Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Jag håller inte med om att "skillnaden mellan elitserien och hockeyallsvenskan blir större och större". Vad jag menar är att högsta serien (gamla division 1 fram till 74, Elitserien och nu SHL) alltid varit en serie med stor skillnad inom sig själv. Dvs det har varit stor skillnad mellan topplagen och bottenlagen. Skillnaden mellan bottenlagen i högsta serien och topplagen i serien under (HA idag) är inte stor och har varit likadan över tiden.
Problemet med att öka högsta serien till fler lag är att det kanske inte finns underlag för så många lag om man vill ha en dynamisk serie. Det är ju bara att kolla i NHL, vissa lag ligger ju ständigt i botten trots att det finns så mycket kapital i den ligan.
Jag säger inte emot dig, har inte heller tillräcklig koll för att hålla med. Det jag tog upp (ville ta upp) i mitt ursprungliga inlägg vara att det målas upp en bild (i media) om att det skulle vara stor skillnad.
Nu visar det ju sig, som du framhäver att bottenlag i elitserien även är bottenlag i HA. HA har dessutom mer intressant grundserie (enligt mig). Klart som fsn att elitserielagen gör vad som helst för att inte åka ur då, även om underhållningsvärdet minskar.
((jag vet om att vissa kallar elitserien gör SHL))