2015-01-05, 01:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Både Yougov och united Minds låg väl i paritet med valresultatet i vissa fall. Deras uppdragsgivare är väl de allra värsta.
Nä just den foliehattsanalys är jag inte så svag för. Bara för man är kass på något betyder det inte att man riggar.

Det finns ingen vinst för dem helt enkelt. Ingen motivation.

Däremot ska man lita mer på oddsbolagen. Deras prognoser brukar vara mycket bättre.
Kommer ihåg ett par dagar innan valet. Då hade Unibet lagt sig på över/under 12.5 till lika odds. Då skrev jag att det är väl där vi ligger ungefär och mycket riktigt så blev det.

CrispyK har ett par bra svar om riggade OI som är läsvärda. Du kan läsa dem.

Om man gör samma misstag om och om igen då krävs det mycket vilja för att tro att det bara är ren inkompetens. Det är trots allt välutbildade personer som sköter det här och inte amatörer.

Och visst finns det stor vinst för dem att göra fel, det är alldeles tydligt, för det är ju inte det bästa institutet som får flest kunder utan de som levererar det önskade resultatet.
2015-01-05, 01:17
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om man gör samma misstag om och om igen då krävs det mycket vilja för att tro att det bara är ren inkompetens. Det är trots allt välutbildade personer som sköter det här och inte amatörer.

Och visst finns det stor vinst för dem att göra fel, det är alldeles tydligt, för det är ju inte det bästa institutet som får flest kunder utan de som levererar det önskade resultatet.

OJ OJ LeiD var visst inte ensam om denna tes att instituten skulle rigga och manipulera.
Undrar hur det går till? Plockar man ner SD till en lägre nivå helt slumpmäsigt eller frågar man bara personer i Virtanens trappuppgång?
Vore intressant med en poll av personer i denna tråd som verkligen tror på detta.
Kanske är det bara jag och CrispyK i ena hörnet?
Allvarligt så vore de en demokratisk katastrof utan dess like om något sådant skulle förekomma.
Det finns inte på kartan hos gubbarna på SCB.
Decemberöverenskommelsen skulle blekna i jämförelse, rent demokratiskt.
Senast redigerad av Grevelesevi 2015-01-05 kl. 01:26.
2015-01-05, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
Fått höra rykten idag gällande att SD ligger över 20% i nästa inizio undersökning...

Tubleros verkar i alla fall ha anknytning till Göteborg där Inizio finns.
Senast redigerad av amalrik 2015-01-05 kl. 01:22.
2015-01-05, 01:25
Avslutad
Citat:
OJ OJ LeiD var visst inte ensam om denna tes att instituten skulle rigga och manipulera.
Undrar hur det går till? Plockar man ner SD till en lägre nivå helt slumpmäsigt eller frågar man bara personer i Virtanens trappuppgång?
Vore intressant med en poll av personer i denna tråd som verkligen tror på detta.
Några ord som du kan fundera på: Ipsos. Sensommar. 2011.

Jag, och inte heller särskilt många andra skulle jag tro, påstår inte att alla mätningar och alla (svenska) institut är riggade, men när all bias drar åt ett håll kommer också resultatet vara åt det hållet. oyto har skrivit om det, ganska ofta, vill jag minnas.

Hur det går till? Man undviker att justera (upp) rådatan för s k Bradley- och Mattssoneffekter. Bland annat. Inte särskilt svårt.
2015-01-05, 01:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Allvarligt så vore de en demokratisk katastrof utan dess like om något sådant skulle förekomma.
Det finns inte på kartan hos gubbarna på SCB.
Decemberöverenskommelsen skulle blekna i jämförelse, rent demokratiskt.

Du kan väl se själv att de olika OI har olika resultat för SD och att det är systematiskt, tror du slumpen slår åt samma håll varje gång? Om du inte förstår orsakerna kring detta har du inte mycket kunskap om statistik.
2015-01-05, 01:53
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
hehe det är lite lustigt, han har inte skrivit något inlägg på Flashback sedan valdagen.

men han var inloggad på flashback så sent som 31/12.

Så det verkar tyvärr inte som att stackarn har återhämtat sig ännu.

Ett av Rejdars sista inlägg var detta och likt den övriga politiska vänstern så brukar utopi och verklighet inte alltid stämma överens.

(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

2015-01-05, 01:56
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du kan väl se själv att de olika OI har olika resultat för SD och att det är systematiskt, tror du slumpen slår åt samma håll varje gång? Om du inte förstår orsakerna kring detta har du inte mycket kunskap om statistik.

Fast den uppåtgående trenden har de ju inte missat. Bara själva nivån.
Instituten erkänner ju själva att SD sympatier blir svårare och svårare att mäta.
Mattsoneffekten tror jag fullt ut på.

Peter Santesson på Demoskop efter valet:
"Många sverigedemokrater syns inte till när vi ställer frågan om röstandet i valet 2014. Så vart har de tagit vägen? Det finns flera tänkbara felkällor, men det är svårt att komma runt misstanken att det just bland sverigedemokrater har blivit vanligare att antingen vägra att delta i undersökningar eller att uppge partival som inte överensstämmer med hur man faktiskt röstar. Kanske litar man inte på anonymitetsförsäkringar längre? Kanske känner många rädsla för att yppa just den partisympatin högt?

Debatten är påfallande högljudd om huruvida det nu finns samhällsfrågor där alltfler drar sig för att säga vad de tycker. Frågan är till sin natur svårbesvarad. Men mönstret med försvunna väljare är precis vad man kan förvänta sig om det skulle börja etablera sig sådana fickor där det råder oro och tystnad. När de växer rubbar det förutsättningarna för meningsfulla politiska samtal i offentligheten. Hur skulle det vara att ha partisympatier som man är rädd för att uttala högt? Att rösta på ett riksdagsparti men inte tycka att man kan berätta om det efteråt. Nej, jag tror inte alls att skam är rätt ord. Snarare vrede."
2015-01-05, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Ett av Rejdars sista inlägg var detta och likt den övriga politiska vänstern så brukar utopi och verklighet inte alltid stämma överens.

(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

Hehe. Saknar Rejdar faktiskt. Det var kul när det alltid gick fel väg för honom. Men visst har vi haft andra besökare som varit i klass med honom som också försvunnit eller blivit mindre aktiva?
2015-01-05, 02:00
Medlem
Citat:
Instituten erkänner ju själva att SD sympatier blir svårare och svårare att mäta.
Mattsoneffekten tror jag fullt ut på.

Peter Santesson på Demoskop efter valet:
"Många sverigedemokrater syns inte till när vi ställer frågan om röstandet i valet 2014. Så vart har de tagit vägen? Det finns flera tänkbara felkällor, men det är svårt att komma runt misstanken att det just bland sverigedemokrater har blivit vanligare att antingen vägra att delta i undersökningar eller att uppge partival som inte överensstämmer med hur man faktiskt röstar. Kanske litar man inte på anonymitetsförsäkringar längre? Kanske känner många rädsla för att yppa just den partisympatin högt?

Debatten är påfallande högljudd om huruvida det nu finns samhällsfrågor där alltfler drar sig för att säga vad de tycker. Frågan är till sin natur svårbesvarad. Men mönstret med försvunna väljare är precis vad man kan förvänta sig om det skulle börja etablera sig sådana fickor där det råder oro och tystnad. När de växer rubbar det förutsättningarna för meningsfulla politiska samtal i offentligheten. Hur skulle det vara att ha partisympatier som man är rädd för att uttala högt? Att rösta på ett riksdagsparti men inte tycka att man kan berätta om det efteråt. Nej, jag tror inte alls att skam är rätt ord. Snarare vrede."

Rätta mig om jag har fel, men visst var det någon tråd om en falsk OU som ringde runt? Fanns det någon sanning i det? I så fall är det inte konstigt om många inte vill svara.
2015-01-05, 02:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Precis, trenden klarar de av men nivån mäter de systematiskt för lågt. Detta är fakta, orskaerna kan vi spekulera kring men jag tror inte de är så inkompetenta att de gör dessa fel om och om igen.

Det andra påståendet att de inte tjänar på att göra fel är som sagt var felaktigt också. Deras kunder köper inte OI från de som kommer närmast sanningen utan från dem som levererar önskvärt resultat.
2015-01-05, 02:09
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Både Yougov och united Minds låg väl i paritet med valresultatet i vissa fall. Deras uppdragsgivare är väl de allra värsta.
Nä just den foliehattsanalys är jag inte så svag för. Bara för man är kass på något betyder det inte att man riggar.

Det finns ingen vinst för dem helt enkelt. Ingen motivation.

Däremot ska man lita mer på oddsbolagen. Deras prognoser brukar vara mycket bättre.
Kommer ihåg ett par dagar innan valet. Då hade Unibet lagt sig på över/under 12.5 till lika odds. Då skrev jag att det är väl där vi ligger ungefär och mycket riktigt så blev det.

CrispyK har ett par bra svar om riggade OI som är läsvärda. Du kan läsa dem.

Vi en chefredaktör, Wolodarski på DN, som rakt ut sagt att det är viktigt att man inte talar om SDs höga siffror i OU eftersom det då blir en självuppfyllande profetia. Kan det bli tydligare?
https://www.youtube.com/watch?v=YXVhPLFU3-o

Inte en slump alltså att DNs Ipsos alltid håller SD mycket lågt. Så lågt att man helt ka bortse från deras mätningar.
2015-01-05, 02:13
Medlem
Det räcker ju att kolla på http://status.st/ och se att nästan vartenda OI ligger under Sentio som bara var 0,2%-enheter från SD i valet 2010 och 2014. Som andra skrivit, hade det inte varit medvetet av de OI så hade en del varit över Sentio och en del under. Nu ligger nästan alla under. I sep 2014 låg ALLA OI under det rätta valresultatet. Sentio missade med 0,2%-enheter, 2:an (Demoskop, United Minds) missade med 1,7%-enheter. Skop missade med 4,2%-enheter.

Vad tjänar de då? Pengar? Nej, men de vet om att man kan få folk att rösta på ett parti om det är mer som röstar på det. Ett SD med 13% har lättare att få mer röstare än ett SD på 8%. Folk röstar gärna på vinnare. Skop "trodde" att SD skulle få 8,7% i september 2014. Bara det resultatet är ju bevis nog för fusk eller inkompetens.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in