Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
Påminner lite om resonemanget om att kvinnor som klär sig utmanande får skylla sig själva om något händer dem...
Haha ja det gör det faktiskt. Inte samma sak dock. Inte det jag menade heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
sub4u
Du har inte riktigt förstått vad yttrandefrihet betyder va? Det finns ingen felaktig användning av yttrandefriheten! För den betyder just vad den heter, friheten av yttra vad du vill. Sen att Sverige har infört saker som HMF lagen är bara det en våldtäkt på demokratins grundpelare.
Om ingen sa något kränkande så behöver vi ingen yttrandefrihet. Vi har yttrandefrihet just för att det alltid finns folk som blir kränkta vad man än säger. Och lever man i en demokrati så är kränkningar något man måste tolerera.
Klart det inte finns någon felaktig användig för publiceraren, men å andra sidan finns andra människor som kan tolka publiceringen negativt som i detta fallet. Detta är ingen enstaka publicering mot Islam utan detta har pågått länge. Jag har iallafall förståelse för att bägaren rinner över nu.
Jag har inget emot yttrandefrihet. Men om någon i en klass hade konstant gapat och skrikit ut själsord eller yttringar som är menade att skada mig - klart som fan jag hade smällt till killen på käften en dag. Så är det. Det är vad konsekvenserna av yttrandefriheten blir. Misanvändningen leder till såna saker.