2015-01-03, 08:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Nå, eftersom du är så duktig och ska försöka skriva folk på näsan så VET du säkert att inget är "helt okänsligt" (något som DU skrivit nu, inte JAG. Kanske borde skrivit "mindre känslig" i stället för "okänslig" för att ordpolisen inte skulle börja jaga mig)
Just ordet "evade" betyder ordagrant precis som du så duktigt påpekar undvika MEN i detta sammanhang så talar man just om "evading" för att inget är total osynligt för radar (eller sonar heller).
Jämnför gärna med en artikel om F-22 (världens troligen mest kända stealthjakt) på engelska, vilket uppenbarligen inte är ditt, eller mitt, modersmål

http://seattletimes.com/html/nationworld/2024621108_fighterdebutxml.html

Så om USA använder orden stealth och evading är det ok, men om Iran gör det är det inte ok. Förstår jag dig rätt?

Det är samma sammanhang, undvika att bli upptäckt av sonar/radar.
Citera
2015-01-03, 11:07
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joghd
Så om USA använder orden stealth och evading är det ok, men om Iran gör det är det inte ok. Förstår jag dig rätt?

Näe, den självutnämnde ordpolisen verkar inte förstå så mkt.
Citera
2015-01-03, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joghd

Bra.. med tillägget att vi har olika tolkningar om den saken. Inom irans militär lär man sig att ingenting är stealth på det sättet många föreställer sig. Det finns ingenting som inte går att upptäcka. Men det är inte alla gånger man kan göra något åt det man upptäcker.
Citera
2015-01-03, 16:59
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Bra.. med tillägget att vi har olika tolkningar om den saken. Inom irans militär lär man sig att ingenting är stealth på det sättet många föreställer sig. Det finns ingenting som inte går att upptäcka. Men det är inte alla gånger man kan göra något åt det man upptäcker.
Hur är det med deras utbildningar?
Kan vem som helst söka?Berätta gärna om kriterierna för militären,underrättelsetjänsten och revolutionära gardet.De har väl ideologi-prövningar?
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
En till som vill ha bjällror - Intervjun gäller Qadir (Ghadir) klassen och om du läst lite mer så sägs det i samma artikel dessutom, visserligen av Mohammad Eslami, vice försvarsminister för industri och utveckling (snygg titel, BTW) att ALLA iranska ubåtar är sonar OCH radar "okänsliga" i brist på bättre ord.

Missade det.
Skulle vara bra om jag fick läsa det på persiska.Hittar tyvärr inte artikeln!
Citera
2015-01-04, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Hur är det med deras utbildningar?
Kan vem som helst söka?Berätta gärna om kriterierna för militären,underrättelsetjänsten och revolutionära gardet.De har väl ideologi-prövningar?

Missade det.
Skulle vara bra om jag fick läsa det på persiska.Hittar tyvärr inte artikeln!
Nej, vem som helst kan inte söka.
Du måste ha medborgarskap. Du får heller inte vara ateist om du söker till deras väpnade styrkor. Det är olika högskolor beroende på vilken del du söker till. IRGC har sina egna högskolor och militären är ansluten till andra.

IRGC har särskilda krav och när du en gång kommer in i organisationen efter din utbildning, kan det vara väldigt svårt att komma ut. Det måste gå flera år innan du kan lämna organisationen och då får du aldrig lämna landet utan tillstånd, detta gäller först flera år efter att du lämnat organisationen.

För militären gäller det att inte lämna landet ett antal år efter att du skrivit på en ansökan om att lämna militären. Men mycket beror på din position. Innan du kommer upp till en viss nivå, talar man om för dig om vad som gäller.

Underrättelsetjänsten har en separat högskola.. "Daneshkadeye Etelaat".. Deras kriterier är inte som IRGC eftersom IRGC använder en annan metod för att tillsätta personal än underrättelsetjänsten. IRGC är som en stat med sina egna underrättelsetjänster,militär, ingenjörer,läkare etc..

För att söka till underrättelsetjänsten måste du vara mellan 17-23 år..Du får inte ha någon i din nära släkt som medverkat i oppostionella grupper såsom MKO eller liknande. Du måste också kunna bevisa att du är iranier genom att redogöra 3-4 generationerna tillbaka.. Det är väldigt svårt att komma in på den utbildningen och mycket att läsa. Du får hoppa av men då måste du betala utbildningen. Det är väldigt få som kommer in där och ännu färre klarar utbildningen. Mest tjejer som klarar den tror jag..

Prov är inte lika viktigt som din personlighet. Känner du att du är en lögnare så borde du satsa på annat. De som sitter där och bedömer är duktiga och kan välja.. De bryr sig inte ett dugg om vad du kan rabbla upp om ideologin, utan man vill veta varför du vill försvara den.
Senast redigerad av IR5 2015-01-04 kl. 12:49.
Citera
2015-01-04, 15:23
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:

Prov är inte lika viktigt som din personlighet.

Why arabs lose wars? This----^

(ja, iranier är inte araber...)

Edit, du skulle kanske skrivit: Prov är inte lika viktigt som din personlighet eller släktskap
Citera
2015-01-04, 19:46
Medlem
M.Skillts avatar
Det enda som jag tycker verka vara riktigt intressant med Irans armé är väl i så fall deras quds, där verkar man faktiskt ha lagt ner en hel del krut och tanke. Synd att den information som finns inte är så omfattande.

/Micke
Citera
2015-01-04, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Why arabs lose wars? This----^

(ja, iranier är inte araber...)

Edit, du skulle kanske skrivit: Prov är inte lika viktigt som din personlighet eller släktskap

Du kommer inte förstå detta, se det som gåtor.

Volvo är ett fint företag, de tillverkar fina bilar, duktiga ingenjörer, men företaget ägs av Kina. Varför?

Scania är ett fint företag, de tillverkar fina lastbilar, duktiga ingenjörer, men företaget ägs av Tyskland. Varför?

Och den geopolitiska världen är 100 ggr hårdare än företagsvärlden.
Citera
2015-01-05, 22:12
Medlem
Literals avatar
Citat:
Nej, vem som helst kan inte söka.
Du måste ha medborgarskap. Du får heller inte vara ateist om du söker till deras väpnade styrkor. Det är olika högskolor beroende på vilken del du söker till. IRGC har sina egna högskolor och militären är ansluten till andra.

IRGC har särskilda krav och när du en gång kommer in i organisationen efter din utbildning, kan det vara väldigt svårt att komma ut. Det måste gå flera år innan du kan lämna organisationen och då får du aldrig lämna landet utan tillstånd, detta gäller först flera år efter att du lämnat organisationen.

För militären gäller det att inte lämna landet ett antal år efter att du skrivit på en ansökan om att lämna militären. Men mycket beror på din position. Innan du kommer upp till en viss nivå, talar man om för dig om vad som gäller.

Underrättelsetjänsten har en separat högskola.. "Daneshkadeye Etelaat".. Deras kriterier är inte som IRGC eftersom IRGC använder en annan metod för att tillsätta personal än underrättelsetjänsten. IRGC är som en stat med sina egna underrättelsetjänster,militär, ingenjörer,läkare etc..

För att söka till underrättelsetjänsten måste du vara mellan 17-23 år..Du får inte ha någon i din nära släkt som medverkat i oppostionella grupper såsom MKO eller liknande. Du måste också kunna bevisa att du är iranier genom att redogöra 3-4 generationerna tillbaka.. Det är väldigt svårt att komma in på den utbildningen och mycket att läsa. Du får hoppa av men då måste du betala utbildningen. Det är väldigt få som kommer in där och ännu färre klarar utbildningen. Mest tjejer som klarar den tror jag..

Prov är inte lika viktigt som din personlighet. Känner du att du är en lögnare så borde du satsa på annat. De som sitter där och bedömer är duktiga och kan välja.. De bryr sig inte ett dugg om vad du kan rabbla upp om ideologin, utan man vill veta varför du vill försvara den.
Tack för informationen!Men tycker ändå att kriterierna stänger ute minoriteter som kanske så gärna vill vara delaktiga.Synd!!

Men min följdfråga är om irans underrättelsetjänst medverkat i några terroraktioner.Staten själv har dock aldrig medgivit till att de medverkat eller utfört terrorattacker,inte bara i det förflutna utan även under den pågående reformeringen.
En annan fråga gäller (FATA) cyberpolisen.Min släkting har kallats till förhör.Familjen får inte veta varför.Vad det rör sig om kan man bara spekulera.
Men vill gärna veta om FATA och underrättelsetjänsten är sammankopplade eller om underrättelsetjänsten springer sina egna ärenden?
Citera
2015-01-06, 18:30
Bannlyst
Citat:
Proof Of Concept är en prototyp (första prototyperna).
Ett annat exempel var Saab 210 version betraktas som en Proof Of Concept.
https://www.nordfront.se/forsta-flygningen-med-saab-210-lilldraken.smr
Jag är intresserad av något helt annat.. just denna bilden: http://upload7.ir/uploads//a271cccc6b6e7bb6caea8086e0b7a5f50ae70af9.jpg
Det påminner mig om YF-23: http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_YF-23#mediaviewer/File:YF-23_exhaust.jpg
Är det som syns på första bilden Qaher-313 eller en till Photoshop?

Övrigt är det mycket intressant artikel: http://aviationintel.com/my-message-to-the-west-concerning-irans-f-313-fighter-arrogance-can-get-you-killed/
Citera
2015-01-06, 23:26
Medlem
Irans drönare ligger före USAs
Citat:
Iran Reveals World’s First Missile-Escaping ‘Suicide’ Drone

http://sputniknews.com/military/20150105/1016525525.html
Citera
2015-01-07, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulasnubben
Irans drönare ligger före USAs

http://www.ladda-upp.se/bilder/teqerwsufhymti/ detta är drönaren som åsyftas i texten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in