Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-07, 17:01
  #577
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337
Man skulle till exempel kunnat kolla upp med företaget man i det här fallet jobbade på (Alwex) om de ingått något avtal med Jusab... Hade man fått ett nej där hade det varit bakgrundskoll nog för att fatta att det inte var seriöst. Lägg där till det amatörmässiga anställningsavtalet osv.. Man måste kunna tänka lite.

Man undrar varför inte Alwex ledning reagerat? Nog måste snacker gått runt fikabordet och även nått ledningen om att en massa personer sades vara på väg in i koncernen via ett bemanningsföretag istället?
Citera
2015-01-07, 17:02
  #578
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paperboy85
Det är möjligt att jag missuppfattade dig. Jag menade att det inte är bemanningsföretaget (ex. Jens) som betalar för att få sköta rekryteringen.

Orkar inte kolla hur jag formulerade mig. Det jag syftade till var iaf en möjlig svart upphandling. Jag menade att Jens i det här fallet skulle ha betalat någon svarta pengar för att få sälja bemanningen.
Citera
2015-01-07, 18:03
  #579
Medlem
Doctors avatar
Smålandsposten verkar vilja suga på karamellen de hittat:

"Läs mer i torsdagens tidning där nya avslöjanden kommer."
Citera
2015-01-07, 18:04
  #580
Medlem
Toolmans avatar
Rätt avancerat om de som har blivit lurade på pengar inte ännu har kommit på detta. Man kan utgå från att de inte gjort detta som ett "rolig grej". Det brukar då vanligtvis vara skattebetalarna som pröjsar för kalaset.

Lönegaranti, någon som vet om det kommer att utgå? Det låter troligt då tydligen de inte har rätt till ersättning från a-kassa när de har ett anställningskontrakt.
Citera
2015-01-07, 18:05
  #581
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokkoApa
Jag har sammanställt en liten tidsaxel över vad som skett
http://www.internetsweden.se/jusab-h...ad-man-kan-ana
Tar mig friheten att citera ur din artikel på Internet Sweden: "bolaget omfrågats av kreditgivare 9 gånger sedan 2014-07-03, varav 3 av dessa är gjorda efter 2014-12-11."
Här är väl svaret på scammet - man har tagit ut krediter på ett företag som inte "finns". Man har sedan plundrat detta "bolag", And Bob's your uncle!
Tack till JokkoApa för grävet! Snyggt!
Citera
2015-01-07, 18:18
  #582
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Rätt avancerat om de som har blivit lurade på pengar inte ännu har kommit på detta. Man kan utgå från att de inte gjort detta som ett "rolig grej". Det brukar då vanligtvis vara skattebetalarna som pröjsar för kalaset.

Lönegaranti, någon som vet om det kommer att utgå? Det låter troligt då tydligen de inte har rätt till ersättning från a-kassa när de har ett anställningskontrakt.

Anställningskontraktet är undertecknat av Jens som arbetsgivare för ett icke-existerande bolag! Kan alltså inte vara giltigt snarast helt värdelöst.
Citera
2015-01-07, 18:22
  #583
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Rätt avancerat om de som har blivit lurade på pengar inte ännu har kommit på detta. / ... /

Lönegaranti, någon som vet om det kommer att utgå? Det låter troligt då tydligen de inte har rätt till ersättning från a-kassa när de har ett anställningskontrakt.

Nja, lönegaranti förutsätter väl att man har en anställning i ett företag som går i konkurs, och att man fått lön utbetalad? Kolla igenom JokkoApas artikel om hur företagsupplägget var.
De som ligger sämst till att få a-kasseersättning är de som eventuellt har fått tjänstledigt från ett jobb. De är hänvisade till att deras tidigare arbetsgivare låter dem komma tillbaka i jobb i förtid!
Citera
2015-01-07, 18:36
  #584
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokkoApa
Jag har sammanställt en liten tidsaxel över vad som skett
http://www.internetsweden.se/jusab-h...ad-man-kan-ana
Bra initiativ! Länken borde läggas i trådstarten och om möjligt fortsätta uppdateras vartefter mer information når fram i ljuset.
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Man undrar varför inte Alwex ledning reagerat? Nog måste snacker gått runt fikabordet och även nått ledningen om att en massa personer sades vara på väg in i koncernen via ett bemanningsföretag istället?
Precis, om det inte råder totalt vakum mellan ledning och övriga anställda på Alwex borde uppgifterna om att man inte alls anlitat något bemanningsföretag för att utöka verksamheten, vägg i vägg med de befintliga lokalerna, kommit fram.

Sen måste ju även någon som blivit tillfrågad/varit på intervju etc anat ugglorna i mossen och tackat nej till erbjudandet från Jusab. Jag har väldigt svårt att tro att de 130 som köpte upplägget är de enda som varit aktuella. Därför borde informationen om det märkliga upplägget kommit ut via de som varit skeptiska också kan man tycka.

Men det verkar ju inte så, och det är det som är märkligast av allt, åtminstone enligt mig.
Citera
2015-01-07, 18:43
  #585
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337
Bra initiativ! Länken borde läggas i trådstarten och om möjligt fortsätta uppdateras vartefter mer information når fram i ljuset.

Precis, om det inte råder totalt vakum mellan ledning och övriga anställda på Alwex borde uppgifterna om att man inte alls anlitat något bemanningsföretag för att utöka verksamheten, vägg i vägg med de befintliga lokalerna, kommit fram.

Sen måste ju även någon som blivit tillfrågad/varit på intervju etc anat ugglorna i mossen och tackat nej till erbjudandet från Jusab. Jag har väldigt svårt att tro att de 130 som köpte upplägget är de enda som varit aktuella. Därför borde informationen om det märkliga upplägget kommit ut via de som varit skeptiska också kan man tycka.

Men det verkar ju inte så, och det är det som är märkligast av allt, åtminstone enligt mig.

Kan dom skrivit på någon form av "yppandeförbud" tills kontraktet med Alwex undertecknats? För att affären annars skulle "spruckit"? och lönerna frusit inne ...?
Citera
2015-01-07, 19:05
  #586
Medlem
StandByMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokkoApa
Jag har sammanställt en liten tidsaxel över vad som skett
http://www.internetsweden.se/jusab-h...ad-man-kan-ana
Mycket bra sammanställning! Jag vill dock lämna en kommentar till hur JE kan har företrätt bolaget trots att han inte satt i styrelsen.

Detta kan skötas genom dels en begränsad fullmakt som ger honom rätt att företräda bolaget i vissa frågor eller en generalfullmakt som ger honom rätt att företräda bolaget i alla frågor (används ibland av ljusskygga personer vid ekonomisk brottslighet då målvakter sätts in i styrelsen). En sådan fullmakt registreras inte heller någonstans.

JE kan alltså helt legitimt ha företrätt bolaget. Därmed skulle även anställningsavtalen kunna vara giltiga (förutsatt att en fullmakt finns).
Citera
2015-01-07, 19:09
  #587
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StandByMe
Mycket bra sammanställning! Jag vill dock lämna en kommentar till hur JE kan har företrätt bolaget trots att han inte satt i styrelsen.

Detta kan skötas genom dels en begränsad fullmakt som ger honom rätt att företräda bolaget i vissa frågor eller en generalfullmakt som ger honom rätt att företräda bolaget i alla frågor (används ibland av ljusskygga personer vid ekonomisk brottslighet då målvakter sätts in i styrelsen). En sådan fullmakt registreras inte heller någonstans.

JE kan alltså helt legitimt ha företrätt bolaget. Därmed skulle även anställningsavtalen kunna vara giltiga (förutsatt att en fullmakt finns).

Fullmakt för vilket företag då menar du? Jusab existerar inte.
Citera
2015-01-07, 19:10
  #588
Medlem
http://nyanser.se/3554/bluffharvan-med-jobb-i-vaxjo/

http://nyanser.se/3600/vdn-jusab-mis...d-bedragerier/

http://nyanser.se/3618/jusab-forsokt...y-bil-i-vaxjo/


Ja vilken dåre..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback