Citat:
Ursprungligen postat av
SvenEricTheGamble
Billigast i....Europa?
Islay för 4900 kr.
http://www.bjorkmansskomakeri.se/store/p/k%C3%A4ngor-boots-115963/islay-133897
Har ett par själv. Kan inte se varför du inte skulle bli nöjd. Testa dom först bara....
Därifrån jag tänkt att beställa om jag bestämmer mig för ett par Islay! Vet att en skomakare i Helsingborg och en annan i Lund har dessa på lager, mannen i Helsingborg har burit sitt par i 15år+ (såklart tagit väl hand om dem) och verkade mer än nöjd med sina. Jag kommer givetvis prova dem samt fråga om pris i dessa butiker innan jag överväger Björkmans.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bartender1
Ibland finns det möjlighet när man väljer skostorlek att också välja bredd. G är bredare än den normala bredden.
Exempelvis UK 10G.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sapphirus
Som ovan, testa ett på Islay!
Visst är Snowdon ännu tåligare, men jag skulle nog tycka den var lite svårare att använda till vardags på grund av commandosulan. Det blir nog mer av en känga för vinter och rejält dåligt väder istället för en känga som kan användas nästan hela året. Men, det viktigaste är ju vad du tycker om kängan.. Det är ingen vits att köpa en dyr sko som du inte kommer att använda.
Om du verkligen vill ha en sko du kan använda i vilket väder som helst kanske du behöver något ännu mer rejält, typ en duck boot? Är det slask och salt behöver du ju ta hand om skon efteråt om du har en läderkänga.
Alright! Då blir det nog till att skippa Snowdon med commandosula, har sedan tidigare ett par noname läderkängor med liknande sulor - överlevt 7-8 vintrar utan problem! Precis som du säger så är denna sula ofta en nackdel pga klumpigheten mm.
Tanken är ju inte att bestiga något berg, däremot vill jag ha ett par kängor som går att traska omkring med i både stadsmiljö och vid lite sämre underlag (typ grusväg?) utan bli förstörda över några månader. Änvändningen kommer nog ske senhöst-vinter-tidig vår
Citat:
Ursprungligen postat av
girouf
Islay är betydligt bredare än Snowdon och Sky.
För normalbreda skandinaviska fötter gäller att man går ner en halv storlek i Islay, upp en halv storlek i Snowdon och håller kvar sin vanliga storlek i Sky.
Bra info! Har korta men breda fötter, så det låter lovande. Som jag nämnde tidigare så testade jag paret från Alen Edmonds och så pass trånga (även i stor storlek) hade jag inte klarat av.
Tack för svaren gubbar!