äger rum. För att göra skadan så stor som möjligt och förmedla sitt budskap. Se skolan i Pakistan samt attacken i Australien för någon vecka sedan.

Det gör attacken "konstig" i min mening, att dö en martyrdöd brukar ju vara poppis.

Känns inte som dom brukar ha någon väntande flyktbil heller, ganska ovanligt scenario ändå
Citera
Bannlyst
Undrar om extraskorna var tänka att försvåra spårning över barmark?
Citera
Medlem
Xkcds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Corinne Rey skulle till förskolan för att hämta sin dotter och av en "slump" möter hon terroristerna i dörren. Vad skulle terroristerna göra om hon inte av en "slump" gick ut just då? Skulle dom vänta till någon annan skulle gå in eller ut ur huset? Jag skulle undersöka hon mer ingående om jag var fransk polis. Hon blev skonad när dom lika väl har kunnat skjuta hon också. Här är det ugglor i mossen.

Jag funderade på det ett tag. Då får man anta att samma källa angav mötet. För det första är det lite lustigt att alla viktiga personer är fysiskt närvarande men det kanske inte är så ovanligt för dom. För det andra så krävs ett starkt motiv, jag gick igenom hennes teckningar och liknande, en del feministiskt, en del anti-kristendom, en del femen aktigt mot islam alltså helt i linje med övriga ritningar.

Vad som talar för, är att dom skonat alla kvinnor något som kanske inte varit fallet i andra dåd (vet ej, osäker här? någon som kan styrka?) På så sätt är det inte misstänksamt att skona enbart henne, men varför ens ta hänsyn till det? Dom hade enkelt kunna skjutit henne efter dom blivit insläppta.

Vad som talar mot är väl att hon helt enkelt kunnat ge dom koden, det är redan röjt att dom varit välinformerade pga mötet som skedde samtidigt, väldigt väl planerat. Inget som hade gått oupptäckt speciellt länge.

Kan inte se varför hon skulle gjort det, vänner på tidningen.. Familj med små barn, riskabelt umgänge.. Inget klart motiv och dessutom onödigt då hon kunde angett kod och det finns såklart fler källor där dom skulle kunnat skaffa sig den.
Citera
2015-01-07, 20:28
Medlem
Nu skriver Expressen att de tre förövarna har identifierats.
Citera
2015-01-07, 20:28
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Ser väll snarare ut som AKM?
Svårt att ge ett svar på de bilder som finns, men det är nog iaf en 7.62 bössa framför en 5.45.

/Micke
Citera
2015-01-07, 20:29
Medlem
Citat:
Protests are being organised around the world following the Paris terror attack that left ten journalists and two police officers dead.

Social media users quickly responded to the attack on the offices of French satirical magazine Charlie Hebdo with the hashtag #jesuischarlie in an outpouring of solidarity with the victims and freedom of speech.
http://news.sky.com/story/1403783/terror-in-paris-sparks-protests-across-world

Je suis Charlie. Fint. Anordnas liknande i Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaasher
Finns det några källor på att vanliga civila har blivit skjutna, förutom dessa tecknare och poliser? Isf är det ganska klart är deras mål enbart var att ta kål på dessa tecknare och trodde väl antagligen att kvinnan ifråga kanske enbart var på besök eller liknande. Man får tänka på att det här är politik, inte någon slumpmässig händelse. De hade kunna döda precis alla som kom i deras väg om det hade varit tänkt som så, utan här tror jag att de hade väldigt specifika mål och motivet var strikt politiskt.
Detta är inte politik, detta är religion.

Sas tidigare i tråden att hon som släppte in dom var samma person som målat en stjärna i arslet på deras profet, så i så fall visste dom mycket väl vem som släppte in dom i byggnaden.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaasher
Finns det några källor på att vanliga civila har blivit skjutna, förutom dessa tecknare och poliser? Isf är det ganska klart är deras mål enbart var att ta kål på dessa tecknare och trodde väl antagligen att kvinnan ifråga kanske enbart var på besök eller liknande. Man får tänka på att det här är politik, inte någon slumpmässig händelse. De hade kunna döda precis alla som kom i deras väg om det hade varit tänkt som så, utan här tror jag att de hade väldigt specifika mål och motivet var strikt politiskt.

De har vetat vilka de vill skjuta:

Många framträdande medarbetare fanns på plats för att delta vid ett veckomöte och enligt vittnesrapporter ska gärningsmännen ha tilltalat sin offer med förnamn innan de öppnade eld.
[...]
– De som attackerade hade tagit reda på, och visste, att det i dag klockan 10.00 var dags för redaktionens veckomöte. I övrigt under veckan är det inte många journalister samlade på redaktionen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20120516.ab
Citera
Medlem
Många säger att de som polisen pratar ryska. Kan det vara ryska legosoldater som fått fet med cash för att genomföra detta. Lät för dem att ta sig in i landet och utföra dådet och samtidigt skrika "Gud är helig".
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Det är ju sjukt hur enkelt dom får detta att se ut.

Någon träning har dom, som jag skrev för länge sedan i tråden hör man ju att dom pratar flytande franska och även kan inhemska slangord när han skjuter polisen.

Att dom använder slangord från Paris borde ju betyda att det verkligen är inhemska terrorister och inte från ett fransk talande arabiskt land.

Fy fan alltså..
Citera
Medlem
styrlunds avatar
Jag kommer och tänka på det britterna gjorde i Basra.
http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/the-day-that-iraqi-anger-exploded-in-the-face-of-the-british-occupiers-507597.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in