2015-01-07, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Av det jag har sett i media, så är det inget som tyder på någon som helst "avancerad militär utbildning". I motsats till de flesta muslimska terrordåd så "lyckas" de iofs inte spränga sig själva i småbitar, eller skjuta sin kamrat av misstag. M.Skillt lever i sin egen lilla värld.. Att två galna muslimer med automatkarbiner kan skjuta ihjäl 11 kontorsarbetare och en (iofs pistolbeväpnad) polis betyder inte att de direkt håller SAS-klass. Eller hur?

Ge mig (jag menar hypotetiskt nu!! ) en AK5 och två fulla magasin, så kan jag i stort sett utplåna hela kommunstyrelsen i den lilla kommun jag bor i. Utan att ha någon sorts "Spetznas"-utbildning i ryggen.

M.Skillt?

Dom har uppenbarligen varit organiserade och haft kännedom om vapenhantering. Kolla bara träffbilden på snutbilen. En vanlig random-islamist klarar inte det där med liknande samordning.
Citera
2015-01-07, 19:50
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
I slutet av videon där polismannen avrättas så ser man att bakrutan på den svarta bilen är helt sönderslagen. Någon som har någon teori varför?

(00:39)
http://www.liveleak.com/view?i=bc6_1420632668

Det syns ju även på denna bild: http://www.independent.co.uk/incoming/article9962509.ece/alternates/w460/Charlie-Hebdo-15.jpg

Är bilden kronologiskt före eller efter avrättningsvideon?

Strax före avrättningsvideon bör det vara.
Citera
2015-01-07, 19:51
Medlem
SmokeOns avatar
Detta foto: http://www.independent.co.uk/incoming/article9962509.ece/alternates/w460/Charlie-Hebdo-15.jpg

Är taget på denna plats: https://maps.google.se/maps?q=All%C3%A9e+Verte,+Paris,+France&hl=en&ie=UT F8&ll=48.859411,2.371518&spn=0.001874,0.004619&sll =48.841171,2.396585&sspn=0.014885,0.03695&oq=allee +verte&t=h&hnear=All%C3%A9e+Verte,+75011+Paris,+Fr ance&z=18
Citera
2015-01-07, 19:51
Medlem
Grandiosos avatar
IS-propagandister: Danmark står på tur

Citat:
Nu hyllas terrorattacken mot redaktionen av en rad aktiva IS-propagandister på sociala medier.

”Vår profet är inte ett skämt. Inshallah, nästa gång vi ska slå till mot Danmark”. Det twittrar anonyme @naser_dawlah.
Citat:
Andra aktivister upplyser att en av gärningsmannen har på sig en stridsväst som IS använder i Syrien och Irak.
http://www.expressen.se/nyheter/is-propagandister-danmark-star-pa-tur/

Svenska Rebecca var minuter från attacken
http://www.expressen.se/nyheter/svenska-rebecca-var-minuter-fran-attacken/
Citera
2015-01-07, 19:52
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Av det jag har sett i media, så är det inget som tyder på någon som helst "avancerad militär utbildning". I motsats till de flesta muslimska terrordåd så "lyckas" de iofs inte spränga sig själva i småbitar, eller skjuta sin kamrat av misstag. M.Skillt lever i sin egen lilla värld.. Att två galna muslimer med automatkarbiner kan skjuta ihjäl 11 kontorsarbetare och en (iofs pistolbeväpnad) polis betyder inte att de direkt håller SAS-klass. Eller hur?

Ge mig (jag menar hypotetiskt nu!! ) en AK5 och två fulla magasin, så kan jag i stort sett utplåna hela kommunstyrelsen i den lilla kommun jag bor i. Utan att ha någon sorts "Spetznas"-utbildning i ryggen.

M.Skillt?
Utan att vara stygg så tror jag att du likt 99% av den normala befolkningen skulle kräkas eller tömma tarmen vid doften av blod samt synen av lik för att inte nämna när polisen öppnat eld. Finns en anledning att en stor del av Sveriges rånare äter lugnande när de begår sina rån.

/Micke
Citera
2015-01-07, 19:53
Medlem
thissuitisblacknots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagsmeja
Tänkte också på det där småjoggandet. Vill man avrätta någon så stannar man ju och riktar vapnet direkt mot huvudet. Såg märkligt ut.

En video för ett tag sen, på bestgore-sidan, visar hur militär i Syrien drar ut skadade, men levande, rebeller/anhängare ur ett fordon militären attackerat, och dessa blir då skjutna, liksom i huvudet, eller åtminstone en. Analyserar man militärens kroppsspråk som utför dödandet, med AK, så är det visserligen likgiltigt, såklart, dom kan inte dansa och sjunga för politiska syften, men dom har ihjäl dom.

Möjligt att terroristen skojade till sitt kroppsspråk för att försöka sprida extra mycket terror i eventuella åskådares sinnen, men hur som helst så rör sig det här om extremister av det absolut högsta slaget.

Det var inte ett rån, som Jackie Arklöv, detta var en endast politisk handling. Sjukt.
Citera
2015-01-07, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MpMz
Dom har uppenbarligen varit organiserade och haft kännedom om vapenhantering. Kolla bara träffbilden på snutbilen. En vanlig random-islamist klarar inte det där med liknande samordning.

Det där är förstås en definitionsfråga. "Kännedom om vapenhantering" kan inkludera 24 månader som SEAL, DELTA, SAS-soldat, men kan lika gärna likställas med "magasin stoppas in här, säkringen sitter här, manöverhantaget sitter här och avtryckaren sitter här".
Senast redigerad av Grottmongo101 2015-01-07 kl. 19:57.
Citera
2015-01-07, 19:55
Medlem
Norske Dagbladet publiserer karikaturene fra Charlie Hebdo
http://www.dagbladet.no/2015/01/07/nyheter/charlie_hebdo/terrorisme/ytringsfrihet/37057868/
Citera
2015-01-07, 19:56
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Jag hörde på nyheterna nu , dom tror att det här dådet planerats rätt länge, för flera av dom som blev skjutna var kända ritare och flera av dom hade även livvakter och skydd.
Så dom här visste dom skulle vara där just idag .
Det är knappast bilden på IS ledaren som är den utlösande faktorn, sen avände dom sig tydligen av kalaschnikovs enligt ett vittne.

På filmklippet där man ser dem avrätta en polis så syns det tydligt att en av dem bär på en AK74/AK47/liknande modell.
Citera
2015-01-07, 19:57
Medlem
"SVT har tagit del av en hemlig grupp för svenska jihadister och deras anhängare på Facebook. Där hyllas attacken mot den franska satirtidningen Charlie Hebdo."

http://www.svt.se/nyheter/varlden/attacken-hyllas-av-jihadister
Citera
Medlem
Smurfhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Vad har vi för fakta om fransk polis skydddsvästar? Skallskottet bevisar intet.
Vad säger att lugnet inte lika gärna förklaras med religiös frälsning och lite amfetamin?
Vad säger att de inte lika gärna kunnat övat lite privat med militärmanualer och lite soft airguns?

Visst de kan vara militärt utbildade men jag har inte sett något som övertygar mig.
Vi får se vad som händer senare, lite fler incidenter kan kanske ge lite mer klarhet i frågan.

Lugnet kan självklart förklaras av diverse bruk av droger.

Dock får man inte sådan lugnhet av lite soft airguns och militärmanualer, adrenalinpåslaget att genomföra det här dådet är kraftigare än något annat som man genomför, det kan tyda antingen på:
a) Personerna använder droger.
b) De har tidigare varit i strider och därför blivit vana.
c) En blandning av a och b.

Jag har ingen koll på vad för droger som är lämpliga och vad som är vanliga bi-effekter, kanske var avrättningen en sak som inte hade hänt om personen inte hade varit drogpåverkad.
Är dock tveksam till att droger hjälper till att fixa en sådan bra träffbild som blev på vindrutan.
Senast redigerad av Smurfhunter 2015-01-07 kl. 20:02.
Citera
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Det där är förstås en definitionsfråga. "Kännedom om vapenhantering" kan inkludera 24 månader som SEAL, DELTA, SAS utbildning lika gärna som att det kan likställas med "magasin stoppas in här, säkringen sitter här, manöverhantaget sitter här och avtryckaren sitter här".
Mest troligt är det väl att det rör sig om någon infanterisoldat som fått gå en klassisk kommandokurs, där gås de mest fundamentala taktikerna igenom.

/Micke
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in