2015-01-07, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/alwex-har-utnyttjats-i-jobbharvan(4592133).gm

Jag kan inte förstå att inte ens de har genomskådat bluffen.

Jo det är ju enkelt att efteråt sitta med facit och fälla en sån kommentar

Någonstans sitter det någon eller några och "synar" bluffen, antingen i form av förlorade pengar eller materiella ting.

Många företagare som är blåögda och vill tro att de ser en möjlighet att tjäna pengar och då har nog dessa 130 personer bara varit en liten bricka i spelet, man behöver inte ha ett AB för att ha så många anställda utan det fungerar (om man sköter sig) alldeles ypperligt att ha enskild firma, Guldström som byggde "skrapan" i Bredden hade bara en enskild firma och omsatte miljarder, han byggde upp Guldfyndkedjan åt frun som ett exempel.

Någon lurad bank eller finansiär borde snart krypa till korset och förklara den uppkomna situationen?
Så tillvida han inte har misslyckats med sitt uppsåt?
Citera
2015-01-07, 12:19
Medlem
Kämpendahls avatar
Varför inte lägga ner raljerandet om att de här personerna är lättlurade idioter som inte förstod att kolla upp sin nya arbetsgivare. Ärligt talat, hur många i den här tråden har någon gång kollat upp en arbetsgivare ni sökt jobb hos? Vi talar i runda slängar om 130 personer som blivit blåsta på en anställning av oklar anledning. Jag utgår från att dessa 130 personer är ungefär som du och jag, liten blandad kompott med olika bakgrund och livserfarenhet.

Jag gissar på att en hel del av dem varit arbetslösa och då tar man varje halmstrå man kan för att få ett jobb. Många andra har säkert haft arbeten men som av olika skäl ville prova på det här. Ett avtal med Netonnet inger ju ändå lite trygghet. Många har säkert jobbat inom andra branscher och jag misstänker att en hel del är ungdomar som hankar sig runt på tillfälliga jobb eller timtjänstgöring. Och så kommer det här erbjudandet och man får ett anställningsavtal. Väldigt många väljer nog att testa.

Men visst kanske man också kan undra varför folk med långvarig fast anställning säger upp sig från sitt jobb för att börja på ett nystartat företag utan att göra en bakgrundskoll. Men vad tusan ska man kolla upp? Jag tror att man förutsätter att företaget är nystartat och givetvis finns det inga rättvisa årsredovisningar att gå tillbaka till. Att byta jobb är alltid en chansning men vi gör det ändå av olika anledningar. Fler saker kan gå fel, man kanske inte är rätt person för jobbet eller företaget börjar gå dåligt etc. Jag tror att alla ändå vägt för och nackdelar mot varandra. Den trygghet man har i ett existerande företag gentemot att börja i ett nytt företag med nya utmaningar. Sådant här är i vart fall jäkligt svårt att förutse.

Men ska vi raljera så varför inte. Ska vi anse att de som tog anställning i gruvbolaget Northland i Pajala är dumma i huvudet som inte gjorde en tillräcklig koll och analys över att gruvbolaget verkligen hade de enorma resurser som krävs för att starta en gruva? Många flyttade dit och till vad? Konkurs för att ägarna inte hade tillräckligt med kapital eller ekonomiska resurser. Det är mer normalt att lita på en tänkt arbetsgivare än att man gör alla nödvändiga bakgrundskontroller.

Men visst, vi vet att 130 blev lurade. Men hur många sökte då jobben och hur många tackade nej på grund av att erbjudandet framstod som oseriöst? Om vi ska anse att de här 130 är lättlurade idioter så borde det åtminstone vara ett par hundra som avstod från att söka eller som tackade nej på grund av att man inte trodde på företaget. Leta fram dessa om ni kan
Citera
2015-01-07, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavvaL
Tack för svar!

Men som du nog förstår, det alla här undrar över är vad Jens och eventuella kumpaner har haft för motiv.

Så kan du försöka få fram alla detaljer du kan om detta av din vän. Gärna sådant man inte kan läsa i tidningen...

Så fråga om all info de har givit till Jens. Alla adresser till kontor, lager andra lokaler? Vilken kontakt med ekonomiavdelning för lönen har det varit? Kontakt med facket? Truckutbildning som det snackas om? Hur har snacket gått på byn? Massor med folk måste ju pratat om detta i månader.

Vem är Jens, vilket rykte går om honom eftersom han tydligen gjort skumma saker tidigare?

Som du ser, dina svar säger inget tyvärr.

MER INFO!

Frågat runt lite och det verkar vara såhär:

Alla har träffat Jens, en del flera gånger. Cirka 10 personer gick truckutbildningen men uppkörningen skulle vara i måndags. De jag känner har inte haft kontakt med facket men det hade anställts folk som skulle vara representanter (oklart om det var deras enda uppgift, troligen inte).

I Växjö har folk vetat om att det ska bli, folk pratar ju om att dom ska få nya jobb, många glada över den bra lönen och skiftarbete (bra OB etc).
Citera
2015-01-07, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s.brixton
Alla med minste lilla sunt förnuft särskilt när det gäller denna branschen och ett ''nytt'' företag...

Vi snackar inte om restaurang branschen här eller jobb som telefon säljare.
Har aldrig hört att en sådan blåsning någonsin.

Finns liksom ingen anledning.
Citera
2015-01-07, 13:04
Medlem
StandByMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burberry
Den utpekade 43-åringen är sedan tidigare känd av Kronobergspolisen. Redan innan jobbluffen fanns ett tiotal anmälningar om bedrägeri, en anmälan kan dessutom omfatta flera brottstillfällen, med 43-åringen som misstänkt. Förundersökningar har inletts runt de anmälningarna och misstankarna gäller olika sorters bedrägerier och urkundsförfalskning.
– Dessa anmälningar ligger rätt långt upp i högen. Rent allmänt kan jag säga att kreditbedrägerier där personer hämtar ut stora mängder varor under kort tid har blivit allt vanligare, säger Börje Svensson.
http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/43-aring-bakom-jobbharvan-utreds-redan-for-bedragerier(4592132).gm
Det är möjligt att ett antal truckleverantörer är oroliga nu.
Citera
2015-01-07, 13:32
Medlem
Jag har googlat privata "entreprenörer" när jag sökt jobb, iofs inte hittat något konstigt, men ändå gått på magkänsla och avböjt. Jag har svårt att tro folk i googletoider inte gör detta? Visst är sådana här jätteblåsningar otroligt ovanliga, men att man blir utnyttjad på olika sätt av dagens privata arbetsgivare är ju inget ovanligt. Man måste vara noga med att kontrollera alla papper osv, så man inte blir utnyttjad och naturligtvis googla namnet på ens blivande arbetsgivare.

Nu läser man ju iofs bara här vad som hänt, men att en "arbetsgivare" inte ens kikar på CV, anställer folk som får vara hur halta och lytta som helst till en lön på 25.500 kr per månad + bra OB är för bra för att vara sant.
Citera
2015-01-07, 13:57
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnflugan
Brukar du ringa och kontrollera arbetsgivare, samt utgå ifrån att du blir lurad? Om Ja så sök hjälp ...

Du missar poängen.
De som redan jobbade på Alwex skulle de verkligen ha varit helt ovetande om att deras företag planerade att ta in 130 personer från ett bemanningsföretag? Eftersom de skulle komma tillbaka till samma arbetsplats under ett annat företag så kan jag inte förstå att den frågan dykt upp på något sätt innan de sa upp sig.
Citera
2015-01-07, 14:07
Medlem
Mx_1337s avatar
"Några personer som tackat ja till bluffjobben på Jusab har sagt upp sig från anställningar på just Alwex."....

Riktigt jävla soppa, hur inte ens dessa kunde klara att göra en bakgrundskoll är för mig helt obegripligt...
Citera
2015-01-07, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337
"Några personer som tackat ja till bluffjobben på Jusab har sagt upp sig från anställningar på just Alwex."....

Riktigt jävla soppa, hur inte ens dessa kunde klara att göra en bakgrundskoll är för mig helt obegripligt...

Vad menar du med 'bakgrundskoll' och vad exakt tänker du att en sådan skulle ha lett fram till?
Citera
2015-01-07, 14:34
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollig
Vad menar du med 'bakgrundskoll' och vad exakt tänker du att en sådan skulle ha lett fram till?
Man skulle till exempel kunnat kolla upp med företaget man i det här fallet jobbade på (Alwex) om de ingått något avtal med Jusab... Hade man fått ett nej där hade det varit bakgrundskoll nog för att fatta att det inte var seriöst. Lägg där till det amatörmässiga anställningsavtalet osv.. Man måste kunna tänka lite.
Citera
2015-01-07, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Du missar poängen.
De som redan jobbade på Alwex skulle de verkligen ha varit helt ovetande om att deras företag planerade att ta in 130 personer från ett bemanningsföretag? Eftersom de skulle komma tillbaka till samma arbetsplats under ett annat företag så kan jag inte förstå att den frågan dykt upp på något sätt innan de sa upp sig.

Det är ju väldigt vanligt att man sparkar anställda för att ta in samma personer via bemanningsföretag istället, vår tids pest. De var rädda att bli helt utan jobb kanske. Kan firman där de varit anställda försökt fixa detta ihop med Jens?
Citera
2015-01-07, 15:04
Medlem
"Utpekad 43-åring misstänkt för jobbluff inspelad i smyg"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=6061708
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in