Citat:
Ursprungligen postat av
Porsenna
"Arbetsförmedlingen lägger locket på
Arbetsförmedlingen vill inte säga om de har betalat ut något stöd till arbetsgivaren med hänvisning till sekretessen.
– Det måste vara arbetsgivaren som bryter sekretessen. Skulle det vara så, och då talar vi rent hypotetiskt, att vi har haft kontakt med företaget och betalat ut arbetsgivarstöd eller liknande och det inte stämmer, då kan det bli aktuellt med en polisanmälan och då blir det offentliga uppgifter den vägen. Men jag kan inte ens säga om vi varit i kontakt med företaget, säger Patrik Svensson, presschef på Arbetsförmedlingen."
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/experten-ser-inte-hur-man-kan-tjana-pa-det-har
Det tycks som om en eventuell skojare kan blåsa arbetsförmedlingen och vinna en del tid pga regelverket.
Bra exempel, det står även:
Citat:
Att arbetsgivare försvinner har förekommit, att anställda kommer till ett jobb där de varit ett antal månader och chefen har stuckit med kassan. Men här har de inte utfört något. Det måste finnas någon typ av agenda bakom men jag kan inte klura ut den, säger han.
En agenda kan ju vara vad som helst, och de "sysselsatta" är ofta nöjdare ju mindre arbete som behöver utföras. Det jag undrar är exakt vad som gör det hela till bedrägeri, när det enda som behövs är att fylla i rätt blanketter och hitta på ett låtsasjobb. Om jobbet dessutom är att administrera och ge service åt nya invandrare på diverse asylhotell som sedan anställs för samma arbete, då blir bedrägeriet mot de svenska skattebetalarna ännu tydligare även om det formellt klassas som "integrationssatsning" och diverse floskler. I detta fall kanske det enda "bedrägeriet" är att huvudpersonen råkade vara sjuk den dagen och kanske dyker han upp i morgon, hittar på låtsasjobb och så är allt ok igen?