2015-01-07, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LexLinnea
Och det här tyckte du alltså var ett argument FÖR självcensur?

Inte helt ut, men om jag vet att jag kommer bli mordhotad och eventuellt sjävlmordsbombad ifall jag ritar en bild på Muhammed, då kanske jag hellre ritar en hånbild på Schyman istället. Fast då får jag väl feministerna efter mig...

Det jag försöker säga är att det är allmänt känt att islamister inte tolererar något som helst hån mot deras religion, och att dom dras inte för att "go full Rambo" på dom som hånar.

Jag har inte balls nog för att medvetet håna någon som utan tvekan skulle köra upp en granat i röven på mig.
Förstår du min tankegång?
Citera
Medlem
LexLinneas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Jag tycker att det ska vara fri yttrandefrihet. Men med fri yttrandefrihet kommer också stort ansvar. "With great power comes great responsibility". Misanvändning av denna frihet kommer konsekvenser. Som denna.

Jag anser att en del av det ansvaret innebär att aldrig censurera sig själv eller anpassa sig efter extremister. Och att kalla någon sorts användning av yttrandefriheten för "missanvändning" är en oxymoron i mina ögon. Jag är militant liberal - jag tycker yttrandefriheten bör vara total och absolut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tidningens chefredaktör, tecknaren Stéphane Charbonnier, är en av de döda. Han har tidigare försvarat kritiserade karikatyrer, och i en intervju med franska Le Monde för två år sedan sa han att han inte tänkte låta sig tystas; inte sänka sina vapen, sin penna. ”C'est peut-être un peu pompeux ce que je vais dire, mais je préfère mourir debout que vivre à genoux.” På svenska; ”det här kan kanske låta lite pompöst, men jag dör hellre stående än lever på knäna.”

Det dementerades att chefsredaktören skulle vara död för ca en halvtimme sedan! (live AB)
Chefsredaktören heter f.ö Gérard Biard, inte Stephane Charbonnier!
Citera
2015-01-07, 16:42
Medlem
R.Victorianos avatar
http://cdn.theatlanticwire.com/img/upload/2013/03/01/rendered/9069fdf79bebacf924a16ccd4ed5f1eb_615x324.jpg

1 down, resten på g?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drulman
Sveriges radio tycker att detta är hemskt för att det kan öka "islamofobin"

Lyssnade på P1 för en stund sedan, där ville man inte spekulerar i hurvida terroristerna skulle kunna ha anknytning till IS eller Al Qaida.
Istället börjar en reporter spekulera i ifall det kan röra sig om "utklädda nazister" som gjort detta

Någon borde fan ladda ner det och hänga ut arslet till reporter.
Citera
Medlem
Beemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Försök luska fram den om du kan hitta den igen. Tycker alltid det är bäst att ha alla fakta på bordet innan man börjar dra alla över en kam liksom

http://www.bbc.com/news/world-europe-30710883

Precis under death threats.
Citera
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Jag tycker att det ska vara fri yttrandefrihet. Men med fri yttrandefrihet kommer också stort ansvar. "With great power comes great responsibility". Misanvändning av denna frihet kommer konsekvenser. Som denna.

Påminner lite om resonemanget om att kvinnor som klär sig utmanande får skylla sig själva om något händer dem...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Skämtar du?

Nej. Expressens utsände på plats i Paris intervjuade en fransk kollega som sa någon i still med att gärningsmännen anser sig försvara Islam.

Helena Giertta ombeds i studion kommentera intervjun och säger att det första hon reagerar på är att kollegan nämner islam.
Citera
Medlem
Citat:

Ja det här bevisar ju bara att vi alla som medborgare ska stå upp för yttrandefriheten och skydda varandra. Så 5 dubbla antal poliser och ge speciellt pålitliga medborgare vapen. Borde lösa lite problem. Jag betalar gärna skatt för detta.
Citera
2015-01-07, 16:43
Medlem
Citat:
Du har inte riktigt förstått vad yttrandefrihet betyder va? Det finns ingen felaktig användning av yttrandefriheten! För den betyder just vad den heter, friheten av yttra vad du vill. Sen att Sverige har infört saker som HMF lagen är bara det en våldtäkt på demokratins grundpelare.

Om ingen sa något kränkande så behöver vi ingen yttrandefrihet. Vi har yttrandefrihet just för att det alltid finns folk som blir kränkta vad man än säger. Och lever man i en demokrati så är kränkningar något man måste tolerera.
Citera
Medlem
drulmans avatar
Elitsoldater missar inte från 5 meter. Detta är helt vanliga lättkränkta sandniggrer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Ett vittne uppger att terroristerna skrek att de hörde till Al Quaida Jemen:

http://www.telegraph.co.uk/news/11330636/Terrorists-shouted-they-were-from-Al-Qaeda-in-the-Yemen-before-Charlie-Hebdo-attack.html

Idag hände även detta i Jemen...

http://www.sydsvenskan.se/varlden/manga-doda-i-bombdad-i-jemen/

Lite offtopic måhända, men ändå intressant när det dykt upp såna rykten att de skulle var Al qaeda människor just därifrån bakom det som hänt i Frankrike.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in