2015-01-07, 18:47
Medlem
Nu påstås det att en kvinna med barn som haft tillgång till koden släppt in dem på redaktionen
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 40-27-30
Så sjukt tröttsamt med allt käbbel om "false flag". Jag hoppas du är medveten om att det finns upp emot 200 000 islamistiska extremister i världen? Det enda som behövdes för dagens attentat är tre stycken.

Men varför ska vi inte beakta den möjligheten? Vad konkret bevisar att det är islamister som genomförde attentatet, seriöst alltså?

Jag har varit inne på det tidigare, jag är en foliehatt, jag köper det, men förklara varför det inte kan vara en false flag, vet du något som vi andra inte har fått reda på?
Citera
Medlem
Citat:
Som vanligt så får vi inte se några muslimer som fördömer dådet, de jublar alla inombords.

Det är inte vanliga muslimers jobb att fördöma terrorbrott. T.ex. var det inte många kristna som gick ut och fördömde Breivik, trots att han enligt egen utsago var kristen.

On-topic: Nån som har insyn i hur "bra" Franska polisen är? Brukar de hitta våldsverkare direkt eller är de lite slappa som de svenska?

Förövrigt jävligt tragiskt det här såklart - ordet och kulturen och konsten måste kunna vara fri.
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LexLinnea
Vi väntar nog fortfarande på att du ska langa en källa på det...

hörde det enbart nämnt i radion på danska kanal 24syv, där de rapporterade löpande som det utvecklade sig. Där sade de att de fått in rapport om en explosion framför en synagog typ en timme efter dådet. Sen pratade de inte mer om det. Just av den anledning vände jag mig hit. Det kanske inte stämde dock, annars skulle det nog pratas mer om det.
Citera
Medlem
Bonham48s avatar
Bor inte Varg "Burzum" Vikernes i Frankrike nu för tiden? Håller tummarna att han hittar på något roligt i så fall.
Citera
2015-01-07, 18:48
Medlem
Porryhatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKE
Kan någon Rysktalande som hör bra BEKRÄFTA att det är ryska som pratas av gärningsmannen precis innan avrättningen:

"Låt honom vara, han är borta" typ...

https://www.youtube.com/watch?v=NdaK1d05S6A

i så fall: Ladies and gentlemen, vi har terrortränade Tjetjener i Paris...

Franska.
Terrrosit 1: "Tu voulais nous/me tuer?" /Vill du döda mig/oss?
Polis: "Nan c'est bon chef!" Nej det är okej chefen/kompis/mannen! (menar att han ger upp)

*blir ihjälskjuten*

Terrorist 1: "C'était pas un algérien.." Han var inte Algerisk. "..C'est bon." så det är lugnt/Det är okej, vi kan dra nu

Q: "They wouldn't have killed an argelian? Are argelian cops in France? Is that because argelians are muslims too?
Q: "Are Algerians easily identifiable ? How come the terrorist know the cop wasn't of algerian descent ?

A: "Depends on your definition of Algerian. There are the Arabs and there are Pied-Noirs which are French who lived in Algeria before they gained independence. But yes telling between the two is easy enough mainly from the accent and skin color."

A: "Algerians and Iraqis are about as different to an Arabic speaker as Germans and the French are to a European. I don't think they would have murdered him if he had been a muslim from anywhere, the "Algerian" comment was probably due to them being in the country longest and having most integrated, so muslim working for the government = probably algerian."

A: "French here. Not really for what I can hear in these gruesome videos.

As mentionned here, french is spoken a lot in Algeria, and many Algerians have been living in France for decades. So accents are not really to be expected.

But let's not assume anything before they get captured. And they will."

A: "Algeria used to be a French colony, French is still spoken there (although Arabic is the official language) and there are many people of Algerian descent in France."

Q: "Can anyone confirm the terrorist saying "was not Algerian, it's alright"? This could implicate the terrorist are Algerian"

A: "I don't think it necessarily implies that they were Algerian, but France has a large Algerian population and if someone is Algerian they are more likely to be muslim. So what he probably was trying to say is 'We didn't kill another muslim'. Of course I am not saying that all Algerians are muslims nor that all muslims in France are Algerian."

Utdrag tagna från diskussionen här:
http://www.reddit.com/r/worldnews/comments/2rmace/shots_fired_at_french_magazine_hq/cnh6ul8
http://www.reddit.com/r/worldnews/comments/2rmace/shots_fired_at_french_magazine_hq/cnh79ha
Senast redigerad av Porryhatter 2015-01-07 kl. 18:54.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Vart fan får alla det ifrån att det skulle vara ryska???
Höj volymen riktigt ordentligt så hör ni att det är franska dom talar!

Ryska vet jag inte, men i alla fall klippet där han dödar polisen känns agerandet mer "militärt" på nåt sätt.
Självklart har alla någorlunda stora muslimska länder specialstyrkor, vad är det som säger att inte såna utbildade av Assad sen hoppat över till IS sida?

Sen har ju IS också några som kan lite modern militär krigföring annars hade dom aldrig roffat åt sig så stor del av Irak så snabbt.

Jag ska väcka halva huset nu å höra om det låter franskt eller annat, det är ändå ett språk man hör och har hört med jämna mellanrum hela livet, om inte annat så genom eurovision som unge...

Edit: Ok en annan röst än polisen säger nåt med Il tuä/tue och det betyder väl han och död så jag håller på franska helt klart.
Senast redigerad av doktorwestring 2015-01-07 kl. 18:51.
Citera
Medlem
beavertands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OpusSpicatum
Nu påstås det att en kvinna med barn som haft tillgång till koden släppt in dem på redaktionen

Har det gjort i ett par timmar nu.
Hon ska tydligen ha varit med sin dotter och blivit tvingad att släppa in dem.
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men varför ska vi inte beakta den möjligheten? Vad konkret bevisar att det är islamister som genomförde attentatet, seriöst alltså?

Jag har varit inne på det tidigare, jag är en foliehatt, jag köper det, men förklara varför det inte kan vara en false flag, vet du något som vi andra inte har fått reda på?

Modus operandi, målet, hänsynslösheten och timingen. Sen kan islamister ha tagit del av träning dem med. Det är inte så att det inte finns kapaciteter inom rörelsen.
Citera
2015-01-07, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Gå in på videon på LiveLeak.
Läs kommentarerna.
Flera fransmän som antagligen pratar och förstår franska påstår sig höra samma sak.
jag har tappat bort videon men sett den förr men kan inte franska själv så jag vet inte det. Om dom som säger ryssar är svenskar kanske dom hör fel
Citera
Medlem
Smurfhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausalitet
Hur man håller i ett vapen vet alla som sett en actionfilm och att man tar eldställning bakom en bil snarare än mitt ute på gatan är ju ren överlevnadsinstinkt/folkvett.

Jag kan hitta hundratals gärningsmän som beter sig exakt som personerna i videon. Valfritt värdetransportrån och de brukar sällan vara SOG, SAS, Navy SEALS o.s.v.

Viktigt att tänka på att bilen (förutom motorn) knappast är till något skydd emot tunga kalibrar likt 7,62. Ett pistolskott går ju med lätthet genom dörrarna. Men det är alltid bättre med någon form av skydd, eftersom om man har tur så kan kulan tappa sina bana och få en annan riktning.

Förövrigt: Ett ytterst bra läge att införa giljotin igen!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bonham48
Bor inte Varg "Burzum" Vikernes i Frankrike nu för tiden? Håller tummarna att han hittar på något roligt i så fall.
hur vet du att han är med på det här? är han svensk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in